تبدیل شدن به رهبر UX (بخش اول)

رهبران UX

در مطالب قبلی که در مورد ساختن تیم‌های UX صحبت شد، ما به عنوان هدایت کننده‌گان کسب و کارهای گسترده، کشف کردیم که به علت ظهور طراحی، تیم‌های UX، نیاز به سرعت روز افزون دارند. همانطور که تیم‌ها رشد می‌کنند، نیاز به رهبرانی برای پرورش و هدایت آنها نیز بیشتر احساس می‌شود.

در این مطلب، ویژگی‌های مختلف یک رهبر موثر UX را بررسی کرده و برخی توصیه‌های عملی در مورد رشد نقش رهبری را ارائه خواهیم کرد.

ما در بسیاری از سازمان‌ها کار کرده‌ایم –در هر دوی سازمان‌های بزرگ و کوچک و در هر دو بخش خصوصی و دولتی- و برحسب تجربه، رهبری با کیفیت، کمتر دیده می‌شود که این مسئله دور از انتظار نیست. به راستی رهبران موفق و الهام بخش اندک هستند و تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد. اگر خوش شانس هستید که با یکی از آنها کار می‌کنید، همواره تلاش کنید تا از آنها یاد بگیرید.

مدیرانی که به قله‌های موفقیت صعود کرده‌اند، به طور خودکار به رهبران بزرگ تبدیل نشده‌اند. شاید یکی از بزرگترین درس‌هایی که ما آموخته‌ایم این است که رهبران واقعا الهام بخش و موفق -کسانی که آموزنده‌ی شور و تعهد هستند- مانند شما فکر نمی‌کنند.

رهبران موفق

یک رهبر UX، کارهای مختلفی را انجام می‌دهد و شاید بیشتر از بسیاری از کسب و کارهای سنتی دیگر مشغول است. همچنین او باید بر طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها تسلط داشته باشد:

  • سازماندهی، هدایت و بیان یک دیدگاه؛
  • برقراری ارتباط با تیم‌های مختلف از جمله طراحی، تحقیق، نوشتن، مهندسی و کسب و کار؛
  • تلاش زیاد و انجام کارهای حرفه‌ای برای طراحی مواردی که باعث افزایش تمرکز کاربر می‌شود؛
  • تهیه لیستی از تصمیمات طراحی برای شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) و برعکس، به طوری که بتوان میزان موفقیت را اندازه‌گیری کرد؛
  • مدیریت یک تیم و اطمینان از اینکه تمام اعضای تیم رقابتی هستند و انگیزه دارند.

یک مدیر برای کسب این مجموعه مهارت‌ها می‌تواند دلهره داشته باشد، اما -مانند هر چیزی- ویژگی‌های رهبری نیز می‌تواند آموخته شود و توسعه یابد. در این سری از مطالب، ما درمورد فاکتورهایی که یک رهبر را مشخص می‌کند صحبت کرده و بر ویژگی‌های مورد نیاز برای رسیدن به این نقش مهم تمرکز می‌کنیم.

 

انجام سنجش مهارت

یک رهبر، ویژگی‌های متفاوت دارد و تجارب مختلفی را تا به امروز آموخته است. با این حال، کیفیت و ویژگی‌های خاصی وجود دارد که رهبران تمایل دارند با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

رهبران بزرگ، از ویژگی خودآگاهی برخوردار هستند. آنها تمایل دارند که روز به روز پیشرفت کنند و جنبه‌های مثبت شخصیت خود که ممکن است برای رشد آنها به عنوان رهبر لازم باشد را مشخص نمایند.

با شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها و مشخص کردن زمینه‌های بهبود، آنها از دانسته‌های خود ایده می‌گیرند و همچنین شناخت چیزهایی که در مورد آن آگاهی ندارند، برایشان اهمیت دارد. همانطور که رامسفلد (یکی از رهبران موفق UX) می‌گوید:
“چیزهایی که در مورد آن آگاهی داریم وجود دارد. ما همچنین می‌دانیم که ناشناخته‌هایی وجود دارد که شناخته شده‌اند. این بدان معنا است که ما می‌دانیم برخی چیزهایی که در مورد آن دانشی نداریم وجود دارد. همچنین می‌دانیم که ناشناخته‌های ناشناخته وجود دارد، چیزهایی که ما در مورد آن نمی‌دانیم.”
رامسفلد ممکن است در مورد ناشناخته‌های ناشناخته در یک سناریو سخن گفته باشد، اما بینش او به همان اندازه به جهان رهبری نیز مربوط می‌شود. برای رشد به عنوان یک رهبر، مهم است که دانش خود را در زمینه‌های زیر گسترش دهید:

ناشناخته‌های شناخته شده

مهارت‌هایی هستند که شما می‌دانید که آنها را نمی‌شناسید و می‌توانید از طریق بررسی مهارت‌های بحرانی خود، آنها را شناسایی کنید؛

ناشناخته‌های شناخته نشده

مهارت‌هایی هستند که شما نمی‌دانید که آنها را نمی‌شناسید و شما می‌توانید از طریق پرسش از همکاران و اطرافیان خود، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.

به طور خلاصه، یک حسابرسی از مهارت‌ها، شما را به یک نقشه راه مجهز می‌کند و می‌توانید از آن به عنوان یک نقشه برای رسم یک مسیر از جایی که شما در حال حاضر هستید به جایی که می‌خواهید باشید استفاده کنید.ناشناخته ها

برای تبدیل شدن به یک رهبر موفق و موثر، شروع سفر، شناسایی شکاف‌های موجود در دانش شما و -گام به گام- رسیدگی به این شکاف‌ها است که شما را برای نقش رهبری پیش رو آماده می‌کند.

 

شناسایی شکاف‌ها در دانش شما

یکی از راه‌های شناسایی شکاف در دانش این است که، مهارت‌های خود را به طور صادقانه حسابرسی و بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و خود را بازسازی کنید و تلاش کنید که خودتان را بیشتر شناخته و در مورد محیطی که در آن کار می‌کنید بیشتر بیاموزید.

برای تبدیل شدن به یک رهبر UX و توسعه‌ی خودآگاهی، باید به طور مداوم خود و همکارانتان را ارزیابی کنید و دانش مورد نیاز برای این کار را کسب نمایید. از طریق شکاف‌های موجود در دانش شناسایی شده، می‌توان یک راه یادگیری برای رفع این شکاف‌ها ایجاد کرد.

یک رهبر موثر UX نیاز دارد که حداقل به موارد زیر تجهیز شود:

  • توسعه آگاهی از زمینه کار برای پوشش یک کسب و کار گسترده تر؛
  • ایجاد روابط با اعضای تیم؛
  • شناسایی نتایج و اهداف و سازماندهی KPI‌هایی که در رسیدن به این موفقیت‌ها کمک می‌کنند؛
  • مدیریت بودجه؛
  • برنامه‌ریزی و تهیه‌ی نقشه‌‌ی راهنما برای یک تیم متنوع.

مواردی که ذکر شد، تنها تعداد کمی از مهارت‌هایی هستند که یک رهبر موثر UX نیاز به توسعه‌ی آنها دارد. تقریبا هیچ کدام از این مهارت‌ها در مدرسه تدریس نمی‌شود، بنابراین شما باید این مهارت‌ها را خودتان یاد بگیرید. این مطلب شما را در جهت درست راهنمایی می‌کند.

ارزیابی 360 درجه

ارزیابی رهبری 360 درجه، یک نوع بازخورد برای رهبران بوده و از دنیای کسب درآمد گرفته شده است، اما به همان اندازه در زمینه‌ی تجربه کاربر نیز استفاده می‌شود. این یک روش عالی برای اندازه‌گیری اثربخشی و نفوذ خود به عنوان یک رهبر است.

بر خلاف ارزیابی از بالا به پایین که در آن رهبر یا مدیر، یک کارمند زیر دست را در سلسله مراتب، ارزیابی می‌کنند، ارزیابی 360 درجه شامل دعوت از همکاران شما –همکاران هم سطح- برای ارزیابی و برجسته کردن نقاط قوت و ضعف شما است.

این کار آسان نیست و ممکن است منجر به کشف برخی حقایق ناراحت کننده شود، اما می‌تواند به عنوان یک ابزار انتقادی برای کمک به شما در شناسایی کیفیت‌هایی که نیاز دارید باشد. به عنوان مثال، ممکن است خودتان تصور کنید که یک شنونده عالی هستید و باید بفهمید که همکارانتان هم این طور احساس می‌کنند. این چیزی است که شما نیاز دارید روی آن کار کنید.

این تمایل به قرار دادن خود در زیر ذره‌بین، شناسایی نقاط ضعف خود، رفع آنها و توسعه مهارت هایتان، یکی از ویژگی‌های تعیین کننده رهبران است. رهبران بزرگ همیشه در حال یادگیری هستند و نمی‌ترسند که این واقعیت را بپذیرند.

ارزیابی 360 درجه، یک روش عالی برای شناسایی ناشناخته‌های ناشناخته خود است، یعنی شکاف‌هایی که در دانش شما وجود دارد که از آن آگاه نیستید. با استفاده از این شناخت‌ها ممکن است به یک نقشه راه دست پیدا کنید که به شما امکان می‌دهد تا مهارت‌هایی که لازم دارید را توسعه دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.