بازاریابی عملگرا چیست؟ و بهترین کانال‌های پرفورمنس مارکتینگ را بشناسید

بازاریابی عملگرا چیست؟ و بهترین کانال‌های پرفورمنس مارکتینگ را بشناسید

بازاریابی عملگرا یکی از انواع بازاریابی‌های آنلاین و تبلیغات است. با استفاده از این روش می‌توان طیف بیشماری از بازاریابی دیجیتال را شامل شود.

در این روش از بازاریابی ارتباط مستقیمی با عملکرد مخاطبان دارد، یعنی تبلیغ دهنده زمانی که هزینه‌ها را پرداخت می‌ناید که عملکرد و اقداماتی را از سمت تبلیغ گیرنده دریافت نماید.

از این طریق تبلیغات کلیکی به صورت کلی هر روش بازاریابی که اقدامی را از سوی مخاطبان ایجاد می‌کند، زیرمجموعه بازاریابی عملگرا قرار دارد.

این فرایند می‌توان شامل کلیک کردن، ثبت نام کردن، ایجاد لید و فروش شود.

اهداف در بازاریابی عملگرا در هر سازمانی بنا به شرایط و زمان تفاوت‌های زیادی دارد. به عنوان مثال زمانی هدف شما فروش است به این معنا که هر زمان فروشی اتفاق افتاد، من هم پول را پرداخت می‌نمایم.

در این روش مهم نیست که افراد چقدر تایم برای این کار می‌گذارند و چقدر زحمت می‌کشند، در نتیجه این میزان فروش است که مشخص کننده است.

در واقع با استفاده از پرفورمنس مارکتینگ می‌توان داده‌های بیشماری را آنالیز نمود و اهداف مختلفی را سنجید.

برای هر هدفی معیارهای مختلفی در نظر گرفته شده است که می‌توانید با آنالیز کردن این معیارها به سهولت متوجه نقاط ضعف و قوت خود شوید تا برای بهینه‌سازی کمپین‌های مختلف از آن‌ها بهره بگیرید.

در حقیقت بازاریابی عملگرا یا نتیجه گرا به این شکل است که بازاریابان می‌توانند مطابق با داده‌ها تصمیم بگیرند و از آن‌ها در جهت بهینه‌سازی کمپین‌های مختلف‌شان استفاده کنند.

بهترین کانال‌های بازاریابی عملگرا

با توجه به اینکه بازاریابی عملگرا بستگی زیادی به عملکرد مخاطبان دارد. زمانی موفق خواهد بود که پاسخی از آن‌ها دریافت کنید.

انتخاب بهترین کانال‌ها برای این نوع بازاریابی بسیار حائز اهمیت است.

در واقع می‌توان گفت که با توجه به اینکه در فضای تبلیغات آنلاین، کانال‌های ارتباطی مختلفی وجود دارد، لذا روند پرفورمنس مارکتینگ برای هر کسب و کاری نیاز به بررسی و انتخاب کانالی دارد که شما بتوانید با مخاطبان هدف خود در کانال‌های مختلف ارتباط برقرار کنید.

مهم‌ترین کانال‌هایی که می‌توانید برای ارائه کمپین‌های تبلیغاتی مطابق با بازاریابی عملگرا از آن‌ها بهره بگیرید.

البته تمامی آن‌ها برای کسب و کارها مناسب نیستند بلکه بایستی بتوانید از این کانال‌ها، رسانه‌هایی را انتخاب نماید که مخاطبان شما در آن‌ها فعالیت داشته باشند:

  • محتوای حمایت شده
  • تبلیغات بومی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • افیلیت مارکتینگ

محتوای حمایت شده

یکی از بهترین کانال‌های بازاریابی عملگرا، محتوای حمایت شده (Sponsored Content) نوشته‌هایی می‌باشند که در حمایت از محتوای تبلیغاتی می‌توان از آن‌ها بهره گرفت و به صورت مستقیم بر روی عملکرد کاربران اثر می‌گذارند. برای مثال برندی که در حوزه سئو مارکتینگ فعالیت می‌کند.

بهترین کانال‌های بازاریابی عملگرا

با استفاده از تولید و انتشار یک مقاله تخصصی در مورد این روش در رسانه‌ای از قبیل ویرگول، ترافیک قابل ملاحظه‌ای را به سمت سایت شما هدایت می‌کند و می‌توانید بازخورد خوبی از سمت کاربران دریافت نماید.

تبلیغات بومی

از نکات بسیار مهم و قابل توجهی که در تدوین استراتژی پرفورمنس مارکتینگ وجود دارد، تبلیغات بومی است.

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تبلیغات گوگل یا شبکه‌های اجتماعی و غیره برای شما ناخوشایند باشد، اصلا به آن‌ها سر نمی‌زنید یا حتی فیلترشان کرده اید.

از دیگر کانال‌های پرفورمنس مارکتینگ تبلیغات بومی است. کانالی را انتخاب نماید که کاربران بتوانند آن را با محتوای تولید شده شما سازگار کنند و بتوانید از آن‌ها بازخورد بگیرید.

قبل از هر اقدامی نکته مهمی که وجود دارد این است که بتوانید تبلیغ دلخواهتان را بر اساس خواسته و نیاز کاربران ارائه دهید تا مقابل عملکرد آن‌ها را دریافت کنید.

شبکه‌های اجتماعی

در حال حاضر سوشال مدیا یکی از رسانه‌های محبوب و پرطرفدار کاربران است. کمتر کسی است که در فضای دیجیتال حضور داشته باشد و حساب اینستاگرام، توییتر و فیس بوک نداشته باشد.

در واقع شبکه‌های اجتماعی مناسب‌ترین انتخاب برای بازاریابی عملگرا می‌باشد که می‌توانید از طریق این رسانه‌ها، عملکردهای مختلفی را از سوی کاربران خود دریافت کنید.

شبکه‌های اجتماعی

در اولین مرحله می‌بایستی هدف خود را برای پیاده‌سازی یک کمپین پرفورمنس مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی مشخص کنید.

آیا هدف بازدید از وب سایت است یا به دست آوردن لید یا مشتری و خریدار؟

برای هر کدام از این اهداف بایستی محتوای مناسب با سلیقه کاربران خود تولید کنید تا در نتیجه بتوانید روند پرفورمنس مارکتینگ را با دریافت بازخورد از سوی مخاطبان شکل دهید.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

در واقع بازاریابی موتورهای جستجو به دو روش تبلیغات پولی و تبلیغات ارگانیک صورت می‌گیرد.

در این شیوه از بازاریابی موتورهای جستجو برای پرفورمنس مارکتینگ صرفا از تبلیغات پولی استفاده می‌کنند.

یکی از روش‌های معمول تبلیغات گوگل ادز است که هزینه گوگل محسوب می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید بازاریابی عملگرا را تحقق بخشید.

افیلیت مارکتینگ

یکی دیگر از بهترین کانال‌های بازاریابی عملگرا تحت عنوان افیلیت مارکتینگ نامیده می‌شود.

اگر بخواهیم تعریفی از افیلیت مارکتینگ با همکاری در فروش را بیان کنیم باید بدانید که شما تبلیغ خود را در سایت یک ناشر قرار می‌دهید.

زمانی که فروش انجام شود هزینه‌ای را به ناشر پرداخت می‌نماید، بنابراین افیلیت مارکتینگ زمانی می‌تواند به بازاریابی عملگرا تبدیل شود که فروش رخ دهد.

تبلیغ کننده به ناشری که در مراحل فروش با او همکاری کرده هزینه توافق شده را پرداخت می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.