عملکرد تجارت الکترونیک چگونه است؟

عملکرد تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی فضای گسترده‌ای دارد که زندگی کردن را برای خریداران آسان‌تر کرده است و فرصت‌های تازه‌تری را برای کسب و کارها باز کرده است. اگر بخواهیم که نگاه دقیق‌تری به آنچه در این حوزه است و اینکه چگونه در یک فروشگاه آنلاین کارکنیم!

بخش‌های مهم یک سیستم تجارت الکترونیکی

اگر یک فروشگاه واقعی را در نظر بگیرید که برای خرید لباس به آنجا رفته‌اید هزینه‌ی لباس‌ها را باید به صندوق پرداخت کنید در این فروشگاه‌ها شما می‌توانید به ‌صورت نقدی نیز خرید خود را انجام دهید، اما در فروشگاه‌های آنلاین شما بعد از انتخاب محصول مورد دلخواه خود باید هزینه را به‌ صورت کارت اعتباری به حساب بریزید، اما در این صورت شما دیگر نمی‌توانید محصول مورد نظرتان را لمس کنید و بعد از ثبت سفارش و پرداخت هزینه، محصول به درب منزلتان تحویل داده می‌شود.
فروش به ‌صورت آنلاین و روش‌های بازاریابی اینترنتی مشکلاتی را برای خرده فروشان به وجود آورده است که علاوه بر برآورده کردن نیاز افراد به ابزارهای پردازش معاملات به روشی نیز نیاز دارند تا تایید کنند محصول مورد نظر شما موجود است یا خیر.

از سوی دیگر نیز تجارت الکترونیکی سه مولفه را با هم ترکیب می‌کند که شامل:

سروری که یک فروشگاه آنلاین را مدیریت می‌کند و معاملات را پردازش می‌کند. بانک‌های اطلاعاتی که می‌تواند کالاهای موجود در فروشگاه را بررسی کند و یک سیستم تحویل همراه با انبار که می‌تواند محصولات را به‌صورت موقت در آن نگهداری کند و اینکه آن‌ها را باید از کجا تهیه کند و برای خریداران ارسال کند. نخستین سیستم از این سه سیستم برای فروشگاه اینترنتی بسیار الزامی است اغلب افراد با موفقیت فروشگاه‌های کوچک آنلاین را بدون داشتن پایگاه داده‌های پیچیده یا سیستم‌های لجستیکی نگهداری می‌کنند.

بخش‌های مهم یک سیستم تجارت الکترونیکی

تمامی فروش‌ها توسط سایتی انجام می‌شود که در آن سفارش می‌گیرند و سپس محصولات را به فروش می‌رسانند. برای نمونه می‌توان به کسب و کارهای کوچکی که فروشگاه آنلاین دارند و از این طریق فعالیت می‌کنند پایگاه داده‌ی آن‌ها در ذهن آن‌ها است و سیستم لجستیکی آن‌ها تنها مراجعه به نزدیک‌ترین اداره‌ی پست است.

تجارت الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟

به همان صورتی که مشتری نشسته است می‌تواند کتاب مورد نظر خود را سفارش دهد، مرورگر وب توسط اینترنت با سروری که وبسایت فروشگاه را اداره می‌کند، ارتباط برقرار می‌کند. سرور سفارشات را به مدیر ارسال می‌کند. این یک سیستم مرکزی است که تمامی مراحل پردازش سفارش را از زمان دریافت آن تا ارسال محصول انجام می‌دهد. مدیر سفارشات را از طریق بانک اطلاعات می‌پرسد آیا محصولی در انبار موجود است که در صورتی که مشتری سفارش داد بتواند آن را ارسال کرد.

روش کار با تهیه‌کنندگان در یک فروشگاه آنلاین در صورتی که محصولی در انبار تمام‌ شده است، از طریق بانک اطلاعاتی می‌تواند دسته‌بندی جدیدی برای محصولات در نظر گرفت. این اقدام ممکن است شامل تعامل با سیستم‌های سفارش‌دهنده سازنده باشد. به همین علت لازم است که زمان تحویل تقریبی محصول را در حالی که مشخص می‌شود که مشتری هنوز در زمان واقعی در حال نشستن است. بانک اطلاعاتی انبار تائید می‌کند که محصول در انبار موجود است یا خیر و اطلاعاتی در مورد زمان دریافت کالا در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. در صورتی که محصول مورد نظر در داخل انبار وجود داشته باشد روند سفارش انجام می‌شوند در مرحله‌ی بعدی وارد سیستم مالی می‌شود که معاملات را برای پردازش پرداخت از مشتری پردازش می‌کند.

  • سیستم مالی می‌تواند چک اضافی را با استفاده از سرور بانکی مشتری انجام دهد.
  • رایانه بانکی تائید می‌کند که مشتری چه مقدار بودجه نیاز دارد.
  • سیستم مالی امکان ادامه معامله را فراهم می‌کند، در حالی که چند روز دیگر به‌صورت کامل منتقل نمی‌شود.
  • در این مرحله مدیر تائید می‌کند که معامله با موفقیت انجام‌شده است و سرور را دوباره مطلع می‌کند.
  • سرور یک صفحه وب را به مشتری نمایش می‌دهد که تایید پردازش سفارش و تکمیل معامله را نشان می‌دهد.
  • مدیر یک درخواست برای ارسال کالاها به مشتری برای انبار ارسال می‌کند.
  • بعد از ارسال کردن ایمیل، رایانه سیستم انبار برای تائید اینکه کالای آن‌ها در حال ترانزیت است یک ایمیل برای مشتری ارسال می‌کند.
  • تمامی فرایندهای فوق از دید مشتری پنهان است تنها سیستمی که در آن قرار دارد و زمانی که زنگ درب منزل او به صدا درمی‌آید.

تجارت الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟

چطور یک وبسایت فروشگاه آنلاین ایجاد کنیم؟

برای این که با فرایند یک فروشگاه اینترنتی به خوبی آشنا شوید لازم است که بیشتر درک کنید که آن‌ها باید در دسترس باشند، به همین دلیل از یک ناوبر ساده و واضح برخوردار باشند. قابل‌دسترس و مطمئن باشد در این صورت کسی نمی‌تواند جزئیات کارت‌های خود را در سایتی که امن نیست وارد کند. تاسیس کردن فروشگاه آنلاین کار کمی نیست در عین حال دشوار است نه تنها شما نیاز به ایجاد یک سایت خاص در ابتدای امر دارید بلکه باید سیستم خود را نیز گسترش دهید تا بتوانید با اطمینان بیشتری داده‌های کارت بانکی مشتری را پردازش کنید.

در حال حاضر هر شخصی می‌تواند با استفاده از pay pal تنها به ظرف چند دقیقه فروشگاه آنلاین ایجاد کند، توسط سیستم‌های پرداخت عملکرد پردازش معاملات را فراهم می‌کنند از سیستم‌های پرداخت نظیر paypal تنظیم می‌کنند و سپس از ebay بسیاری از فروشگاه‌های مجازی در برخی از سیستم‌عامل‌ها مانند آمازون استفاده می‌کنند و این امکان را فراهم می‌کنند تا با پرداخت مبلغ ناچیزی نسخه‌های کوچک فروشگاه خود در سایت خود استفاده کنند. شرکت‌هایی مانند آمازون و ebay دریافته‌اند که نیازی به ایجاد ارتباطی آشکار بین نام وب سایت و محصولاتی که می‌فروشند نیست بلکه این شرکت‌ها به دلیل موفقیت‌های چشمگیری که دارند با گذشت زمان در میان مردم شناخته‌شده‌اند و علاقه‌مند هستند که از این شرکت‌ها خرید کنند و به‌صورت غریزی و کاملاً تصادفی به وبسایت آن‌ها مراجعه می‌کنند.

شیوه تحویل کالا نیز بسیار مهم است به‌ صورتی که مشتریان علاقه‌ی زیادی به تحویل گرفتن سفارشات خود در اسرع وقت دارند، لذا این به این معنا نیست که شما حتماً نیاز به داشتن انبار بزرگ یا کامیون شخصی خواهید داشت بلکه این شرکت‌ها دارای سیستم‌های پیشرفته‌ی انبار می‌باشند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.