ساخت یک تیم  UX (بخش اول)

تیم ux

در مطالب قبلی، درمورد  پیدایش طراحی، به ویژه تمرکز روی تقدم طراحی به عنوان یک هدایت کننده کسب و کار صحبت شد. به عنوان نقطه عطفی که روی توانایی طراحی برای هدایت کسب و کار تمرکز دارد، ما شاهد نیاز روز افزونی برای طراحان و اعضای تیم مربوطه در طیف گسترده ای از تخصص ها هستیم. این تخصص ها عبارتند از:

محققان طراحی

مدیران خلاق

استراتژیست محتوا

کپی رایت ها

طراحان ویژوال

طراحان UI

بازاریابان

البته این لیست جامع نیست و بسیاری از طراحان به صورت ضروری از بخش های مختلف این نقش ها استفاده می کنند. با این حال، یک چیز کاملا مشخص است، همانطور که صنعت ما بالغ شده است، تعداد و نوع نقش ها افزایش یافته است و همچنان تمایل به UX در کسب و کار وجود دارد و این نقش ها نیز برای ایجاد تنوع ادامه دارد.

تیم ux 2

همانطور که طراحی به عنوان یک ریسک بالقوه برای رشد کسب و کار شناخته شده است، بسیاری از شرکت ها شروع به طراحی تجربه کاربر(UX) در خانه و ایجاد تیم های UX خود کرده اند. به طور مشابه، اهمیت UX  نیز به سرعت در حال رشد است، بسیاری از شرکت های کوچک با گسترش و تقویت تیم هایشان به این فرصت پاسخ داده اند، به این ترتیب آنها قادر به انجام پروژه های بزرگتر و سودآورتر هستند.

در این مطلب، ما نحوه ساختن یک تیم UX را مشخص می کنیم، مشخص کردن ویژگی هایی که در هنگام استخدام اعضای تیم باید مورد توجه قرار گیرند، تعریف تعدادی از رشته های اصلی که هنگام ساخت یک تیم در نظر می گیرند، و پیشنهاد برخی از راه ها که شما می توانید برای پیدا کردن اعضای تیم استفاده کنید.

 

مردم T شکل

تا اواسط دهه نود، همه چیز به دانش HTML  نیاز داشت (و زندگی بسیار ساده تر بود). با گذشت زمان، CSS و جاوا اسکریپت برای ترکیب در مهارت ها اضافه شد.

برای مدتی احساس می شد که می توانید تمام ابزار وب را در سر خود داشته باشید؛ البته HTML ،CSS و جاوا اسکریپت پیچیده بود، اما آنها قابل کنترل بودند. پیشرفت های سریع تا به امروز و چشم انداز، به طور قابل توجهی تکامل یافته است، با ابزارهای جدیدی که ما امروزه در اختیار داریم، می توانیم آن را به سرعت توسعه دهیم.

به عنوان UX رشد یافته، ما شروع به نشان دادن تخصص ویژه اجتناب ناپذیری از نقش ها کرده ایم، که منعکس کننده پیچیدگی و تنوع صنعت ما است. این تغییر به سوی تخصص، باید مورد استقبال قرار گیرد. آن بازتابی از یک صنعت است که نه تنها درحال تکامل یافتن است، بلکه نشان دهنده بهترین راه برای رسیدن به نتایج مختلف است. این یک حرکت است که با دقت مورد توجه قرار گرفته و در مرکز اندیشه تیم قرار دارد.

یک ایده شیک و متداول از “تک شاخ” -کسی که همه چیز را می داند- با تمرکز بر ساخت تیم ها متشکل از متخصصان با درک عمیق از مناطق مربوطه خود، که قادر به کار به عنوان بخشی از یک تیم همکاری و چند رشته ای هستند پشتیبانی می شود.

تک شاخ 1

با این تغییر به سوی تیم های همکاری، نوع افرادی که ما باید هنگام شروع به ساخت یک تیم به دنبال آن ها باشیم، تغییر می کند. برای کارکردن به طور موثر، اعضای تیم باید نکات زیر را در نظر بگیرند:

  • در ارتباطات ماهر باشید، بتوانید تفکر خود را برای دیگران واضح بیان کنید؛
  • به اهمیت بازخورد توجه داشته باشید و بتوانید روند بازخورد را تسهیل کنید؛
  • قادر به همکاری با دیگران باشید، کسانی که به عنوان بخشی از یک تیم چند رشته ای با هم کار می کنند؛
  • درک درست از چشم انداز وسیع رشته هایی که اکنون شامل UX می شوند داشته باشید؛
  • قادر به بیان و ارائه تفکر خود به دیگران باشید.

به سادگی می توان گفت: مهارت های نرم اهمیت دارند. برای کار در یک محیط مشترک نیاز به همدلی و توانایی کار با دیگران داریم. همچنین نیاز به آگاهی و درک از رشته های مختلف داریم که برای ایجاد ستون فقرات طراحی تجربه کاربر در قرن 21 با هم همکاری می کنند. “افراد T شکل” را در تیم وارد کنید.

تیم براون، مدیر عامل شرکت طراحی جهانی IDEO، افراد Tشکل را با دو نوع ویژگی تعریف می کند: قسمت عمودی”T” نشان دهنده عمق مهارت آن در یک میدان است؛ در حالی که قسمت افقی”T” نشان دهنده توانایی آنها در همکاری در رشته های مختلف است. براون دو ویژگی افراد T شکل را مشخص می کند:

اول، همدلی. این مهم است زیرا به مردم امکان می دهد که مشکل را از منظرهای دیگر تصور کنند.آنها ممکن است مانند دیگران فکر کنند. دوم، آنها تمایل دارند در مورد رشته های دیگر بدانند و تا جایی که ممکن است واقعا تمرین می کنند. افراد T شکل هر دوی عمق و وسعت در مهارت های خود را دارند.

تیم براون

هنگام ساخت یک تیم UX، مهم است اطمینان حاصل شود که نامزد های شما این ویژگی ها را داشته باشند یا اگر ندارند، قادر به یادگیری آنها باشند. با استخدام و یا کار با اعضای تیم که دارای همدلی و دیدگاه هستند، شما یک تیم قوی تر و موثرتر خواهید ساخت.

توانایی دیدن مشکلات از دیدگاه دیگران بسیار مهم است. مشاهده یک مشکل از منظر عضو دیگر تیم، همکاری را پایه ریزی می کند؛ همانطور که در مطالب قبلی اشاره کردیم، به همان اندازه که دیدگاه یک مشکل از نظر شما بحرانی است، این مشکل از نظر کاربر شما نیز بحرانی می باشد. هنگام ایجاد تیم های چند رشته ای، این توانایی برای دیدن مشکلات از دیدگاه دیگران بسیار مهم است.

 

رویکرد چند رشته ای

در حوزه UX، ما به طور فزاینده ای با اعضای تیم های چند رشته ای کار می کنیم که آنها دانش و آگاهی خود از بسیاری از شاخه های یادگیری را با زمینه های تخصص ترکیب می کنند. البته طراحان بخشی از این ترکیب هستند، اما تنها اعضای تیمی نیستند که نیاز داریم.

هنگام فکر کردن به یک تیم، مهم است که چارچوب مرجع را گسترش داده و نگاهی فراتر از قدرت اصلی طراحی داشته باشیم. در نگاهی به هر محصول موفق، شما خواهید دید که در پشت آن تیمی است که از طیف گسترده ای از افراد تشکیل شده است، که شامل: طراحی در ابعاد مختلف؛ کسب و کار و استراتژی؛ بازاریابی و طراحی تجزیه و تحلیل؛ و بسیاری از رشته های دیگر می باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.