بهینه سازی عکس و ۷ نکته کلیدی در بهینه کردن تصاویر سایت

اگر نگاهی ساده به سایت ها بیندازید به راحتی متوجه خواهید شد که حجم بالایی از محتوای سایت ها (در حدود ۶۰%) از تصاویر تشکیل شده است. استفاده از تصاویر به سایت شما رنگ تازه ای میدهد و بدون تصویر سایت شما یک سایت خشک و بدون روح خواهد بود و این تصاویر هستند که محتوای دیداری برای خواننده را ایجاد می کنند و بسیاری از مفاهیم قابل ملموس تر می سازد. اگر شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید این تصاویر هستند که نمایانگر محصولات شما می باشند. اما باید به این نکته توجه کرد که استفاده از تصاویر نیز باید با رعایت اصولی باشد که اگر این اصول رعایت نگردد باعث افت کیفیت سایت و از دست دادن کاربران خود خواهید شد و در این موقع است که نه تنها تصاویر جذاب نمی شود بلکه دافع هم میشود. بنابراین اگر تصاویر حجم بالایی داشته باشند بر روی لود شدن سایت تاثیر گذار خواهد بود. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است در صورت دیر لود شدن سایت (بیشتر از ۵ ثانیه) از هر ۴ کاربر ۱ کاربر را از دست خواهید داد. بنابراین سعی کنید که تصاویر باکیفیت اما با حجم کم در سایت خود قرار دهید.

پس بهینه سازی عکس شاید یکی از مهمترین قسمتهای سئو باشه.اگر بخواهیم یک تصویر را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم، باید به موارد زیر توجه نمود:

۱- بهینه سازی عکس با استفاده از ویژگی title استفاده کنید.

این ویژگی یکی از راه های افزایش سئوی سایت می باشد.هنگامی که موس خود را بر روی یک تصویر می برید کادری نمایش داده می شود که در درون آن نام عکس قرار داده شده است.

title هر تصویر نیز همان tooltip است که وقتی با نشانگر موس روی عکس صبر کنید نمایش داده می شود.

۲-بهینه سازی عکس با استفاده از ویژگی alt استفاده کنید.

با استفاده از ویژگی alt این امکان برای شما وجود دارد که آن تصویر را به روبات ها شناساند. در واقع کد alt یک راه عالی برای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. مزیت دیگر ویژگی alt در مواقعی است که تصویر دیر لود می شود و با استفاده از کد بفهمید که آن تصویر چه چیزی بوده است.

۳- برای بهینه سازی عکس از حجم مناسب استفاده کنید.

پس از انتخاب پسوند فایل هنوز میتوانید به روشهای دیگری حجم آن را کاهش داده و بهینه سازی عکس را بهبود بخشید. مهمترین مرحله زمان ذخیره یک تصویر است که نرم افزارهای گرافیکی انتخاب های متنوعی را در اختیار شما قرار میدهند. برای بهینه سازی عکس معمولا با کاهش حجم تا ۸۰ درصد سایز اولیه آن تغییر ایجاد شده قابل تشخیص برای چشم انسان نخواهد بود، ولی همین کار بخصوص در صفحات گالری یا فروشگاهی میتواند تا حد زیادی موجب افزایش سرعت بارگذاری شود.

به جای استفاده از تصویر اصلی ۱۰۰ کیلوبایتی در لیست، تصویر thumbnail و بی کیفیت تر و کوچک تر در لیست نمایش داده شود(هر عکس زیر ۱۰ کیلوبایت).در نتیجه در صفحه لیست محصولات، حداکثر ۱۵۰ کیلوبایت به تصاویر موجود در لیست اختصاص دارد.

۴- برای بهینه سازی عکس ابعاد تصاویر را تنظیم کنید.

یکی از مهمترین فاکتورها در بهینه سازی عکس بارگذاری آنها با ابعادی است که در سایت نمایش داده خواهند شد. مشخص نمودن طول و عرض تصویر و یکسان بودن آن با چیزی که به کاربر نمایش داده میشود، سرعت صفحات سایت شما را افزایش میدهد. اکثر سیستم های مدیریت محتوا تصاویر شما را در ابعاد مشخصی بازسازی و ذخیره میکنند تا در مکانهای مختلف از آن استفاده کنند، ولی در بعضی از سیستم ها اینکار توسط کدهای HTML صورت میگیرد که گزینه مناسبی برای بهینه سازی تصاویر سایت نمی باشد. شاید بهترین انتخاب آن است که تصاویر را از ابتدا در ابعاد مورد استفاده در سایت ذخیره و بارگذاری کنید.

۵- برای بهینه سازی عکس از فرمت های رایج استفاده کنید.

– JPG: یکی از پراستفاده ترین فرمت ها می باشد. از ویژگی مهم این فرمت این است که بدون کاهش کیفیت محسوس می تواند تا حد قابل توجهی فایل را فشرده کنید.
– JIF: این فرمت که هم به صورت تصویر ثابت و هم به صورت انیمیشن دیده میشود. این فرمت دارای ۲۵۶ رنگ می باشد. از این فرمت بیشتر برای تصاویر تبلیغاتی مثل بنرها و لوگوها و تصاویری که تنوع رنگ کمی دارند استفاده میشود.
– PNG: این فرمت در دو نوع PNG-8و PNG-24وجود دارد PNG-8 که شبیه JIF بدون قابلیت انیمیشنی است و PNG-24 که در این حالت پیکسل ها می تواند به سه صورت شفاف، نیمه شفاف و یا مات باشند.
– BPM: این نوع فرمت فقط در اینترنت اکسپلورر و سیستم عامل پشتیبانی می شود و توصیه ما این است که از این نوع فرمت استفاده نکنید بنابراین از توضیح بیشتر آن اجتناب میکنیم.

۶- برای بهینه سازی عکس نام مناسب برای تصاویر انتخاب کنید.

یکی از کارهایی  که باید در بهینه سازی تصاویر انجام داد انتخاب نام مناسب است. سعی کنید نام تصویر کاملا مرتبط، مختصر و مفید باشد. مثلا اسم image چیز افتضاحیه!

نام فایل تصویر را به صورت انگلیسی ترجمه شده، مرتبط با موضوع تصویر قرار دهید و کاراکتر های فاصله و غیر مجاز در آن به کار نبرید.زیرا تصاویر بخشی از آدرس شما می شوند.

برای مشخصه alt و title هم از تکرار کلمات کلیدی بیهوده پرهیز کنید.بحث keyword stuffing فقط مربوط به داخل متن و محتوا نمی شود.

برای تصاویر نمادین و کلا تصاویری که معنی ندارند و صرفا خاصیت icon  و ابزاری دارند و alt و title برای آنها بی معنی است، اصلا از alt و title استفاده نکنید

۷- برای بهینه سازی عکس بر روی تصاویر لینک بگذارید.

سعی کنید در نکاتی که در زیر به آنها اشاره شده است توجه کرده و در به کاربردن تصاویر در سایت خود مد نظر قرار دهید:

  • از نام های عمومی و معمولی استفاده نکنید.
  • از نام های بلند استفاده نکنید.
  • از تصاویر به عنوان لینک دسترسی مهم استفاده نکنید.

 

منبع: روناک وب

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.