تحقیق سریع (بخش اول)

تحقیقات سریع

امروزه تحقیقات UX، به عنوان بخش مهمی از طراحی محصول و خدمات شناخته شده است. با این حال، متخصصین UX همچنان دو مشکل بزرگ را در مورد تحقیقات UX مطرح می‌کنند: عدم تعامل با تیم و ذینفعان و همچنین فشار مداوم که زمان تحقیقات را کاهش می‌دهد.

 

UX، یک راه ساده‌تر برای مشارکت افراد و سرعت بخشیدن به روند تحقیق

در این مطلب، ما به بررسی هر یک از این چالش‌ها خواهیم پرداخت و پیشنهاد جدیدی را به نام <<FAST UX>> برای حل آنها ارائه خواهیم کرد. این یک ابزار ساده اما قدرتمند است که می‌توانید از آن برای سرعت بخشیدن به تحقیق UX استفاده کنید و ذینفعان را به قهرمانان فعال در روند کار تبدیل کنید.

بر خلاف آنچه شما فکر می‌کنید، سرعت بخشیدن به فرایند تحقیق (هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت) نیاز به همکاری موثر دارد، نه اینکه شما خودتان را کنار کشیده و هیچ گونه فعالیتی انجام ندهید و تنها کارمندان خود را کنترل و مدیریت کنید. شما نیز باید در کنار کارمندان، فعالیت موثر داشته باشید.

سرعت

کلمه FAST که مخفف کلمات Focus، Attend، Summarise، Translate (تمرکز، توجه، جمع بندی، ترجمه) می‌باشد، مجموعه تکنیک و ایده‌هایی است که فرآیند UX را شفاف‌تر، سرگرم کننده و مبتنی بر همکاری می‌کند. ما همچنین یک پروژه 5 روزه را با یک بخش دولتی در مرکز انگلیس توصیف می‌کنیم که نشان می‌دهد چگونه می‌توان مدل را در عمل اجرا کرد.

این مطلب مربوط به حرفه‌ای‌های UX و افرادی است که با آنها کار می‌کنند، از جمله صاحبان محصول، مهندسین، تحلیلگران کسب و کار، کارشناسان بازاریابی و فروش حرفه‌ای.

 

فقدان مشارکت کارکنان و افراد ذیصلاح

“ذینفعان این توانایی را دارند که تبدیل به بدترین کابوس شما و یا بهترین همکار شما بشوند.”

به عنوان محققان UX، ما باید اطمینان حاصل کنیم که همه افراد در تیم ما، همانند ما، همدلی، دقت و عمق مطلب را درک می‌کنند. نشان داده شده است که جایگزینی بهتر برای افزایش همدلی وجود ندارد تا به ذینفعان کمک کند تا بتوانند کل فرآیند خود را تجربه کنند: از طراحی مطالعه (اهداف و سوالات تحقیق) تا استخدام، راه اندازی، کار میدانی، تجزیه، تحلیل و ارائه نهایی.

هر کسی که تلاش کرده است تا این کار را انجام دهد، می‌داند که سازماندهی و جذب ذینفعان برای انجام تحقیقات، بسیار مشکل است. دو دلیل اصلی برای این امر وجود دارد:

1- تحقیق کار دیگران است.

در تجربه ما، متخصصان UX اغلب برای انجام “UX” در یک شرکت یا سازمان استخدام می‌شوند. با وجود اینکه عنوان <<سرپرست محققان UX>>  برای سرپرستان خیلی عالی و بسیار مهم است، اغلب منجر به تصورات غلط در جلسات آغازین می شود. هر کس به طور خودکار فرض می‌کند که انجام تحقیق، تنها مسئولیت سرپرست است. جای تعجب نیست که ذینفعان نمی‌خواهند در پروژه شرکت داشته باشند. آنها فرض می‌کنند که تحقیق، فقط کار سرپرست است و هیچ کس دیگری نباید آن را انجام دهد.

2- فرایندهای UX ناقص هستند.

مشکل این است که حتی زمانی که سهامداران می‌خواهند در فرایند UX شرکت کنند، هنوز نمی‌دانند *چطور* باید درگیر آن شوند و *چه کاری* باید انجام دهند. ما زمان زیادی را صرف فرایندهای UX و چارچوب تحقیقاتی می‌کنیم که مفید هستند اما در نهایت، همچنان ناقص هستند. آنها توضیح نمی‌دهند که چگونه محققان غیر متخصص، می‌توانند در روند تحقیق شرکت کنند.

نقص فرآیند

علاوه بر این، بسیاری از ذینفعان می‌توانند در زمینه‌هایی مانند “طراحی”، “تجزیه و تحلیل” یا “کار میدانی” و یا در زمینه‌های غیر مرتبط با آنچه که انجام می‌دهند، فعالیت کنند. در حقیقت، “UX” یک اصطلاح متداول است که می‌تواند در افراد دیگر از زمینه‌های دیگر، نفوذ کند. در برخی موارد، اصطلاحات آشنا هستند، اما معنای آنها کاملا متفاوت است، مانند تحقیق در UX در مقایسه با تحقیقات بازاریابی.

 

فشار مداوم برای کم کردن زمان تحقیق

مسئله دیگر این است که فشار فزاینده‌ای برای سرعت بخشیدن به فرآیند UX و کاهش زمان صرف شده برای تحقیق وجود دارد. ما نمی توانیم تعداد دفعاتی را که یک مدیر پروژه از ما درخواست کرد تا زمان یک تحقیق را حتی با صرف نظر از مرحله تجزیه و تحلیل یا جلسات آغازین، کوتاه کنیم را مشخص کنیم.

با توجه به این، فشار زیادی روی محققان UX وجود دارد تا سریعا بدون اینکه کیفیت مطالعه تحت تاثیر قرار بگیرد، مدت زمان تحقیق را کاهش دهند. زمانی که تعداد ذینفعان زیاد می‌شود، دشواری کار نیز افزایش می‌یابد زیرا هر کدام از آنها نظرات، خواسته ها، دیدگاه ها، مفروضات و اولویت‌های متفاوتی دارند.

 

روش سریع UX

بر خلاف آنچه شما فکر می‌کنید، کاهش زمان لازم برای انجام پژوهش UX به این معنا نیست که شما خودتان باید کارمند خودتان باشید و تمام وقتتان را صرف این کار کنید.

در بلندمدت، تیم و ذینفعان شما فعالانه‌تر در این تحقیق مشارکت می‌کنند و احساس قدرتمندی بیشتری داشته و تمایل بیشتری برای انجام کارها نشان می‌دهند. همکاری در تولید به این معنی است که شما می‌توانید با سرعت بیشتری حرکت کرده و کل پروسه تحقیق را سریعتر رو به جلو ببرید.

چارچوب تحقیق FAST UX، یک ابزار است که واقعا به اعضای تیم و ذینفعان مربوط می‌شود تا آنها را به طرفداران فعال و قهرمانان فرآیند تحقیق تبدیل کند. همچنین مشخص می‌کند که غیر محققان، کی و چگونه باید در تحقیقات UX شرکت کنند.

به طور خلاصه، سهامداران و مدیران، هر یک از مراحل تحقیق UX را به کمک چهار فعالیت به انجام می‌رسانند.

همکاری با هم، زمان برای تحقیق UX را کاهش می‌دهد. با این حال، مزیت واقعی این رویکرد این است که در بلند مدت، زمان بیشتری برای کسب و کار بر اساس یافته‌های تحقیق در نظر گرفته می‌شود.

این روش می‌تواند به هر روش تحقیق کیفی و با هر تیمی اعمال شود. به عنوان مثال، شما می‌توانید آزمایش  قابلیت استفادهFAST، مصاحبه‌های FAST، نقاشی FAST و غیره را انجام دهید. به منظور موثر بودن، شما باید از ابتدا به ذینفعان خود این رویکرد را توضیح دهید و از طریق چارچوب، هر مرحله را برای آنها شرح دهید. تاکید می‌کنیم که این همان چیزی است که همه افراد باید انجام دهند. این کار، همان کاری است که یک پژوهشگر UX انجام می‌دهد و تنها در صورتی موفق است که همه در فرآیند شرکت کنند.

 

مرحله 1: تمرکز (تعریف یک هدف مشترک)

یک توافق واحد در UX وجود دارد و آن این است که یک پروژه تحقیقاتی باید با مشخص کردن هدف آن شروع شود: علت انجام این تحقیق چیست و چگونه نتایج به دست می‌آید؟

هدف مشترک

به طور کلی، جواب این سوال در درون اهداف تحقیق، سوالات و یا فرضیه‌ها نهفته است. اکثر پروژه‌ها با یک جلسه‌ی معرفی شروع می‌شوند که در طول جلسه و بر اساس یک خلاصه‌ی در دسترس، در مورد این سوالات به طور کامل بحث می‌شود.

روش انجام این کار این است که همه افراد، در مراحل زیر با یکدیگر همکاری داشته باشند:

  • به عنوان یک گروه، چالش‌ها و مشکلات فعلی را شناسایی کنید.

از یک نفر بخواهید که در یک سند مشترک یادداشت برداری کند. به طور متناوب، از همه بخواهید که یادداشت برداری کنند و نوشته‌های خود را روی برگه‌های چسبان بنویسند و سپس به دیوار بچسبانند تا همه ببینند.

  • شناسایی اهداف بالقوه و سوالات، برای یک مطالعه پژوهشی.

این کار را همانطور که قبلا انجام داده اید، انجام دهید. لازم نیست که به هر اقدامی دست بزنید.

  • اولویت بندی.

از تیم بخواهید که اهداف و سوالات را مرتب کنند و از مهمترین آنها شروع به پرسیدن کنند.

  • واژگونی و تعریف دوباره.

به سوالات و اهداف بالا نگاه کنید. آیا آنها بیش از حد گسترده یا فشرده هستند؟ آیا می‌توان آنها را اصلاح کرد تا مشخص شود که تمرکز مطالعه بر چیست؟ آیا این کار امکان پذیر است؟ آیا شما نیاز به تقسیم یا ادغام اهداف و سوالات دارید؟

  • تعهد به انعطاف پذیر بودن.

چیزی که در مرحله اول باید به آن توجه کنیم این است که، اطمینان حاصل کنیم همه افراد در اهداف 1 و 2 بالا توافق دارند و انعطاف پذیر هستند.

انعطاف پذیری

در این مرحله می توانید چند سؤال بپرسید تا به این وسیله، به ذینفعان و تیم کمک کنید تا سریع‌تر بر تحقیق متمرکز شوند:

  • از اهداف شناخته شده ما، مهم‌ترین کدام است؟
  • شانس موفقیت چیست؟
  • اگر ما می‌توانیم فقط یک چیز یاد بگیریم، کدام مورد مهم‌ترین است؟

نقش شما در طول فرایند این است که تخصص را تعیین کنید:

  • اهداف و سوالات مشخص شده، برای یک مطالعه واحد، کافی است.
  • کمک به بیان اهداف و سوالات.
  • پس از شناسایی تمرکز، روش مطالعه را طراحی کنید.

در اولین نگاه، فعالیت‌های تمرکز و توجه (مراحل بعدی) ممکن است آشنا باشند زیرا شما در حال انجام یک جلسه معارفه و دعوت از ذینفعان برای شرکت در جلسات تحقیق هستید.

با این حال، اتخاذ رویکرد FAST بدین معنی است که ذینفعان شما به اندازه شما قدرت و مالکیت دارند، به دلیل کار مشترک و تعلقات آن. تاکید کنید که توافق در مورد اهداف تحقیق، واضح و آسان نیست. به همه یادآوری کنید که داشتن تمرکز مشترک در حال حاضر از هر چیزی مهمتر است. در نهایت، به تیم و ذینفعان خود، آنچه را که در طول بقیه فرآیند نیاز دارید، یادآوری کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.