تحقیق سریع (بخش دوم)

تحقیق درمورد تجربه کاربر

مطالعه بخش اول تحقیق سریع

مرحله 2: حضور (تیم را عمیقا در فرایند تحقیق غوطه‌ور می‌کند)

مشاهده کسی که از یک محصول یا خدمات استفاده می‌کند، تجربه‌ای بسیار غنی در اختیار ما قرار می‌دهد که جایگزینی برای آن وجود ندارد. به همین دلیل است که ذینفعان، هنوز هم یکی از بهترین و قدرتمند ترین مشاهده کنندگان و ناظران در تحقیقات کاربر محسوب می‌شوند.

اتفاقی که اغلب رخ می‌دهد این است که ناظران در روز شروع تحقیق و مطالعه پروژه، در جلسه حاضر شده و سپس خود را به لپ تاپ‌ها و تلفن‌های همراه خود مشغول می‌کنند. در یک اتفاق بدتر، بعضی از سهامداران اغلب با توجه به این که با موضوع در ارتباط هستند، باعث حواس پرتی تیم طراحی که نیاز به دقت و مشاهده در جلسات دارند می‌شوند.

به همین دلیل است که برگزاری یک جلسه، برای آشنایی تیم با موضوع و مراحل تحقیق، اهمیت دارد. فعالیت‌های زیر، به شما اجازه می‌دهد که تیم را در جلسه تحقیق، غوطه‌ور کنید.

غوطه ور شدن

شما می‌توانید از ذینفعان درخواست کنید:

  • از طریق یک برنامه چت زنده‌ای که به جلسه شما اختصاص دارد (مثلا Slack ،Google Hangouts ،Skype) سؤالات خود را در طول جلسه بپرسند.
  • یادداشت‌های خود را بر روی برگه‌های چسبنده بنویسند.
  • جمع آوری مشاهدات همه شرکت کنندگان (مرحله بعدی را ببینید).

برای هر یک از این فعالیت ها، یک نفر را در هر جلسه مسئول کنید. یک “مدیر چت زنده”، یک “یادداشت گیرنده” و یک “ناظم” داشته باشید که جلسه را تا انتها مدیریت کرده و به پایان برسانند.

مدیریت افراد برای جلسه بعدی.

قبل از شروع جلسه، مفید است که ناظران را به طور خلاصه با موضوع آشنا کنیم. شما می‌توانید از طریق یک پوستر این کار را انجام دهید و تیم را از نقش خود در طول مطالعه آگاه کنید.

هنگامی که شما با ذینفعان مختلف سر و کار دارید و برای آنها امکان پذیر نیست که حضور فیزیکی داشته و از نزدیک در جلسه حاضر باشند (به عنوان مثال شرکت کننده در خیابان، دفتر یا خانه)، می‌توانید جلسه را به صورت اینترنتی برگزار کنید.

 

مرحله 3: خلاصه (تجزیه و تحلیل برای غیر از پژوهشگران)

حتی پس از اولین جلسه (اما معمولا در پایان کار) شما می‌توانید تجزیه و تحلیل گروهی را انجام دهید.

جلسه تجزیه و تحلیل مشترک، یک فعالیت است که در آن شما فرصتی برای شنیدن و ایجاد درک مشترک از تحقیق، پیدا خواهید کرد.

از دیدگاه کارشناسان، شما در این جلسات، برای شناسایی بینش‌های هدفمندتر و مرتبط‌تر و همچنین شناسایی ذینفعان که بر اساس نتایج مطالعه عمل می کنند، شانس بیشتری دارید.

حتی اگر “تجزیه و تحلیل” بخش اساسی از هر پروژه تحقیقاتی باشد بسیاری از ذینفعان، از این کلمه وحشت دارند. این فعالیت بسیار آکادمیک و پیچیده است. به همین دلیل است که در پایان هر جلسه تحقیق، روز تحقیق یا مطالعه کلی، خلاصه‌ای از نقش ذینفعان و تیم  ارائه می‌شود. خلاصه شدن ممکن است ضرر داشته باشد اما بخش مهمی از مرحله تجزیه و تحلیل است؛ این اساسا همان چیزی است که ما در طول برنامه ریزی برای جلسات انجام می‌دهیم.

خلاصه نویسی

گوش دادن به خلاصه‌ی شخصی حاضران در جلسه، فرصتی برای درک شما فراهم می‌کند:

  • آنها به چه چیزی توجه می‌کنند؛
  • چه چیزی برای آنها مهم است؛
  • تفسیر آنها از این رویداد چیست.

خلاصه در پایان هر جلسه

شما این کار را با یادآوری مطالب توسط همه حاضران انجام می‌دهید و از آنها می‌خواهید که مشاهدات و توصیه‌های خود را به طور خلاصه بیان کنند.

سپس جلسه را با در نظر گرفتن هر یک از موارد زیر به پایان برسانید:

  • مشاهدات کلیدی آنها چیست؟
  • چه اتفاقی در جلسه افتاد؟
  • آیا مشکلی برای مشارکت کننده وجود داشت؟
  • چیزهایی که خوب کار می‌کردند چیست؟
  • آیا چیزی بود که آنها را شگفت زده کرده باشد؟

این کار باعث می‌شود که تیم در طول جلسه توجه بیشتری پیدا کند، زیرا آنها می‌دانند که در پایان باید آموزش هایشان را جمع آوری و خلاصه کنند و همچنین به آنها کمک می‌کند تا بتوانند مشاهدات خود را درونی کرده و راحت‌تر مطالب را یادبگیرند.

این درونی شدن، زمانی اتفاق می‌افتد که به طور مداوم، یافته‌ها و مواردی که فکر می‌کنید در مطالعه شما کمتر به آن توجه می‌شود را با تیم خود مرور کنید. از وسوسه اجتناب کنید تا در نهایت “کار بزرگ” را انجام دهید.

در چندین مورد، تحقیق به ما نتایج عالی داده است. یک کار نادرست که بعضا انجام می‌شود این است که به جای اینکه به طور منظم مطالب را با تیم به اشتراک بگذاریم، تا رسیدن زمان گزارش نهایی، این مطالب را نزد خود نگه می‌داریم. این کار خوبی نیست و یک تظاهر بزرگ است که در نهایت باعث سردرگمی ذینفعان می‌شود و آنها نمی‌توانند از مشاهدات خود به نتایج و بینش‌های درستی برسند که ممکن است در نتیجه بازخوردهای خشونت آمیز یا تمایلات نامناسبی را به همراه داشته باشد.

خلاصه در پایان روز

خلاصه‌ای از رویدادهای روز، می‌تواند به طور طبیعی به یک جلسه تجزیه و تحلیل مشترک تبدیل شود. مسئولیت شما این است که جلسه را تعدیل کنید.کار حاضران در جلسه این است که رویدادهای روز و نتایج نهایی را به طور خلاصه بیان کنند. از یک داوطلب درخواست کنید که خلاصه خود را بخواند و گروه را از آنچه در طول روز اتفاق افتاده باخبر کند. سایر حاضران می‌توانند مطالب و نکاتی را به این مشاهدات اضافه کنند.

فضای کار مشترک

خلاصه در پایان مطالعه

پس از انجام تجزیه و تحلیل، از یک یا دو نفر بخواهید که آموزش‌های داده شده در این مطالعه را به طور خلاصه بیان کنند. اطمینان حاصل کنید که آنها به طور کامل مطالب را پوشش می‌دهند که چرا ما این تحقیقات را انجام می‌دهیم، چه اتفاقاتی در طول مطالعه رخ داده و چه نتایج اولیه‌ای حاصل شده است.

بسیار دشوار است که خود شما درباره تحقیقات خود صحبت نکنید و شخص دیگری را برای انجام این کار مسئول کنید. اما ارزشش را دارد. مهم نیست چقدر شما برای انجام این کار تحت فشار هستید! این یک فرصت عالی برای افراد است تا یافته‌های خود را درون سازی کنند و به آنها احساس آرامش در تحقیق می‌دهد. این یکی از مهم ترین لحظات است که می‌تواند حاضران جلسه را به طرفداران فعال تحقیق تبدیل کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.