بازاریابی دیجیتال و تاثیر آن بر روی کسب و کارها در دنیای امروز

دوستان عزیز سلام. در این پست قصد داریم مطلب مهم و جدیدی را برای کسب و کارتان بیان کنیم تا بتوانید با استفاده از آن به بهبود بیشتر کسب و کارتان کمک کرده باشید.

بازاریابی دیجیتال و تاثیر آن بر روی کسب و کارها در دنیای امروز

بارها با دوستانی برخورد کرده‌ام که بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) را با بازاریابی اینترنتی یا همان بازاریابی آنلاین یکسان می‌دانند!
ولی این دو تا با همدیگر تفاوت دارند  و به شرح زیر است:

بازاریابی دیجیتال: بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانه‌های دیجیتال است.
بازاریابی اینترنتی: بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانه‌های اینترنتی یا همان آنلاین است.

می دانم بدیهی بود! ولی یک سوال، آیا تلوزیون، SMS، USSD، بیلبوردهای الکترونیکی و… جزو رسانه‌های آنلاین هستند؟؟ مسلما خیر!

بنابراین مفهوم بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده‌تر از بازاریابی آنلاین است و در این مقاله به بازاریابی دیجیتال میپردازیم.

مشکلات پیش روی بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ هم مانند سایر روش‌های دیگر دارای چالش‌هایی‌ست. سه تا از مهم‌ترین آن‌ها را در این بخش می‌خوانیم:

  • مشتریان همه جا پخش هستند: تنوع بسیار زیاد رسانه‌ها، وجود انواع مختلف دستگاه‌های دیجیتال با روش‌های بیان، روش‌های تبلیغاتی و نمایشی مختلف، که هر کدام در زمانی خاص و متفاوت با نوع دیگر و در موقعیتی خاص و متفاوت، استفاده می‌شود.
  • مشتریان بی‌محلی می‌کنند: جلب توجه مخاطب در رسانه‌های دیجیتال بسیار سخت‌تر شده است!
    علاوه بر شرکت شما، بی‌نهایت شرکت دیگر در این کانال ارتباطی سهم دارند و دلیل آن هم ارزان قیمت بودن این روش نسبت به روش‌های تبلیغاتی سنتی‌ست.
  • مشتریان مرموز شده‌اند: دسترسی به اطلاعات مخاطب سخت‌تر شده است! البته این اتفاق به خاطر امنیت بالای رسانه‌های دیجیتال نیست! موضوع چیز دیگری‌ست…

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

از مزایای بازاریابی دیجیتالی فراگیری رسانه های دیجیتال است که به همین خاطر مشترین در هر جا و مکانی و هر زمانی که بخواهند می توانند از اطلاعات استفاده نمایند. اکنون دیگر نمی توان مطالب و پیام ها را به صورت یک طرفه و گلچین شده به مخاطبین ارسال کرد. امروزه با سرعت بسیار زیادی رسانه های اجتمای در حال رشد می باشند و به عنوان بزرگترین منبع برای فعالیت های مختلف از جمله خرید و تفریح و سرگرمی و هر نوع فعالیت اجتماعی به حساب می آیند. موردی که باید در بازاریابی دیجیتال به آن اهمیت دهید این است که امروزه دیگر کاربران به یک منبع محدود اکتفا نمی کنند و اگر شما صاحب کالای خاصی هستید ترجیح می دهند به حرف های شما اکتفا نکنند و از منابع دیگری در مورد کالا و کسب و کار شما تحقیق کنند. اعتماد امروزه یکی از شروط اساسی در بازاریابی دیجیتال، برای مردم به حساب می آید و به دنبال کسب و کارهایی می گردند که قابل اعتماد باشند و برندی موفق می شود که این اعتماد را جلب نماید. برندها باید خود را با نیازهای کاربران و مشتریان هماهنگ سازند ارتباط مناسبی با آنها برقرار سازند.

نمونه‌هایی از ابزارها و روش‌های بازاریابی دیجیتال:

    • بازاریابی محتوا
    • بازاریابی شبکه های اجتماعی
    • بازاریابی ایمیلی
    • بازاریابی موتور های جستجوگر SEO و  SEM
    • بازاریابی اپلیکشن و موبایل
    • روابط عمومی آنلاین
    • ویدیو مارکتینگ
    • و …

 

این دو نکته را در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیرید:

۱- با این ابزار و فناوری ها می توان یک قدم محکم و قوی در راستای تبلیغات گذاشت چون مخاطب بسیار زیادی دارد. پس می تواند یک قدم یا راهی برای موفقیتتان باشد .
۲- این را باور داشته باشید که شما برای رسیدن به موفقیت از بازاریابی دیجیتال ، به عنوان یک ابزار کمکی استفاده نمی کنید بلکه به آن نیاز دارید تا بتوانید با حضورتان در رسانه های دیجیتالی ، گامی راسخ در راستای کسب و کارتان بردارید .

انواع بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیاز به تجربه و آگاهی داشته تا با استفاده از  ابزارهای دیجیتال بهترین معماری و ساختار را در بستر مجازی برای مطلوب ترین نتیجه فراهم آوریم.استراتژی های بسیار متنوعی برای ورود به بازار وجود دارد که براساس نیاز و اهداف می توان از آن ها بهره برد در ادامه تعدادی از آن ها را برای شما معرفی نموده :

روشنایی چراغ کسب و کارها با دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درونگرا:

این نوع بازاریابی بسیاری از معادلات را تغییر داده است، بدین صورت که به جای گشتن به دنبال مشتری ، از روش های جدیدی مانند خدمات سئو و بازاریابی محتوایی استفاده می کنیم تا در دسترس مشتریان قرار گیریم و آن ها بتوانند به ما مراجعه کنند.

بازاریابی ویروسی:

این بازاریابی با گسترش شبکه های اجتماعی نقش ویژه ای را پیدا کرده است و افزایش اهمیت آن در تبلیغات خود را نشان داده است، تبلیغات در این نوع از استراتژی به صورت دهان به دهان بوده و با توجه به جذابیت پیام می تواند به صورت یک ویروس در کمترین زمان ما را به اهداف مورد نیازمان برساند و مخاطبان ما خود نقش رسانه را برای ما بازی کنند.

بازاریابی چریکی:

نقش خلاقیت در این روش بسیار با اهمیت بوده و بوسیله آن محصولات خود را به مشتریان معرفی کرده و ذهن آن ها را با اهداف خود درگیر می کنیم، این کار باعث می شود تا مشتریان درباره ما صحبت کنند و از نزدیک با اهداف ما درگیر شوند و خود بخش بزرگی از آن باشند.

خب دوستان عزیز کاردان سیستم امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.