ویژگی‌‌های تجارت الکترونیکی

ویژگی های تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی و یا تجارت آنلاین، در زمینه کسب و کار توانسته است امروزه جهان را به سمت خود متمرکز کند. همه این شرایط برای خرید و فروش کالاها یا خدمات با استفاده از فناوری اطلاعات الکترونیکی است. اینترنت فناوری اصلی است که در این زمینه وجود دارد. اما اشکال دیگر انتقال و پردازش داده‌‌های دیجیتال از جمله ارتباطات سیار، بانک اطلاعات الکترونیکی مشتری یا نرم افزار حسابداری نیز توسط شرکت‌ها استفاده می‌شوند.

تجارت الکترونیکی به چه معناست؟

علاوه بر فرآیندهای خرید، تجارت الکترونیکی شامل کلیه فرایندهایی است که خرید را آغاز و پردازش می‌کنند. یک فروشگاه آنلاین به عنوان یک بستر فروش مرکزی عمل می‌کند که خریداران احتمالی نه تنها می‌توانند در محدوده آن جستجو خود را انجام دهند، بلکه از طریق یک سیستم دیجیتال، سفارش و پرداخت می‌کنند.

یک سیستم مدیریت مالی الکترونیکی کالای فروخته شده را ثبت کرده و موجودی را به روز می‌کند. به نوبه خود امکان ارتباط با CRM، مسیر حمل و نقل را ردیابی می‌کند.

در تعریف کوتاه و مختصر، باید بگوییم که تجارت الکترونیکی شامل کلیه فرآیندهای تجاری خود کار است که در آن از فناوری‌‌های الکترونیکی اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌شود. هدف استفاده از فرآیندهای تجاری تا حد زیادی کارایی و افزایش فروش است.

ویژگی های تجارت الکترونیک

فناوری‌‌های دیجیتال اساس تجارت الکترونیکی را تشکیل می‌دهند. تهیه کنندگان و خریداران داده‌ها را به صورت دیجیتال در چارچوب تجارت الکترونیکی رد و بدل می‌کنند. در اینجا ممکن است فناوری‌‌های بسیار متفاوتی درگیر باشند. این طیف از فناوری از ساده گرفته تا متغیر است.

علاوه بر فن آوری‌‌های ارتباطی سیستم‌‌های بسیار پیچیده و مبتنی بر هوش مصنوعی است مانند: اینترنت، تلفن، بانک اطلاعات الکترونیکی و نرم افزار پردازش کلمه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، رسانه‌‌های اجتماعی یا تلویزیون به عنوان کانال تبلیغاتی خدمات ارائه می‌دهند، معاملات پرداخت از طریق بانکداری آنلاین پردازش می‌شود. این یک زیرساخت دیجیتالی گسترده از شبکه‌‌های بی‌سیم یا سیمی ایجاد می‌کند.

ویژگی مشترک آن این واقعیت است که فواصل مکانی برطرف می‌کند. گاهی اوقات این‌ها به طور کامل جایگزین حضور فیزیکی می‌شود. تجارت الکترونیکی همچنین بدان معنی است که مصرف کنندگان مجبور نیستند به یک فروشگاه آجر و ملات مراجعه کنند یا به دنبال مشاوره حضوری باشند.

ویژگی‌‌های تجارت الکترونیکی

هدف تجارت الکترونیکی بهینه سازی فرایندهای فروش است به گونه‌ای  که هر چه شرکت‌‌های ذی‌ربط فروش بیشتری داشته باشند و در نتیجه تولید بیشتری نیز خواهند داشت. کلیه فرایندهای کاری مرتبط با فروش باید کارآمدتر شوند و هزینه‌‌های مرتبط کاهش یابد. شرکت‌ها کانال‌‌های فروش جدید را با کمک اینترنت از طریق فروشگاه‌‌های آنلاین  و بازارها به دست آورده‌اند.

ویژگی های تجارت الکترونیک

خرده فروشان آنلاین بسته به هدف صنعت و هدف تجاری، تصمیم می‌گیرند از کدام فناوری  و کانال‌‌های فروش استفاده کنند. دیجیتالی کردن کلیه فرایندها به هیچ وجه ضروری نیست. در عوض، گرایش به سمت بازاریابی چند کاناله که همزمان از چندین کانال انتخابی استفاده می‌کند. به عنوان مثال، فروشگاه مبلمان می‌تواند با داشتن حضور آنلاین، مشتری را به خود جلب کند.

در عین حال، هنوز هم باید یک فروشگاه ثابت یا حداقل یک نمایشگاه را ارائه دهد. در آنجا، مشتریان می‌توانند آشپزخانه‌‌های مورد علاقه خود را بررسی کنند یا مبلمان خود را به صورت آنلاین سفارش داده‌اند، انتخاب کنند تا در هزینه حمل و نقل صرفه جویی کنند.

در تجارت الکترونیکی، هماهنگی ایده آل برای همه کانال‌ها با یکدیگر مهم است. فناوری‌‌های الکترونیکی مورد استفاده باید تا حد امکان در زنجیر ارزش یکپارچه شوند. به عنوان مثال، محصولی که در وب سایت تبلیغ می‌شود، حتما باید موجود باشد.

تجارت الکترونیکی در خدمت افزایش کارایی است. به عنوان مثال، تجارت آنلاین روند فروش را تسریع می‌کند. مشتریان می‌توانند از آن استفاده کنند تا در هر زمان و به راحتی از تلفن هوشمند با رایانه شخصی خود در خانه بازدید کنند و سفارش دهند.

سیستم‌هایی به کمک رایانه فرآیندهایی را خودکار می‌کنند که باعث صرفه جویی در وقت می‌شود؛ در عین حال، این همچنین باعث کاهش هزینه‌‌های پرسنلی می‌شود. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از تجارت الکترونیکی برای باز کردن راحت‌تر و ارزان‌تر بازارهای فروش جدید استفاده کنند. تجارت الکترونیکی هر نوع معامله تجاری را امکان پذیر می‌کند.

مزایای تجارت الکترونیکی

شرکت‌ها می‌توانند از جهات مختلف از تجارت الکترونیکی بهره‌مند شوند. مزایا شامل  موارد زیر است:

غلبه بر فواصل مکانی: اینترنت خرده فروشان را از یک محل فروش ثابت مستقل می‌کند. شما می‌توانید بازارهای فروش جدیدی یا فراملی ایجاد کنید. فروش کالاهای فیزیکی هنوز هم به گسترش ظرفیت‌‌های لجستیکی نیاز دارد، اما مکان‌‌های جدید لازم نیست که باز شوند.

ارتباطات آنلاین حتی سفرهای تجاری را غیر ضروری می‌کند. از دید مصرف کننده، تجارت آنلاین این مزیت را دارد که آن‌ها می‌توانند از طیف وسیعی را انتخاب کنند  و کیفیت و قیمت را مستقیما مقایسه کنند.

ویژگی های تجارت الکترونیک

فرآیند خرید با زمان کارآمد: تجارت الکترونیکی اجازه می‌دهد تا خرید بدون تاخیر انجام شود. علاقمندان به خرید، نیازی به خرید یک مشت آجر و ملات برای خرید کالا ندارند. در عوض، می‌توانید سفارشات را هر ساعت از شبانه روز در خانه یا در حال حرکت انجام دهید.

بلافاصله تایید سفارش از طریق سیستم فروشگاه دریافت خواهید کرد. ارائه دهندگان خدمات همچنین می‌توانند خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه دهند. به عنوان مثال، آژانس مسافرتی می‌تواند به افراد علاقه‌مند به صورت آنلاین مشاوره دهند و رزرو را بپذیرند.

 

تجارت الکترونیکی هزینه‌‌های مبادله را کاهش می‌دهد

تجارت الکترونیکی ممکن است باعث باز شدن مکان‌‌های جدید شرکت و انبار شود. سیستم‌‌های موجودی، پرداخت و فروشگاه به طور خودکار میزان موجودی و جریان پول را کنترل می‌کنند. این امر هماهنگی مناطق مختلف شرکت را تسهیل می‌کند و فضایی را برای فضای مدل‌‌های تجاری جدید فراهم می‌کند.

به منظور افزایش رقابت خود، شرکت‌‌های کوچک و متوسط هم اکنون می‌توانند با ارائه دهندگان خدمات آنلاین همکاری کنند.

امروزه تجارت جهانی توانسته است بسیاری از کسب و کارها را به رشد زیادی برساند. به همین دلیل هم در سراسر جهان این مسئله سر و صدای زیادی ایجاد کرده است. واقعیت این است که افراد امروزه برای خرید محصولات مورد نیاز و یا پیدا کردن خدمات مورد نیازشان، از فروشگاه‌هایی خرید می‌کنند که تجارت جهانی را در کسب و کار خود پیاده کرده‌اند. امروزه به دلیل  سرعت زندگی‌ها افراد به این نتیجه رسیده‌اند که خرید آنلاین می‌تواند آن‌ها را در زندگی جلو بیندازد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.