انواع نقش‌های شغلی در تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک حوزه گسترده‌ای است و به واسطه همین گستردگی شغل‌های زیادی می‌توانند در راستای آن فعالیت داشته باشند. با توجه به همین مسئله می‌توانید درباره انواع فعالیت‌های موجود در این زمینه تحقیق کنید تا گزینه‌ای را انتخاب کنید که مناسب شما می‌باشد.

از آنجایی که به نظر می‌رسد مصرف کنندگان بیش از گذشته به خرید آنلاین روی آورده‌اند، اکنون بسیار بیشتر و بهتر از گذشته دنیای تجارت الکترونیک در حال رشد و گسترش است. با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارید، می‌توانید تجارت خود را به صورت الکترونیکی آغاز کنید.

هر چند در نگاه اول کار ساده‌ای نیست، با این حال به دلیل محبوبیت روزافزون آن، می‌توانید به آن به عنوان یک چشم‌انداز نگاه کنید.

برای کسانی که به این موضوع علاقه دارند، بهتر است که با انواع مشاغل در این زمینه آشنا شوند تا بدانند که درباره هر کدام از رشته‌های شغلی لازم است چه مهارت‌هایی داشته و یا بیاموزند.

توسعه دهندگان وبسایت تجارت الکترونیک

هر فروشگاه آنلاین با یک وبسایت همراه است. طراحی، زیبایی شناسی و عملکرد وب نقش مهمی در چگونگی یافتن مشتری و تجربه خرید او دارد. اگر سایت منوی کاربری سریع و زیبایی نداشته باشد، به احتمال زیاد مشتریان به سمت آن جذب نمی‌شوند.

به همین دلیل می‌توان گفت که پشت هر سایت تجارت الکترونیک موفق، یک توسعه دهنده وب برجسته وجود دارد.

در این زمینه نقش یک توسعه دهنده وب، ایجاد سایت‌هایی است که از آن برای مشاغل تجارت الکترونیک استفاده می‌شود. در اصل پایه‌گذاری سایت چه از نظر ظاهری و چه از لحاظ کارایی وظیفه این افراد است.

سایت تجارت الکترونیک

بسیاری از برنامه نویسان ملزم به داشتن مدرک کارشناسی در توسعه وب و یا زمینه مرتبط به آن هستند. بسیار اهمیت دارد که این افراد با برنامه‌ها و استراتژی‌های مختلف نیز آشنایی داشته باشند. در حالت ایده آل بهتر است که زبان‌های برنامه نویسی جاوا اسکریپت، CSS و HTML نیز بدانند تا در یک تیم کاری منسجم و هماهنگ قرار بگیرند.

تحلیلگران تجارت الکترونیک

اگر اعداد را دوست داشته باشید، این کار مناسب شماست. تحلیلگران مشاغل برای هر شغلی مهم هستند و تجارت الکترونیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نقش شما به عنوان یک تحلیلگر در این حوزه، ردیابی داده‌ها و ارائه مشاوره مناسب درباره چگونگی پیشرفت تجارت با افزایش سود و فروش خواهد بود.

این شامل مدل‌سازی مالی، پیش بینی و گزارش درباره نگرش شماست.

برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر، لازم است که حداقل مدرک کارشناسی در زمینه مدیریت، مطالعات تجاری و حوزه IT را در اختیار داشته باشید.

مدیر پروژه تجارت الکترونیک

اگر ذاتا رهبری را دوست دارید، می‌توانید مسئولیت این کار را بر عهده بگیرید. مدیریت پروژه‌های تجارت الکترونیک می‌تواند شغل مناسبی برای شما باشد.

مدیران این بخش افرادی هستند که به تیم و فعالیت‌های آن‌ها اشراف دارند. نقش‌ها، مسئولیت‌ها و پروژه‌های موجود را تعیین می‌کنند و پیشرفت آن را اندازه‌گیری می‌نمایند. یک مدیر پروژه تجارت الکترونیک باید دارای مدرک کارشناسی در یک زمینه مرتبط باشد. به طور کلی اکثر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا مدیرانی را استخدام کنند که دارای تجربه قبلی در این زمینه هستند. مهارت‌های ارتباطی و سازمانی از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها مسلط باشید.

علاوه بر این لازم است به نرم افزارهایی که در این حوزه وجود دارد، مسلط باشید.

نماینده خدمات مشتری

رضایت مشتری همان چیزی است که باعث موفقیت و یا شکست یک تجارت می‌شود. اگر مشتریان سوال، شکایت و یا مشکلی داشته باشند، می‌توانند به پشتیبان مشتریان مراجعه کنند.

افرادی که به عنوان نماینده خدمات مشتری استخدام می‌شوند، به طور مداوم با مشتری در تماس هستند و به طور مرتب با ایمیل و یا از طریق رسانه‌های اجتماعی با آن‌ها مکاتبه می‌کنند. ممکن است لازم باشد تا پس از سفارش درباره یک مورد خاص به مشتریان در رابطه با سوالاتی که برایشان پیش می‌آید، کمک کنند. وظیفه شما به عنوان نماینده مشتری این است که آن‌ها را پیگیری کنید و اطمینان حاصل نمایید که از سفارش خود راضی هستند و تجربه خوبی از همکاری با شما دارند.

به یاد داشته باشید که ارتباط با قشر زیادی از مردم کار آسانی نیست. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها ترجیح می‌دهند که نمایندگان خدمات مشتری ایشان تجربه کار قبلی داشته باشد. مهارت‌های ارتباطی کلامی و کتبی عالی در این بخش بسیار مهم است.

پشتیبانی سایت

تولید محتوا در تجارت الکترونیک

اگر می‌خواهید که کلیک بیشتری در وبسایت تجارت الکترونیک خود داشته باشید، سئو بسیار مهم است. از طرفی محتوای بهینه شده می‌تواند به همراه جریان مداومی از محتوا به شما کمک کند. این بخش نه تنها منجر به فروش خواهد شد، بلکه برای خوانندگان بسیار مناسب خواهد بود. به همین دلیل است که بسیاری از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به نویسندگان مسلط به اصول سئو نیاز دارند.

نویسندگان محتوا وظیفه دارند که برای بهینه‌سازی وبلاگ و پست‌هایی که قرار است برای مخاطبان ارسال شود، تلاش کنند. خواه این توصیفات مربوط به محصولات باشد و یا برای وبلاگ سایت.

بسیار مهم است که به دستورالعمل‌های سئو توجه ویژه‌ای شود. یکی از مهم‌ترین موارد برای نویسندگان محتوا، تسلط بر ارتباط کلامی و کتبی برجسته است. برای دستیابی به موقعیت‌های بهتر به دانش سئو نیز نیاز خواهید داشت. در کنار آن ابزارهایی مثل وردپرس، جوملا، مجنتو و برنامه‌ریزی کلمات گوگل نیز به شما کمک خواهد کرد.

متخصص بازاریابی

کارشناسان بازاریابی برای موفقیت هر تجارت الکترونیک بسیار مهم هستند. این افراد برای توسعه و مدیریت برنامه‌های مختلف بازاریابی در بسیاری از برنامه‌ها و کانال‌های ارتباطی آموزش می‌بینند. بسیار مهم است که در این شغل به منظور پیاده‌سازی بهترین استراتژی‌های بازاریابی، از روندها و پیشرفت‌های مدرن آگاه باشید.

مواردی که عنوان شد تمام رشته‌های شغلی در زمینه تجارت الکترونیک نیستند. رشته‌های شغلی بیشتری نیز در این زمینه وجود دارد. مشاغل در این حوزه از نظر ماهیت متنوع است. از این رو بسیاری از افراد با انواع مهارت‌ها و سطح تجربه‌های متفاوت می‌توانند گزینه‌ای را انتخاب کنند که برای ایشان مناسب است. برخی از مشاغل در تجارت الکترونیک به مهارت‌ها و آموزش‌های خاصی نیاز دارند. هر چند که برخی از آن‌ها به مدرک دانشگاهی نیاز ندارد.

اگر می‌خواهید در این حوزه وارد شوید، می‌توانید به عنوان یک کارآموز تجارت الکترونیک کار خود را آغاز کنید و پس از آن شروع به کسب تجربه و مهارت‌های بیشتر در این زمینه کنید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.