اهمیت پیگیری اصولی در بازاریابی چیست؟

اهمیت پیگیری اصولی در بازاریابی

پیگیری اصولی در بازاریابی نیز هم به همین صورت است بستگی به تعداد دفعات پیگیری و نحوه پیگیری شما دارد. هر کاری فنون و تخصص خودش را می‌طلبد. برخلاف تصور بسیاری از کارمندان و فروشنده‌ها به علت نداشتن اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس کافی همچنین دانش و تخصص در این زمینه نمی‌توانند مشتریان خود را به صورت اصولی پیگیری کنند. برخی از بازاریابانی که از اعتمادبه‌نفس کافی برخوردار نیستند فکر می‌کنند که پیگیری کردن مزاحمت است به همین خاطر از پیگیری اصولی مشتریان خجالت می‌کشند. کارمندانی که در این حوزه دانش و تجربه کافی را ندارند تصور می‌کنند که اگر قرار است اتفاقی رخ دهد در همان مراحل اولیه اتفاق خواهد افتاد در صورتی که اصلاً به این شکل نخواهد بود.

یک پیگیری اصولی و منطقی به این صورت است که بازاریاب باید حداقل 5 مرتبه با مشتری ارتباط بگیرد و مشتری را به محصول یا خدمات خود علاقه‌مند کند و به او کمک نماید تا بتواند تصمیم درستی بگیرد. به همین علت تعداد دفعات پیگیری اصولی بسیار مهم است. هر روش و راهکاری که منجر به تصمیم‌گیری مشتری در حوزه خرید گردد پیگیری نامیده می‌شود. به عنوان مثال مشتریانی که در پیج اینستاگرام شما را تگ می‌کنند با مشاهده پست‌های شما به یاد محصولات شما می‌افتند این خود یک نمونه پیگیری است. در واقع یک پیگیری اصولی باید توسط شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام شود.

البته توجه داشته باشید که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید که مدنظر کاربران و مشتریان است. اغلب میانسالان تمایل دارند که با آن‌ها تماس گرفته شود. پس نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که سن افراد را باید در نظر داشته باشید به عنوان مثال برای خانم می‌توانید از مصاحبه‌هایی که با مشتریان قبلی خود انجام داده‌اید ارسال کنید.

نحوه پیگیری  اصولی و در نهایت افزایش فروش

در نظر داشته باشید که بعد از هر بار پیگیری حدوداً درصد موفقیت افراد تا 3 برابر افزایش خواهد یافت. بر اساس تحقیقات انجام گرفته شده، میزان موفقیت بازاریابان به طور میانگین 2 درصد است و احتمال موفق شده در نوبت دوم 5 درصد و در نوبت سوم 12 درصد مرتبه چهارم 35 درصد و نوبت پنجم تا 85 درصد خواهد رسید.

از نکات قابل توجه و مؤثری که پیش از پیگیری ⅓ افراد شانس پیروزی در فروش وجود دارد. در نوبت پنجم خیلی به فروش نزدیک شده‌ایم. در این لحظه است که می‌توان کاملا متوجه مفهوم معجزه پیگیری شد.

پیگیری  اصولی

اکنون ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که چرا در هر نوبت از پیگیری اصولی باز هم یک جنبه جدیدی از محصول برایمان باز خواهد شد و اشتیاق تازه‌ای برای خرید محصول در ذهن افراد ایجاد خواهد شد.

  • سرعت داشتن در پیگیری

هر چه قدر سرعت پیگیری مشتریان بیشتر باشد، احتمال اینکه معاملات بسته شود و تبدیل به قرارداد شود خیلی بالا است. چنانچه که مشتریان را پیگیری نکنیم موجب خواهد شد که اعتبار شرکت به خطر بیفتد و آن‌ها مجبور خواهند شد که برای خرید مکان دیگری را انتخاب کنند.

مناسب‌ترین زمان برای پیگیری مشتریان، کمتر از 5 دقیقه از ثبت درخواست شما است. در صورتی که بیشتر از این زمان نیاز داشته باشید، احتمال دارد که آن‌ها منصرف شوند و یا به وبسایت رقبا مراجعه کنند و از طریق آن‌ها پیگیری شوند.

  • پیگیری منظم

به صورت کلی پیگیری مشتریان امر حیاتی و بسیار مهمی است؛ لذا نحوه‌ی انجام آن نیز در یک فروش موفق بسیار تأثیرگذار است. طبق ارقام و آمارهای موجود به طور میانگین تنها 2 درصد از اولین تماس‌هایی که انجام گرفته است به این معنا است که بازاریابان مشتریان را به صورت منظم پیگیری نکردند.

پیگیری اصولی مشتریان

در واقع پیگیری کردن مشتریان هنر بازاریابان است که می‌توانید با یک شیوه صحیح و برنامه‌ریزی اصولی و دقیق آن را انجام دهید. در واقع این نوع پیگیری‌ها بایستی به صورت منظم و حساب شده با کسب‌وکار شما باشد. مسئله‌ای که وجود دارد این است که نمی‌توان یک فرمول ثابت برای پیگیری مشتریان در تمامی کسب‌وکارها اجرا کرد؛ در واقع اصل ثابتی که در تمامی پیگیری‌ها وجود دارد هدف‌دار بودن است که بر پایه یک اصولی مشخصی بنا شده است تا زمانی که هیچ پیگیری از قلم نیفتد.

  • فراموش نکردن پیگیری‌های دوره‌ای

اغلب فروشندگان به دنبال افزایش فروش جدید هستند، در حالی که فروشندگان هوشمند قسمتی از تلاش خود را برای فروش مجدد مشتریان قدیمی می‌کنند. برخی از فروشندگان برای تجربه خرید مشتریان اهمیت قائل هستند به همین علت از پیگیری‌های فروش غافل نمی‌شوند. برای داشتن یک فروش هوشمندانه تنها کافی است که فروشندگان برنامه‌ای را مشخص کنند تا مجدداً به طور منظم بتوانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.

در واقع این دست از پیگیری‌ها بعد از خرید برای یادآوری نام شما به مشتریان می‌تواند باعث خرید مجدد آن‌ها گردد.

از همین رو اگر به صورت دوره‌ای پیگیری می‌کنید بعد از فروش نباید فراموش کنید که احتمال فروش مجدد شما افزایش خواهد کرد و سود بیشتری بابت آن کسب خواهید کرد.

اکنون کاملا با اهمیت پیگیری اصول آشنا شدید. در واقع پیگیری فعال داشتن فوق‌العاده قوی و مؤثر است و می‌تواند سرنوشت کسب‌وکار شما را به طور کلی افزایش دهد. در حقیقت پیگیری‌هایی که انجام می‌دهید. اگر به صورت خلاقانه و هدفمند شده طراحی شود علاوه بر اینکه باعث اذیت مشتریان نمی‌شد بلکه می‌تواند احساس یک تجربه خرید فوق‌العاده لذت‌بخش را برای شما به ارمغان بیاورد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.