میکرو مارکتینگ و انواع آن

میکرو مارکتینگ و انواع آن

میکرو مارکتینگ و انواع آن نوعی بازاریابی است که تعداد اندکی از مشتریان را مورد هدف قرار می‌گیرد. این تعداد کم جایگزین گره‌های عمومی، افراد خاص را شامل می‌شود که ویژگی‌های خاصی دارند از جمله موقعیت مکانی، علایق، رفتارهای خرید، درآمد خانوار، سن و غیره.

به طور کلی میکرو مارکتینگ به دو گروه دسته‌بندی می‌شود که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم. 

انواع میکرو مارکتینگ

  • بازاریابی فردی
  • بازاریابی محلی
  • بازاریابی فردی

یکی از انواع میکرومارکتینگ، بازاریابی فردی (Individual Marketing) یا بازاریابی خرد است. در این نوع بازاریابی محصولات و طرح‌های بازاریابی بر اساس نیازها و تمایلات مشتریان متغیر خواهد بود. 

بازاریابی فردی یا سفارشی‌سازی انبوه یا بازاریابی قدم به قدم شناخته می‌شود. سفارشی‌سازی انبوه فرایندی است که توسط آن شرکت‌ها با تک تک مشتریان برای طراحی محصولات و خدمات بر اساس نیازهای فردی در تعامل هستند. 

  • بازاریابی محلی

از دیگر انواع میکرومارکتینگ می توان به بازاریابی محلی (local Marketing) که مطابق با نیازها و خواسته‌های مشتریان محلی از جمله: محلات، شهر و فروشگاه‌های خاص، تبلیغات و برندها را تغییر می‌دهد.

به عنوان نمونه: یک شرکت صنایع غذایی به سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای کمک خواهد کرد تا انواع شیر مورد علاقه منطقه خود را شناسایی کنید.

این ترفند به بهینه‌سازی فروش شیر در فروشگاه‌هایی با درآمد پایین، درآمد متوسط یا درآمد بالا و با فرهنگ‌های متفاوت کمک می‌کند.

لدا بازاریابی محلی در کنار نقاط قوتی که دارد دارای نقاط ضعفی است. یکی از نقاط ضعف بازاریابی محلی هزینه‌های بازاریابی و تولید انبوه است که در زمینه تدارکات، منجر به ایجاد مشکلاتی گردیده است. در این راستا شرکت سعی دارد تا نیازهای مختلف بازارهای محلی و منطقه‌ای را تامین کنند. 

کاربردهای میکرو مارکتینگ در کسب و کارها

میکرو مارکتینگ در کسب و کارهای بزرگ و کوچک کاربرد دارد. این نوع بازاریابی در کسب و کارهای بزرگ اقدام به معرفی محصولات یا خدمات جدید به کار می‌رود. 

در حقیقت میکرو مارکتینگ در کسب و کارهای خرد توسط تبلیغات محلی موجب ایجاد جایگاه مطلوب در بین مشتریان خواهد شد. 

از دیگر کاربردهای مهم میکرو مارکتینگ در کسب و کارها دسترسی به قسمت خاصی از مشتریان که محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشند. 

کاربردهای میکرو مارکتینگ در کسب و کارها

در صورتی که شرکتی موفق شد که مخاطب خاص خود را با محصولات یا خدمات مناسب مطابقت دهد بهتر است در یک بازده سرمایه‌گذاری بالاتر برحسب شبکه‌ای گسترده ایجاد کند، این نشان دهنده موفقیت در کسب و کار خواهد بود. 

میکرو مارکتینگ تاثیرگذارترین شیوه برای از بین بردن نیازهای شما است. در این راستا شما تنها مشتریان بالقوه خود را می‌شناسید و غیر از آن سایر کارها تنها هدر رفتن وقت و انرژی است. 

در واقع میکرو مارکتینگ کمک خواهد کرد که محصولات خود را به صورت مستقیم جلوی دید شما که بسیار حائز اهمیت است، نشان داده می‌شود. 

مزیت‌های میکرو مارکتینگ

از مزایای میکرو مارکتینگ می‌توان به: 

  • شناسایی اهداف خاص و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها. مطابق با جنسیت، سلایق شخصی، قومیت و موقعیت جغرافیایی این اهداف را می‌توان تشخیص داد. 
  • به صورت کلی در میکرو مارکتینگ تلاش‌های هدفمند است. در این راستا برحسب مواردی از جمله: سن، مشتریان، عنوان شغلی به خوبی مشخص می‌شود. 
  • با در نظر داشتن این دست از اطلاعات نیازهای کلی آن‌ها به بهترین شکل ممکن شناسایی می‌گردد. 
  • بازاریابی کلان در مقایسه با بازاریابی خرد هزینه بر است. با توجه به تفاوت‌هایی که بین بازار هدف مشخص و محدود خود با بازار هدف کلی دارید می‌توانید به بهترین شکل ممکن عمل کنید. 

مزیت‌های میکرو مارکتینگ

  • به صورت کلی میکرو مارکتینگ در بالا بردن بازگشت سرمایه در مقایسه با یک فعالیت گسترده بازاریابی در کل کشور مقرون به صرفه است. به این دلیل که افراد محدودی را مورد هدف قرار می‌دهد و بالطبع هزینه‌ها را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد. 
  • با کمک گرفتن از میکرو مارکت یک گروه خاصی از مشتریان را جذب خواهید کرد. با مشخص کردن بازار هدفمند برای خود مشتریان تبدیل به مشتریان دائمی می‌شوند. 
  • در حقیقت به دلیل رضایتی که از تجربه خرید از محصولات شما خواهند داشت شما را به سایرین معرفی می‌کنند تا در مدت زمان کوتاهی بازار هدفتان را به صورت خودکار توسعه یابد. 

معایب میکرو مارکتینگ 

میکرو مارکتینگ همچون سایر شیوه‌های بازاریابی معایبی دارد نظیر: 

بازاریابی خرد نیاز به زمان زیاد برای تعریف، توسعه و گسترش استراتژی بازاریابی است. 

هزینه تکنیک‌های بازاریابی میکرو مارکتینگ مقرون به صرفه‌تر از ماکرو مارکتینگ است. در این نوع بازاریابی تشکیل شده از یک گروه کوچک و خاصی که در ازای ورود هر مشتری جدید با یک میانگین افزایش هزینه مواجه خواهید شد. 

از ایرادات بسیار مهم در خصوص میکرومارکتینگ این است که چه قدر تعهد زمانی نیاز دارید. با توجه به اینکه شما گروه خاصی از مشتریان را مورد توجه قرار می‌دهید بایستی آن‌ها را کاملا بشناسید.

بهترین نرم‌افزار برای میکرومارکتینگ

یکی از بهترین و مناسب‌ترین نرم‌افزار برای میکرومارکتینگ CRM است. 

در راستای اجرای پروژه‌های میکرومارکتینگ که هم به صورت محلی و فردی صورت می‌گیرد بسیار حائز اهمیت است. 

با کمک گرفتن از این نرم‌افزار شما می‌توانید اطلاعات جامعی در خصوص مشتریان یک منطقه و نیازهای آن‌ها را به دست آورید. 

اطلاعاتی در خصوص سابقه خرید محصول در مناطق مختلف، منطقه تحت پوشش هر کدام از بازاریابان، ارائه خدمات سفارشی‌سازی شده به مشتریان، مقدار سود و فروش یک محصول در یک منطقه خاص و غیره را به راحتی از طریق نرم‌افزار CRM می‌توانید کسب کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.