اهمیت بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور

یکی از روش‌های بازاریابی داده محور که از طریق داده‌ها و تعامل مشتریان و اشخاص ثالث به دست می‌آید دیدگاه‌های مناسبی در خصوص انگیزه‌ها، رفتارهای مشتریان کسب می‌نماید. در واقع بازاریابی داده محور می‌تواند سازمان را یاری کند تا عملکرد شبکه‌های بازاریابی خود را بهینه‌سازی کنند و به تجربیات مشتریان را بهبود ببخشند که در نهایت باعث درآمد و سودآوری بیشتری گردد.

اهمیت بازاریابی داده محور

بدون شک افراد توقع هستند که تفکر و رفتار آن‌ها را هدایت می‌کند. سازمانی که این انتظارات را برآورده می‌کند الزاماً شانس بیشتری برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری خریدار می‌دهد.

از طریق بازاریابی داده محور می‌توان نسبت به سازمان درک بیشتری از عادات خرید مشتریان ارائه نمود. با این نوع درک، کسب‌وکارها می‌توانند استراتژی‌های فروش و بازاریابی خود را مطابق با آن برای مشتریان خود تنظیم نمایند.

با استفاده از منابع داده‌های بازاریابی داده محور می‌توانید اطلاعات شخصی از جمله درآمد، وضعیت تأهل، سن، تعداد و سن فرزندان و روزهای تولد آن‌ها و دیگر اطلاعات جمعیتی را قرار بدهید.

شناسایی اهداف داده‌ها

بازاریابان با هدف بالای بازاریابی مشتریان را پیدا می‌کنند و محصولات و خدمات را با سود به آن‌ها ارائه می‌دهند. هر کمپین بازاریابی تنها یک هدف را دنبال می‌کند. ممکن است این هدف درآمد، تعداد مشتریان جدید، تعداد واحدهای فروخته‌شده و غیره است.

نداشتن هدف برای هر کمپین بازاریابی در مورد آنچه کمپین به نتیجه رسیده است ایجاد می‌کند.

بازاریابان می‌توانند از طریق منابع مختلف داده از دیدگاه بازاریابی داده محور برای مشخص کردن اهداف استفاده کنند. به عنوان نمونه در بازار B2C این موارد از جمله دموگرافیک، روانشناسی، داده‌های شبکه‌های اجتماعی، شاخص تلاش مشتری و شاخص خالص ترویج کنندگان و غیره باشد.

با مطالعه و بررسی این داده‌ها می‌توانید قسمت‌هایی از کل جمعیت را نشان دهد که شامل رفتارها یا تمایلات مشابه است. درک نمودن این موارد به بازاریابان کمک خواهد کرد که پیام‌ها و پیشنهادات خود را برای مطابقت دادن بیشتر با این چنین بخش‌هایی اصلاح نمایند. این فرایند تعیین اهداف را مشخص می‌کند.

چگونگی استفاده از داده‌ها

بازاریابان باهوش و مجرب از طریق بازاریابی داده محور روش‌های زیادی را برای استفاده از داده‌هایی پیدا نموده‌اند که زمینه‌ساز کوشش‌های بازاریابی است. در صورتی که کمپین‌های بازاریابی خود را در شبکه‌های مختلفی اجرا نموده‌اید می‌توانید از طریق راه‌حل‌هایی انتسابی بازاریابی از داده‌ها برای مشخص نمودن شبکه در کدام مرحله از قیف بهترین عملکرد و کارایی را دارد استفاده نماید.

چگونگی استفاده از داده‌ها

The Weather Channel با بررسی و تحقیق در مورد موقعیت جغرافیایی 3 میلیون بازدیدکننده وبسایت، فضای تبلیغاتی را به شرکت می‌فروشد. شرکت‌ها فضای تبلیغاتی را برای مخاطبین هدف خود خریداری می‌کنند. به عنوان نمونه شرکت‌های تولیدکننده مواد بهداشتی مستقیماً بر اساس آب و هوای منطقه را مورد هدف قرار می‌گیرند و مطابق با آن اقدام به تولید این مواد شوینده و بهداشتی می‌کنند تا آسیبی به پوست افراد وارد نشود.

نتفلیکس و رقبای پخش فیلم آن، سازمان‌هایی همانند اسپاتیفای، ویدیوها و موسیقی مطابق با موتورهای توصیه پیشنهاد می‌دهند که انتظارات مشتری را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه موتورهای جستجو آن چیزی را که مصرف‌کنندگان در زمان جستجو در وبسایت والمارت تلاش در پیدا کردن آن دارند را بهتر درک کنند. سؤالات جستجو از داده‌ها ایجادشده است. این سازمان از طریق هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، داده‌ها و اطلاعات را برای ارائه نمودن محصولاتی که احتمالاً به مشتری در جستجوی آن کمک می‌کند مورد بررسی قرار داد. این اقدام باعث بالا رفتن 10 الی 15 درصد نرخ تبدیل‌شده است.

با توجه به اینکه اتومبیل‌ها به صورت فزاینده‌ای به فضای ابری اتصال می‌یابند. هر روزه حجم بسیاری از داده‌ها را به تولیدکنندگان اتومبیل ارسال می‌کنند. از طریق تکنولوژی پیش‌بینی رفتاری، این دست از داده‌ها و اطلاعات می‌توانند تجربیات شخص صاحبان اتومبیل‌سازی را نشان دهند؛ بر همین اساس نمایندگی‌ها با توجه و دقت بسیار با استخراج این داده‌ها تجربیات شخصی ویژه خود را به مشتریان ارائه می‌نمایند و با دقت و توجه بسیار پیش‌بینی می‌کنند که احتمال داد که چه کسی اتومبیل جدیدی خریداری کند.

انجام تکنیک‌های بازاریابی داده محور

بازاریابان تا حدود زیادی در مورد مراحل انجام تکنیک‌های بازاریابی داده محور توافق دارند. موضوعات که در زیر به آن‌ها اشاره شده است مراحلی است که برای رهبران و تحلیل گران بازاریابی مهم است.

تکنیک‌های بازاریابی داده محور

شناسایی اهداف با توجه به تکنیک‌های بازاریابی داده محور بسیار توصیه می‌شود که از روش S.M.A.R.T استفاده شود. این روش به این طریق عمل می‌کند:

  • اختصاصی: جایگزین افزایش درآمد از یک هدف به خصوصی استفاده می‌کند مثل افزایش درآمد 12 درصدی.
  • اندازه‌گیری کردن: اهداف بایستی قابل‌اندازه‌گیری باشند که در نتیجه بتوان به تحقق رسیدن یا نرسیدن آن را محاسبه کرد.
  • قابل دسترسی: اهداف باید قابل دستیابی و دسترسی باشند.
  • مرتبط: دستیابی به اهداف باید به شکلی مرتبط با سود سازمان باشد.

باید تصمیمات لازم را بگیرید که قصد دارید که چه نوع اهدافی را دنبال کنید این موارد می‌تواند به شما در افزایش مشتریان جدید کمک کند و در نهایت موجب سود و بهبود تجربه مشتری و ترکیبی از آن‌ها گردد.

گروهی تشکیل دهید که مهارت‌ها و توانایی‌های لازم و کافی برای بررسی و تحلیل داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده را داشته باشند. این اقدام بایستی افراد را از قسمت‌های مختلف به عنوان فروش، بازاریابی و خدمات، فناوری اطلاعات برای تشکیل یک گروه بین‌رشته‌ای درگیر نماید. اطلاعات خود را به شکل زمان واقعی توسط یک واسطه داده شخص ثالث یا منابع دیگری جمع‌آوری نمایید.

ساختن شخصیت‌های خریداران

تعیین کنید که نیاز به چه داده و اطلاعاتی دارید. با توجه به نوع هدفی که یک کمپین خاص دارد احتمال آن وجود دارد که به زمان بازدید یک صفحه وب، تعاملات شبکه‌های اجتماعی، داده‌های مرور آن‌ها، اطلاعات دریافت شده از طریق CRM، نتایج جستجو و سایر موارد دیگر مشاهده کنید.

بعد از تحقیق و ارزیابی داده‌ها از ابزارهای خودکارسازی استفاده کنید.

گردش کار خود را به شکل اتوماتیک انجام دهید. مقداری از داده‌های موجود بیشتر از حد توان و مهارت اغلب گروه‌ها در پردازش و ایجاد دیدگاه‌های بینشی است. با انتخاب نمودن ابزارهای خودکارسازی با نوع داده‌ای که جمع‌آوری می‌کنید باید مطابقت داشته باشد.

با انتخاب نمودن شبکه‌هایی که برای کمپین خود شما می‌توانید تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، بازاریابی محتوا، بازاریابی توسط ایمیل یا هر نوع روش سازگار با نیازهای خود را انتخاب نماید.

در پایان کمپین خود را تأسیس نمایید. سپس نتایج را کنترل کنید و نرخ بازگشت سرمایه را اندازه‌گیری کنید و آنچه را که یاد گرفته‌اید را برای بهبود تکرار بعدی به کار ببرید.

جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد کسب‌وکار خود

اطلاعات گسترده‌ای در مورد مشتریان، وبسایت و کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی وجود دارد که می‌توانید جمع‌آوری کنید.

بررسی و ارزیابی ارزش داده‌ها بر اساس اولویت‌ها عبارتند از:

  • داده‌های کاربر
  • داده‌های وبسایت
  • داده‌های بازاریابی

داده‌های کاربر

داده‌ها و اطلاعات بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید هنگام تعامل با کاربران از آن‌ها دریافت کنید. این نوع داده‌ها عبارت است از:

آدرس IP از نظر جغرافیا به شما کمک می‌کند که متوجه شوید که بازدیدکننده از کجا آمده است.

صفحه اول بازدید شده می‌تواند به شما در مشخص کردن علایق و سلایق مشتریان کمک کند.

به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا کاربران از صفحه اصلی، درباره ما، صفحه قیمت‌گذاری یا صفحه تماس با ما بازدید کرده‌اند از این طریق می‌توانید قصد خریدار را به خوبی شناسایی کنید.

بررسی و ارزیابی ارزش داده‌ها

با توجه به اینکه بازدیدکنندگان به تعامل با وبسایت شما ادامه همکاری دارند بایستی چنانچه قیف بازاریابی دارید مشخصات تماس را با استفاده از فرم‌های سرنخ ارسال کنند. در صورتی که از CRM استفاده می‌کنید شما می‌توانید تمامی این داده‌ها را جمع‌آوری کنید تا به درک بهتری از آن‌ها که آن‌ها به عنوان یک فرد چه کسی هستند برسید. شما می‌توانید با استفاده از این نوع داده‌ها و اطلاعات برای مشتریان خریدار استفاده کنید و از این طریق ویژگی‌ها و رفتارهای مشتریان ایده آل را شناسایی کنید.

داده‌های وبسایت

با استفاده از داده‌های وبسایت و شیوه تعامل افراد با آن، بینش مؤثر و عملی زیادی می‌توانید به دست آورید. از طریق از ابزارهای مختلف شما می‌توانید به بررسی و ارزیابی سایت بپردازید که بازدیدکنندگان چه مدت زمانی را در سایت شما سپری می‌کنند. مکان این افراد را بررسی کنید.

داده‌های بازاریابی

در صورتی که یک کمپین تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک را راه‌اندازی کنید یک انتخاب منحصربه‌فرد دیگری برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد مخاطبان خواهید داشت. با پیاده‌سازی همزمان بیشتر از یک تبلیغ و مشاهده اینکه کدام یک بیشترین موفقیت را دارد می‌توانید موارد بسیاری در خصوص مشتریان احتمالی خود بیاموزید به این نوع آزمون A-B گفته می‌شود. در این تست به شما درباره هدف جستجو در مورد کلمات کلیدی مختلف که قصد دارید رتبه‌بندی کنید و مورد هدف قرار دهید، چیزهای بسیاری گفته می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.