بازاریابی آنلاین از سئو تا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی آنلاین از سئو تا ایمیل مارکتینگ

اگر بخواهیم تعریفی از بازاریابی آنلاین داشته باشیم باید بگویم که بازاریابی آنلاین همان ارتباط با مشتریان به وسیله ابزارهایی مانند اینترنت به صورت آنلاین است در صورتی که این شیوه همان اهداف سنتی‌تر را دنبال می‌کند از قبیل بالا بردن آگاهی نسبت به برند، تولید و ساخت لیدرهای تبلیغاتی و همچنین جستجو کردن مشتری‌های جدید می‌باشد.

برخلاف تصور عامه‌ی مردم دیجیتال مارکتینگ مفهومی‌ گسترده‌تر از بازاریابی آنلاین است به ویژه کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی نیز ضرورتاً در این حیطه فعالیت نمی‌کنند. در واقع می‌توان گفت که دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به دو صورت آنلاین یا آفلاین عمل نماید.

در واقع تنها فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ در حوزه اینترنت فعالیت می‌کند و در این زمینه به صورت آنلاین فعالیت می‌کند.

آنلاین مارکتینگ، تبلیغات آنلاین یا بازاریابی اینترنتی تماماً بیانگر یک مفهوم اصلی هستند. با استفاده از این شیوه از بازاریابی می‌توان هزینه‌ها را تا حدود بسیار زیادی کاهش داد، انعطاف پذیری بسیار بالایی نیز در این روش بازاریابی وجود دارد، قابلیت اندازه گیری و بررسی و ارزیابی داده‌ها به طور کامل، کنترل بسیار، مهارت برقراری ارتباط موثر و مفید با مشتریان و غیره از مزیت‌های این نوع از ساختار بازاریابی است.

بازاریابی آنلاین چیست؟

به مجموعه‌ای از متدها و ابزارها برای ارتقا دادن محصولات در حوزه اینترنت بازاریابی آنلاین گفته می‌شود. از ابزارهایی همانند keyword-planner که قبل از برنامه ریزی و در حین تحقیق به آن نیاز خواهید داشت تا ابزارهایی از جمله گوگل آنالیتیکس که برای تحلیل و سنجش اثربخشی و کارایی شرکت‌ها و سازمان به آن احتیاج پیدا می‌کنید.

7 شاخه اصلی از بازاریابی آنلاین

  1. بازاریابی محتوایی
  2. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو
  3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  4. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
  5. بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
  6. تبلیغات کلیکی یا PPC
  7. بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش

برای این که بیشتر با مفهوم بازاریابی آنلاین بیشتر آشنا شوید نخست باید با زیرشاخه‌های آن آشنایی کامل و جامع داشته باشید یکی از شناخته شده‌ترین و بلدترین این موارد سئو است که در بین کلیه‌ی شبکه‌های بازاریابی اینترنتی است. سئو در واقع همان بهینه سازی محتوا برای بهینه سازی رتبه آن در نتایج جستجوی گوگل است که توسط کلید واژه‌ای خاص انجام می‌شود.

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو

یکی از قدرتمندترین روش‌های بازاریابی آنلاین سئو یا بهینه سازی است. برای این که بخواهید یک سایتی در صفحه اول گوگل قرار بگیرد و یا این که آن در رتبه اول مرتبط با نوع کسب و کارمان باشد. به چه میزانی باید این اطمینان و اعتماد را داشته باشد که واقعا کسب و کار آنلاین کسی است که چنین موقعیتی را دنبال نکند؟

با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده تاکنون نشان دهنده‌ی 71 درصد از تجربیات آنلاین از موتورهای جستجو می‌باشد. همانطور که می‌دانید گوگل یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتورهای جستجویی است که 74 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. بیشتر افراد یعنی نزدیک به 85 درصد به نتایج جستجو باور دارند.

موتورهای جستجو از الگو و روش‌های بسیار پیچیده‌ای برای ارتقای رتبه بندی صفحات وب در نتایج جستجو استفاده می‌کند. با توجه به این که حدود 200 فاکتور مهم برای بهبود رنک گوگل وجود دارد، اما بک لینک‌ها، شکل و لینک‌های داخلی، چگالی و تکرار شدن کلمات کلیدی، بهینه سازی تایتل‌ها و توضیحات متا و سرعت خوب بارگذاری در مجاورت با تولید محتوای ارزشمند نسبت به سایر موارد دیگر در اولویت قرار دارد و بسیار موثر نیز می‌باشد.

به صورت کلی می‌توان گفت که سئو به دو بخش درون صفحه‌ای و برون صفحه‌ای قرار دارد.

از اهداف اصلی موتورهای جستجو این است که بتواند محتوای بسیار خوبی را به کاربران خود نمایش دهد که جواب تمامی‌ سوالات خود را بتوانند از طریق اینترنت دریافت نمایند.

همچنین بتوانند برای خرید محصول یا کالایی خاص توسط اینترنت در مورد آن تحقیق نمایند و سپس اقدام به خرید کنند. در زمان تولید محتوا و بهینه سازی آن همیشه مخاطبان باید در اولویت قرار بگیرند که ارزش و خوانایی محتوا نباید به هیچ عنوان دستخوش سئو شود.

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو یا SEM

از طریق بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM نسخه پولی SEO است؛ در این شیوه بازاریابان با خریداری اولین رتبه جستجو برای کلمه کلیدی خاصی و تبلیغ نمودن در آن، تمامی‌ تلاش خود را انجام می‌دهند تا با افزایش ترافیک ورودی و سرعت بخشیدن به فرایند تولید لید را به سرانجام برسانند.

مطمئنا زمانی که در مورد بازاریابی موتورهای جستجو تحقیق می‌کنیم با Google AdWords آشنا خواهید شد. این نرم افزار یکی از پرکاربردترین ابزارها برای تبلیغات در گوگل است که بیشتر به نام تبلیغات گوگل کار می‌کند. با استفاده از این نوع برنامه شما می‌توانید با پرداخت نمودن مبلغی به گوگل به ازای هر کلیک وب سایت خود را در نتایج جستجو برای کلید واژه‌ای خاص به نمایش بگذارید.

اما با توجه به این نوع از ابزارها باید گفت که شما نمی‌توانید خیلی سریع به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنید و نیاز به یک سری پیش نیاز می‌خواهد. البته ممکن است که تبلیغات شما نیز با توجه به بودجه کم، نمایش بیشتر و بازدهی بهتری نیز نسبت به تبلیغات رقبای خود برای همان کلید واژه داشته باشد.

در حقیقت تبلیغات گوگل، از جمله تبلیغاتی هستند که نتایج جستجو را به شما نمایش می‌دهند و همانند نتایج جستجو ارگانیک، عنوان و محتوای آن، باید با کلید واژه‌ها و عبارات جستجو  کاملاً مرتبط باشند.

زمانی که یک کلید واژه‌ی خاصی را سرچ می‌کنید. نتایج جستجو در گوگل نزدیک به 50 درصد از کل کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. بر همین اساس با کنترل و مدیریت صحیح در این جایگاه‌ها قرار بگیرید، همچنین ترافیک ورودی به وبسایت‌تان افزایش می‌یابد و به ازای هر کلیک و ورودی باید مبلغی را پرداخت نمایید.

پولی که برای هر کلیک کردن پرداخت می‌کنید. احتمالا به مرور زمان و با توجه به فعالیت‌های رقبا تغییر می‌کند در ضمن نیز کلیدواژه‌های مختلف هزینه‌های مختلف و متفاوتی نیز دارد.

خوب است از این شیوه در مواردی استفاده کنید که درآمد حاصل از آن هزینه‌های تبلیغات را تامین کند. چنانچه که در حال حاضر فعالیت‌های شما در بازاریابی اینترنتی در همان مراحل نخست قیف فروش و تولید محتوا قرار دارد برای به وجود آوردن Awareness مربوط می‌شود، خوب است به ویژه در حوزه‌هایی که رقابت زیاد است از گوگل ادوردز استفاده نکنید زیرا که بودجه شما سریع از بین خواهد رفت خوب است بجای استفاده نمودن از این شیوه از تمرکز بیشتری بر روی سئو داشته باشید.

چنانچه که از گوگل ادوردز استفاده می‌کنید با مشخص کردن اهداف خود در گوگل آنالیتیکس یا سایر ابزارهای اندازه گیری و مانیتورینگ KPI‌ها، می‌توانید بودجه‌های خود را بهتر و مفیدتر انجام دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.