مقایسه بازاریابی درون‌ گرا و برون‌ گرا

بازاریابی درون‌ گرا

یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی برون ‌گرا است. در این شیوه از بازاریابی دیجیتالی که بیشتر بر روی جذب مشتری و تبدیل کردن آن‌ها به مشتری عمل می‌کند؛ اما برخلاف این نوع بازاریابی، بازاریابی دیگری نیز وجود دارد به نام بازاریابی درون‌ گرا که در این نوع کاربر و مشتری خود به سمت شما می‌آید که می‌توان گفت که این نوع بازاریابی با مجوز است. در این شیوه باید شما خودتان به سراغ مشتری بروید و مشتری را جذب کنید.

بازاریابی برون ‌گرا

در تعریفی که برای بازاریابی برون ‌گرا وجود دارد باید گفت که این نوع از بازاریابی درون ‌گرا که برخلاف آن عمل می‌کند و مخاطب به سوی کسب و کارها و شرکت‌هایی می‌رود تا بتواند نیاز خود و سایرین را به خوبی برطرف نماید. به عنوان نمونه در موتورهای جستجوی گوگل به دنبال شرکت‌های طراحی سایت هستند تا بتوانند به آن‌ها خدمات طراحی سایت را ارائه دهند بعد از جستجو فهرستی از لینک سایت‌ها را مشاهده خواهید کرد.
یک سایت می‌تواند با دریافت کردن خدمات خود از جمله طراحی سایت را انتخاب کند. در حالی که مشاهده می‌کنید در این شیوه شما هستید که برای برطرف نمودن نیاز خود به سوی کسب و کارتان هدایت می‌شوید این موارد سبک و سیاق بازاریابی درون‌گرا است. در شیوه بازاریابی برون‌گرا این روش کاملاً مخالف عمل می‌کند. تصور کنید که در پاسی از شب یک پیام تبلیغاتی برای گوشی همراه خود ارسال شود یا زمانی را تصور کنید که در حال تماشا کردن یک سریال تلویزیونی هستید در این میان این پیام تبلیغاتی بازرگانی پخش می‌شود. روش دیگری که وجود دارد این است که در یک همایش یا کنفرانسی شرکت کرده‌اید که در بین سمینار از اسپانسرهای مالی که برنامه را حمایت می‌کنند تشکر و قدردانی می‌شود؛ به این نمونه از پیام‌ها، پیامک تبلیغاتی بازرگانی گفته می‌شود که در بیشتر مواقع بی‌موقع و برای وقفه انداختن برنامه می‌گردد. این موارد بازاریابی برون‌گرا نامیده می‌شود.

روش دیگری از بازاریابی برون‌ گرا در کسب و کارها وجود دارد که آغازکننده گفتگو بین مخاطبان و خودشان است و از آنجایی که بدون وقفه در ذهن مشتری نیز ایجاد می‌شود. بعضی از بازاریابان مانند ست گا دین که به نام بازاریابی وقفه انداز نیز نامیده می‌شود. در اصطلاحات بازاریابی توصیه می‌شود که ایشان از بازاریابی برون‌گرا استفاده می‌کرده است به همین دلیل که بار منفی کمتری نیز دارد.

بازاریابی برون‌گرا

ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی برون گرا

در اصطلاح بازاریابی که شاخه‌ای از مدیریت تبلیغات یا مدیریت بازاریابی است. در آن از ابزارهای که در بازاریابی درون‌ گرا به کار می‌رود حدوداً نظیر ابزارهای بازاریابی و تبلیغات سنتی است که به صورت مشترک از ابزارهای بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بازاریابی برون‌گرا نیز به کار می‌رود و همین مسئله باعث توسعه و گسترش دامنه ابزارهای بازاریابی گردیده است.

ابزارهایی که در بازاریابی برون گرا مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل:

  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • تبلیغات بنری
  • ایمیل مارکتینگ
  • رپورتاژ آگهی
  • طراحی بنر و بیلبورد
  • رسانه‌های جمعی
  • SMS Marketing

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. اینفلوئنسر مارکتینگ

اغلب افراد علاقه‌مند هستند که برای خرید و سفارش محصولات یا درخواست خدماتی مانند دوره‌های آموزشی این تبلیغ و معرفی را از سوی افراد معتبر و مشهور در رسانه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام بشنوند و شخصی که محصولات را به آن‌ها معرفی می‌کند همچنین مهم‌تر از آن از طریق یک ویدئو آن را با محصولات دیگر مقایسه کند.

2. تبلیغات بنری

در سطح شهر احتمالاً بنرهای مختلفی را دیده‌اید که معمولاً این نوع تبلیغات بسیار پرهزینه است.

3. ایمیل مارکتینگ

این ابزار به این صورت عمل می‌کند که با دریافت و دسته‌بندی ایمیل‌های مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت که یکی از عالی‌ترین ابزارهای است که توسط بازاریابان جمع‌آوری ایمیل مشتریان و مخاطبان بسیار الزامی و کارآمد است. نکته‌ی بسیار مهمی که وجود دارد استفاده از ایمیل مخاطبان و مواجه‌شدن با روش بازاریابی برونگرا از طریق ایمیل مارکتینگ دسته‌بندی‌شده توسط مشتریان و مخاطبان بر مبنای پرسوناژ آنان است.
همانطور که می‌دانید کاربران سایت‌ها در گروه‌های سنی مختلفی هستند که با توجه به علایق و سلایق همچنین نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که دارند و با توجه با نوع نیاز در شاخه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. به کاربران پیام‌هایی به درخواست مخاطبان آن‌ها فرستاده می‌شود که باید مطابق پرسوناژ آن‌ها باشد.
یک نمونه از این موارد که برای بعضی از کاربران بسیار مهم و ضروری است ارسال ایمیل‌هایی با محتواهای آموزشی مفید و مؤثر است که آن‌ها بتوانند به خوبی مورد استفاده قرار دهند.

بازاریابی برون گرا و بازاریابی درون گرا

4. رپورتاژ آگهی

یکی از ابزارهای بازاریابی برونگرا، رپورتاژ آگهی است که شما می‌توانید با استفاده از بازاریابی محتوایی و تولید محتوای خاص و بهینه‌شده همچنین استفاده کردن از آن در سایت‌هایی که بیشترین نرخ کلیک را دارند و مخاطبان زیادی دارد را در برمی‌گیرد؛ مانند سایت‌های خبری که امکان بازدید از آن از طریق کاربران بسیار زیاد است. برای به کار بردن این نوع از بازاریابی برونگرا سایت‌هایی مانند مدیا اد و یکتا نت بسیار مناسب و کارآمد هستند.

5. طراحی بنر و بیلبورد

برای طراحی و استفاده از بنر، تراکت و بیلبورد در اغلب شهرها و کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مورد استفاده قرار دادن بنرها و بیلبوردها مانند رسانه‌های جمعی هزینه‌های بسیاری مانند طراحی، چاپ، اجاره کردن مکان‌هایی برای نصب و پخش کردن تراکت‌های تبلیغاتی را در پی خواهد داشت.

6. رسانه‌های جمعی

در واقع منظور از رسانه‌های جمعی تبلیغاتی که در تلویزیون و رادیو می‌شود. استفاده نمودن از رسانه‌های جمعی هزینه‌های سنگینی در مقایسه با دیگر روش‌های بازاریابی درون‌گرا دارد، لذا یکی از با سابقه‌ترین روش‌هایی که در قدیم بسیار متداول بوده است، همچنین مشاغل مختلف نیز از آن استفاده می‌کردند. در نظر داشته باشید که رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون طرفداران خاص خود را دارد که ساعات زیادی را صرف تماشای تلویزیون و یا شنیدن برنامه‌های رادیو می‌کنند.

7. SMS Marketing

از دیگر روش‌هایی که بسیار کاربردی است و در گذشته از آن نیز به وفور استفاده می‌شود، فرستادن پیام‌های تبلیغاتی به صورت گروهی به کاربران و مخاطبان طبقه‌بندی‌شده و به صورت مشخص ارسال می‌شده است. با توجه به اینکه استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان نظیر واتس آپ، تلگرام به کار بردن روش‌هایی مانند پیام‌های تبلیغاتی را با مشکل‌های عدیده‌ای روبرو کرده است و تعداد کلیک پیام‌های تبلیغاتی نیز کاهش پیدا کرده است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.