ایجاد برنامه‌ های وفاداری در بازاریابی آنلاین

برنامه‌ های وفاداری

مسئله‌ای که برای بسیاری از تجارت‌ها اهمیت دارد این است که با ایجاد کمپین‌های موفق به افزایش مشتریان بالقوه، تبدیل آن‌ها به خریدار، افزایش فروش و درآمد خود کمک کنند. با این حال نکته‌ای که وجود دارد این است که خرید پایان معامله نیست، ایجاد وفاداری در مشتری و ترغیب او برای تکرار خرید از تجارت شما، موردی است که اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که در بازاریابی اینترنتی برنامه‌ های وفاداری نقش موثری ایفا می‌کنند.

حفظ و ماندگاری مشتریان به راحتی ایجاد نمی‌شود. مخاطبان در فضای اینترنت به دنبال اهداف خود هستند و نسبت به شرکتی که خدمات لازم را به بهترین شکل ممکن به ایشان ارائه دهد، وفادار خواهند بود. از این رو گاهی سابقه نام تجاری نادیده گرفته می‌شود، چرا که اگر رقیبی پیدا شود که به تازگی وارد میدان شده اما گزینه‌های بهتری را روی میز قرار دهد، مشتریان او را انتخاب می‌کنند.

مراحل زیر به مشاغل شما کمک می‌کند تا در میدان رقابت همچنان سردمدار باقی بمانید و برنامه‌ای قدرتمند در وفاداری مشتریان ایجاد کنید.

ایجاد برنامه‌ های وفاداری در بازاریابی آنلاین

ایجاد برنامه‌ های وفاداری در بازاریابی آنلاین عبارت است از:

  1.  سیستم خدمات مشتری چند کاناله
  2. اعتباردهی به کمک تعامل با مشتریان
  3. ارائه ارزش افزوده
  4. به اشتراک‌گذاری تجارب مثبت مشتریان
  5.  به مشتریان پاداش دهید

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سیستم خدمات مشتری چند کاناله

اگر می‌خواهید که استراتژی بازاریابی اینترنتی شما به وفاداری مشتریان منجر شود، لازم است که نیازهای ایشان را بشناسید. داشتن یک سیستم خدماتی چند کاناله، یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان به خصوص در مواردی است که نیاز به کمک دارند. هرچقدر که تعامل شما با مخاطبان بیشتر باشد، خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌دهید، در راستای انتظارات و نیازشان خواهد بود. برقراری ارتباط با مشتریان، به معنی شانس بالاتر برای تاثیرگذاری بر روی تجربه آن‌ها هنگام خرید است.

کانال‌های ارتباطی مختلف فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا به تمام مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید. بهبود تجربه مشتریان در این کانال‌ها باعث افزایش رضایت مشتریان خواهد شد. به این دلیل که باعث می‌شود که شما همچنان خدماتی ارائه دهید که کاربرپسند هستند. این دقیقا همان چیزی است که در برنامه وفاداری به آن نیاز دارید.

خرید

علاوه بر آن، استفاده از خدمات پشتیبانی، گفتگوی آنلاین، چت بات، پاسخگویی تلفنی و مواردی از این دست باعث می‌شود که خریدار تا انتهای خرید شما را در کنار خود حس کند و با حس رضایت مجددا فرایند خرید خود را تکرار نماید.

2. اعتباردهی به کمک تعامل با مشتریان

تحقیقات نشان داده است که حدود 60% از مشتریان پس از یک تجربه ضعیف در زمینه خدمات مشتری، ارتباط خود را با یک برند متوقف می‌کنند. این در حالی است که اگر خدمات را در اولین تعامل به خوبی ارائه دهید، تا 67% از این مشکل جلوگیری می‌شود. این بدان معناست که در پیشبرد بازاریابی آنلاین و فروش اینترنتی، انجام اشتباه قابل توجیه نیست. از این رو قبل از آنکه مرتکب آن شوید، این موارد را شناسایی کرده و یا اگر هر کدام از آن‌ها رخ می‌دهند، به سرعت آن را برطرف کنید.

مشتریان وفادار انتظار دارند که هر بار با ایشان تعامل داشته باشید تا از برند شما تجربه مثبتی به دست آورند. آن‌ها نیاز دارند تا درک کنند که برای ایشان ارزش قائل هستید. از این رو اگر احساس کنند که شما نسبت به ایشان بی تفاوت هستید، خطر از دست دادن آن‌ها در مقابل رقبا، کسب و کارتان را در معرض تهدید قرار خواهد داد.

یکی از مواردی که در این بخش به کمک شما می‌آید، مدیریت ارتباط با مشتریان است. می‌توانید به کمک نرم افزارهای آن پیام‌هایی مثل ایمیل، تماس و همچنین یادداشت‌ها را به صورت سفارشی‌سازی شده ذخیره کنید. این مسئله به ایجاد یک تجربه شخصی‌تر کمک می‌کند، به این دلیل که می‌توانید از تجارب گذشته برای تعامل بهتر به خریداران بالقوه خود استفاده کنید.

3. ارائه ارزش افزوده

شما تنها تجارتی نیستید که در صنعت خود مشغول به فعالیت هستید. به این دلیل که رقبا از پای نمی‌نشینند و آن‌ها نیز در تلاش هستند تا از طریق بازاریابی اینترنتی به موفقیت مورد نظر خود دست یابند. به همین دلیل این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانید از آن‌ها پیشی بگیرید؟
تحقیقات نشان داده است که 55% از مصرف‌کنندگان مایل هستند تا مبلغ بیشتری بپردازند اما تجربه خوب و تضمین شده از از خرید به دست آورند. می‌توانید با ایجاد ارتباط موثر با مشتریان خود این کار را انجام دهید. ارائه ارزش افزوده فراتر از خرید، باعث می‌شود به آن‌ها نشان دهید که وجود ایشان برای تجارت شما مهم و ارزشمند است.
یکی از راه‌هایی که می‌توانید ارزش افزوده‌ای برای مشتریان ایجاد کنید این است که اسپانسر برنامه‌ها و رویدادهایی باشید که مخاطبان شما به آن علاقه نشان می‌دهند.

خرید اینترنتی

4. به اشتراک‌گذاری تجارب مثبت مشتریان

مزایای استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری در بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد است، اگر در بازاریابی آنلاین مشتریان پس از خرید تجارب مثبتی دارند، پس اجازه دهید تا سایر مردم نیز از آن‌ها آگاه شوند. از این رو سعی کنید تا بازخوردهای مثبتی که از سمت مشتریان می‌گیرید را جمع‌آوری کرده و نظرات ایشان را در رابطه با هر محصول و خدماتی که به آن مربوط است، ارائه دهید. برای به اشتراک‌گذاری این داستان‌ها می‌توانید از کانال‌های ارتباطی مختلفی که در آن فعالیت می‌کنید، استفاده نمایید.

قبل از تبلیغات، مشتریان بالقوه به نظرات سایر خریداران اعتماد می‌کنند. از این رو بسیار مهم است که برای به حداکثر رساندن فواید بازاریابی اینترنتی، از تعاملات مثبت استفاده کنید.

5. به مشتریان پاداش دهید

یکی از برنامه‌های بازاریابی اینترنتی شما می‌تواند این باشد که به کسانی که نسبت به برند شما وفادار هستند یا ارزش قابل توجهی برای آن فراهمی می‌کنند، پاداش دهید. در حقیقت مطالعات نشان داده است که مشتریانی که ارتباط عاطفی نسبت به برند شما دارند، تمایل به حفظ روابط و تکرار خرید برای یک عمر دارند که ارزش آن چهار برابر از مشتریانی که تنها یک بار از شما خرید می‌کنند، بیشتر است.

به همین دلیل است که ارزش ارائه پاداش را خواهند داشت.

در این بخش است که یک برنامه وفاداری برای حفظ و نگهداری مشتریان ضروری است. مشتریانی که حاضر به پیوستن به برنامه‌های وفاداری هستند، هزینه بیشتری می‌پردازند، به این دلیل که می‌دانند در ازای آن مزایای قابل توجهی دریافت می‌کنند.

مزایای برنامه‌ های وفاداری در بازاریابی آنلاین

زمانی که محصولات و خدمات خود را ایجاد کردید و شروع به درآمد زایی از آن نمودید، نیاز به یک برنامه وفاداری خواهید داشت. مهم نیست که در چه صنعتی مشغول به کار هستید، زمانی که از بازاریابی آنلاین برای تجارت خود استفاده می‌کنید، به منظور حفظ مشتریان بالقوه تنظیم این برنامه به شکل موثری عمل خواهد کرد و در نهایت موجب باقی ماندن شما در بازار و متمایز شدن از رقبا خواهد شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.