راهنمای گام به گام بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال فقط یکی از کلمات کلیدی جدید و فانتزی که اصولاً افراد بسیار زیاد از آن استفاده می‌کنند.

بازاریابی آنلاین چیست؟

این راهنمای دیجیتال مارکتینگ به شما نشان می‌دهد که آنچه چیزی است؟
بازاریابی آنلاین پیشینه‌ی زیادی ندارد، اما محبوبیت آن بیش از سال حضور آن است. شخصی به نام مارکونی توانست در سال 1896 اولین رادیو را اختراع کند. در واقع او موفق شد تا انتقال عمومی سیگنال‌های بی‌سیم را نشان دهد و همین مسئله باعث شد تا بتواند رادیو را در اختیار ما قرار دهد.

اندکی پس از تظاهرات کوچک وی در انگلستان، سیگنال‌ها مورس به آب‌های آزاد کشیده شد و در حالی که 10 سال طول کشید تا رادیو به عموم مردم برسد، مطمئناً سازندگان طولی نکشیدند تا بفهمند که می‌توانند از این طریق محصولات خود را تبلیغ کنند.
شاید باور آن سخت باشد اما مردم برای اولین پخش زنده یک اپرا تمام بلیط‌های آن را خریداری کردند. در آن زمان بود که بازاریابی دیجیتال متولد شد. این داستان به ما یادآور می‌شود که بازاریابی آنلاین در ابتدا هیچ ارتباطی با اینترنت نداشته است.

تعریف

حتما می‌دانید که بازاریابی آنلاین چیست؟ این تبلیغ‌ها از طریق کانال‌های آنلاین به گوش مشتری می‌رسد. کانال‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های کاربردی موبایل، ایمیل، برنامه‌های وب، موتورهای جستجو، وبسایت‌ها یا هر کانال دیجیتالی جدید.
بازاریابی دیجیتال به هر شکل از محصولات یا خدمات بازاریابی است که شامل دستگاه‌های الکترونیکی می‌شود. به همین دلیل است که ده‌ها سال است که این روش وجود دارد و چرا لزوماً ارتباطی با بازاریابی محتوا، تبلیغات گوگل، رسانه‌های اجتماعی و… ندارد.
بازاریابی دیجیتال هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین قابل انجام است و هر دو نوع برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی کاملا اهمیت دارد.

چرا بازاریابی آنلاین اهمیت دارد؟

چرا بازاریابی آنلاین اهمیت دارد؟

همه ما در زمان کودکی خود از صندلی عقب ماشین مادرهای خود را مجبور می‌کردیم تا بیلبوردهای جذاب را برایمان بخواند. چرا که آن‌ها می‌توانستند به راحتی نظر ما را به خود جلب کند. هرچند که هنوز هم این بیلبوردها در می‌تواند برای ما جالب باشد اما امروزه کمتر می‌تواند نظر ما را نسبت به محصولی تغییر دهد و ما را به سمت خرید آن‌ها برساند.
یک شرکت ممکن بود در سال صدها میلیون‌ها تومان برای این بیلبوردها هزینه کند تا شاید بتوانند کسی را برای خرید خود قانع کند. اما باید بگوییم که این نوع از تبلیغ خوشبختانه و یا متاسفانه جزء تبلیغ‌های مرده محسوب می‌شود.
فقط به این روش فکر کنید، گوگل و فیسبوک از هر شکرت رسانه‌ای سنتی درآمد بیشتری کسب می‌کنند، زیرا آن‌ها بیشتر بر روی چشم‌های جشن کنترل می‌کنند. به همین دلیل بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد، جایی است که مورد توجه قرار می‌گیرد. دلیل مرگ بیلبوردهای تبلیغاتی این است که آن‌ها هزینه‌ی زیادی را برای صاحبان کار، داشت اما نمی‌توانست به‌اندازه‌ی هزینه‌ای که پرداخت کرده است، بازدهی داشته باشد. چرا که هیچ مسافری تمام وقت خود را صرف خواندن بیلبوردها در جاده نمی‌کند.

بررسی اجمالی

ستون اصلی بازاریابی دیجیتال بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین است. ما در ادامه با برخی از دسته‌بندی‌های بازاریابی آنلاین آشنا می‌شویم.

  1. بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو سایت
  2. بازاریابی موتور جستجو
  3. بازاریابی و تولید محتوا
  4. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  5. تبلیغات پرداخت برای هر کلیک
  6. بازاریابی وابسته
  7. بازاریابی ایمیلی

آنچه ما بازاریابی آفلاین تقویت می‌کنیم وجود دارد. این نوعی بازاریابی است که کاملا آفلاین است اما با دستگاه‌های الکترونیکی تقویت می‌شود. به عنوان مثال، اگر رستوران شما از سفارشات آنلاین استفاده کند می‌توانید برای مشتری خود این امکان را به وجود بیاورید که در هر کجا که باشد به شما دسترسی پیدا کند و طعم غذاهای شما را به خاطرات خود اضافه کند.

بازاریابی آنلاین مردم چندین دهه است که از رسانه‌های دیجیتال برای تقویت بازاریابی خود استفاده می‌کنند. آن‌ها از بازاریابی رادیویی استفاده می‌کردند و امروزه پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را در اختیار دارد؛ اما در ادامه بازاریابی رادیویی نمی‌توانیم بازاریابی تلویزیونی را فراموش کنیم. تبلیغات بیش از نیم قرن است و از سال 1953 که تلویزیون به شکل رنگی در سطح جهان رایج شد به وجود آمد. سرانجام، بزرگ‌ترین و سریع‌ترین منطقه در حال رشد به دلیل هزینه‌ی بالا و اعتراض‌های پیش آمده رنگ کمتری به خود گرفت. در واقع این طور باید بگوییم که بازاریابی تلویزیونی هیچگاه از بین نمی‌رود. همچنین به راحتی این می‌تواند سالانه چندین هزار دلار را بسوزاند. امروزه شبکه‌های اجتماعی مانند instagram و یا youtube توانسته‌اند جایگزین بسیاری از فعالیت‌های تلویزیون شوند. چرا که آن‌ها بی‌واسطه می‌توانند به مشتریان خود دست پیدا کنند و محصولات خود را به آن‌ها برسانند. در واقع افراد امروزه هزاران نفر بیشترین وقت خود را به این سایت‌ها اختصاص می‌دهند و شاید وقت کمتری را برای تلویزیون بگذارند به همین دلیل هم در بسیاری از اوقات می‌توانیم بگوییم که مخاطب این سایت‌ها از تلویزیون بسیار بیشتر است.

همانطور که می‌دانید هزینه‌ی تبلیغات در تلویزیون بسیار بالا است و همچنین به دلایل گفته شده بازدهی پایینی دارد، به همین دلیل هم افراد کم کم ترجیح می‌دهند تبلیغات خود را از تلویزیون گرفته و در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنند. در واقع شما با در اختیار گذاشتن تبلیغ‌های خود، هرگز نمی‌دانید که به چه کسی قرار است نمایش داده شود و فقط می‌دانید که قرار است به چند هزار چشم برسید. هنوز یک آگهی تلوزیونی برای شرکت‌ها وجود دارد اما شما باید هزینه‌ی زیادی را متحمل شوید. اما اگر نتوانید مجوز محصولات خود را دریافت کنید کاملا از این نوع تبلیغ بی‌بهره می‌شوید. بنابراین بهتر است که شما یکی از هزاران روش بازاریابی آنلاین را یادگرفته و در پی آن بروید.

بازاریابی تلفنی

ما هنوز نمی‌توانیم این مسئله را درک کنیم که چرا امروزه به بازاریابی تلفنی آنقدر اهمیت داده نمی‌شود؟ اکنون بیش از 80% از کاربران اینترنت دارای تلفن هوشمند هستند و در سال 2014، از نقطه اوج عبور کردیم که امروزه تعداد بیشتری از افراد از طریق رایانه رومیزی یا لپ تاپ از طریق تلفن خود به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند. بازاریابی موبایلی دقیقاً در همین جا قرار دارد و در سال 2016 مبلغ صرف شده برای تبلیغات موبایل ابتدا از مبلغ صرف شده برای تبلیغاتی که برای رایانه‌ها بود فراتر رفت.
در سال 2020 به همان میزان که برای تبلیغات تلویزیونی هزینه شده است برای تبلیغات موبایل نیز هزینه می‌شود. امروزه بیشتر افراد متوجه شده‌اند که بازاریابی آنلاین تا چه اندازه می‌تواند برای آن‌ها مؤثر باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.