اهمیت استراتژی محتوا در سایت‌های تجارت الکترونیک

اهمیت استراتژی محتوا

پس از آنکه یک سایت فنی با معماری منطقی را برای ارائه بهترین تجربه به کاربران ارائه کردید، لازم است به استراتژی بازاریابی و تولید محتوا توجه کنید تا مخاطبان ایده آل خود را جذب کنید. به کمک تحقیق درباره کلمات کلیدی و بررسی روش رقبا می‌توانید اهداف خود را به خوبی پیش ببرید. در فعالیت‌های تجارت الکترونیک، ممکن است مدیر بازاریابی محتوا و مدیر عامل یک نفر باشند، در حالی که در شرکت‌های بزرگ به احتمال زیاد هر نفر نقش جداگانه‌ای بر عهده دارند.
نقش تولید محتوا در بازاریابی دیجیتال بسیار پر رنگ و حساس است، هدایت یک تیم بازاریابی محتوا نیاز به جزئیات دقیق، مهارت‌های عالی در زمینه نگارش، ویرایش و توانایی‌هایی همچون یافتن مطالب، استخراج، تجزیه و تحلیل و دریافت خلاصه‌ای از اطلاعات و داده‌های پیچیده دارد.
به همین دلیل تیم محتوا برای بسیاری از مشاغل تجارت الکترونیک که تمایل دارند کسب و کار خود را توسعه دهند، از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا می‌توانند در دستیابی به اهداف مورد نظر نقش مهم و موثری را ایفا کنند.
لزوما نیازی نیست برای این کار شخصی را بیابید که قبلا این کار را تجربه کرده باشد، وجود یک مدیر کارآمد که بتواند همگام با تکنولوژی و ابزار، آموزش‌های لازم را به افراد ارائه دهد، در این مسیر موثر خواهد بود. هر چقدر که خلاقیت و مهارت‌های ارتباطی تیم محتوا افزایش یابد، تاثیر محتوا بر مخاطب بیشتر خواهد شد.
در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ در زمینه تجارت الکترونیک، با استراتژیست‌های محتوا همکاری می‌کنند، به این دلیل که آن‌ها بسیار حرفه‌ای هستند و می‌توانند محتوای خوب را درک کنند، علاوه بر آن قادر به جستجو و کشف محتوا در سطح بالا می‌باشند.
در تشکیل یک تیم محتوا و راه‌اندازی وبلاگ وبسایت تجارت الکترونیک بهتر است اطمینان بیابید که تلاش‌های آن‌ها در راستای اهداف شرکت شماست، برای این منظور بهتر است که این افراد درک درستی از سازمان، نیازهای مخاطبان شما در حوزه تجارت الکترونیک و چشم‌اندازی که ترسیم کرده‌اید، داشته باشند.

بازاریابی محتوا

تشکیل تیم محتوا

بسته به حوزه عملکرد، ممکن است افراد شما عضو یک تیم باشند که چندین حوزه مسئولیت پذیری را پوشش می‌دهند و یا اینکه در چندین تیم عضو باشند. این مسئله با توجه به نیاز سازمان مورد نظر متفاوت خواهد بود. در هر صورت لازم است اطمینان بیابید که این عملکردهای مهم تحت نظر تیم محتوا قرار گرفته است:

1- تولید محتوا علاوه بر نوشتن، شامل به کارگیری تصاویر، طرح‌های گرافیکی، ویرایش فیلم و استفاده مناسب از آن خواهد بود.

2- بهینه‌سازی محتوا برای جستجو در مرورگرها، هم ترازی با نیاز مشتری و قالب‌بندی در شبکه‌های خاص

3- مدیریت پروژه و اولویت‌بندی امور

4- ارتقا محتوا از نظر روابط عمومی و یا کانال‌های پولی

تمام این موارد می‌تواند به تنظیم محتوای شما منجر شود، رعایت این عوامل در بهبود تجربه مشتریان در کسب و کار تجارت الکترونیک بسیار موثر است.

مخاطب ایده‌آل کیست؟

توسعه فردی و توجه به جستجوی مخاطب، از عناصر اصلی در استراتژی محتوا و مهم‌ترین هدف بازاریابی محتوا به شمار می‌آیند.

توسعه فردی

این مسئله به شما کمک می‌کند تا مخاطبان خود را درک کنید. به بیان بهتر متوجه خواهید شد که با چه کسانی مواجه هستید، در نتیجه بهتر می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، متوجه خواهید شد که چه مشکلاتی را می‌توانید برای مخاطبان خود برطرف کنید، با چه زبانی با آن‌ها صحبت کنید و در کدام شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار کنید. به کمک برنامه‌ریزی محتوا می‌توانید شکاف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها را به خوبی شناسایی کرده تا متوجه شوید که چه کسانی با شما در ارتباط هستند.

بررسی نحوه جستجوی مخاطبین

در این بخش لازم است که مخاطبان خود را توسط عوامل متفاوتی مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، لازم است بزرگ‌ترین گروه مخاطبین و واجد شرایط که به شما دسترسی دارند را شناسایی کنید و از نیاز آن‌ها مطلع شوید. احتمالا کسانی که تعامل و ارتباط بیشتری با سایت‌های تجارت الکترونیک داشته باشند، به عنوان یک مشتری بالقوه محسوب می‌شوند.

به یاد داشته باشید که هر چقدر مطالب و محتوای شما نیاز عده بیشتری از مخاطبان را برطرف کند، تاثیر آن بیشتر خواهد بود. در کنار این موارد به یاد داشته باشید که نقشه برداری و یا به عبارتی مستندسازی محتوای موجود می‌تواند به شناسایی فرصت‌های ارزشمند برای به روز رسانی مطالب بهتر کمک کند، در نتیجه شکاف مطالب قبلی مشخص خواهد شد تا بتوانید برای توسعه محتوای جدید برنامه‌ریزی کنید.

فناوری

در حال حاضر فناوری‌های جدید هر روزه در حال گسترش و به روز رسانی هستند. آن‌هایی که دارای عناصر یادگیری و هوش مصنوعی هستند، می‌توانند فرصت‌های جالبی را برای شرکت‌های تجارت الکترونیک به همراه داشته باشند.

امروزه بسیاری از ابزارهای موجود به صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک کمک می‌کند تا تلاش‌های بازاریابی خود را به صورت هدفمند اجرا کنند.

اتوماسیون‌سازی باعث می‌شود تا بسیاری از کارهای تکراری نیاز به صرف زمان کمتری داشته باشند. ظهور هوش مصنوعی مسئله‌ای همچون تجارت الکترونیک را به جایی فراتر از روش‌های سنتی سوق داده است. با این حال لازم است به یاد داشته باشید که بهینه‌سازی، اولویت‌بندی کارها و حتی تصمیم گیری‌ها توسط این عوامل انجام می‌شود و به صرفه‌جویی در وقت و هزینه بسیار کمک می‌کند.

تاثیر فرایند در پیشرفت کارها

با استفاده از یک تیم ایده آل و به کمک فناوری‌های نوظهور، می‌توانید اطمینان بیابید که یک فرایند برنامه‌ریزی شده می‌تواند در بازاریابی محتوای تجارت الکترونیک شما تاثیر زیادی داشته باشد.

در حال حاضر هر کدام از شرکت‌های بزرگ در زمینه دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک، یک روش مخصوص و مناسب با اهداف خود را تدوین می‌کنند. به همین دلیل لزوما یک الگوی استاندارد و با جزئیات دقیق در این زمینه وجود ندارد، با این حال توجه به کلیات می‌تواند شما را در این مسیر یاری دهد.

همانطور که به آن اشاره کردیم، هر چقدر به محتوای بازاریابی خود توجه بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که در این حوزه موفق شوید. شاید استراتژی محتوا در ابتدا پیچیده به نظر برسد، با این حال با تلاش می‌توانید به یک استراتژی توسعه یافته دست یابید و اطمینان بیابید که اعضای تیم شما در مسیر خود قرار گرفته‌اند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.