7 استراتژی بازاریابی تلگرامی را بشناسید

استراتژی بازاریابی تلگرامی

7 استراتژی بازاریابی تلگرامی به شما کمک خواهد کرد که در پایین‌ترین سطح بتوانید از تلگرام مارکتینگ استفاده کنید. اگر تمایل داشته باشید که از تلگرام به سود تجارت خود استفاده کنید.

تلگرام مارکتینگ چیست؟

اینترنت بهترین بستر برای گسترش بازاریابی و تبلیغات کسب و کارها است. استفاده از این امکانات گسترده با عناوینی همچون Internet Marketing یا Online Marketing نامیده می‌شود.

استراتژی بازاریابی تلگرامی

استراتژی بازاریابی تلگرامی شامل موارد زیر است:

  1. نوع کسب و کار
  2. مشخص کردن هدف
  3. کانال تلگرامی
  4. گروه تلگرامی
  5. بات‌های تلگرام
  6. مدیریت محتواهای تلگرامی
  7. استیکرهای شخصی‌سازی شده تلگرام

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی تلگرامی

1. نوع کسب و کار

باید مشخص باشد که شما شرکت بزرگ و معروفی هستید یا استارتاپ جدید. چند نوع محصول و خدماتی ارائه می‌‎نمایید؟ برای تبلیغات آنلاین از چه منابع مالی و انسانی استفاده می‌‎کنید؟ آیا کسب و کار شما دیجیتال است؟ طرح کلی دیجیتال کسب و کار شما چیست؟

2. مشخص کردن هدف

بعد از مشخص شدن نوع کسب و کار خود باید برای استفاده از تلگرام مارکتینگ یک هدفی را تعیین کنید. هنگامی که استارتاپ جدیدی هستید لزوما دلیلی ندارد که گروه یا کانال داشته باشید؟ آیا در مورد اعضای گروه یا کانال خود فکر کرده‌اید؟ اگر به جای رسیدید که نزدیک به 300 مشتری دائمی داشته باشید می‌‎توانید گروهی درست کنی که برای ارتباط مستقیم با مشتری به صورت مستمر به سوالات شما پاسخ دهد.

2. کانال تلگرامی

زمانی که قصد دارید به صورت پیوسته از نیازهای مشتریان دائمی خود آگاه شوید شما نیازی به ارتباط دو طرفه ندارید بلکه کانال‌های تلگرامی بهترین گزینه است. مثل کانال‌های تلگرامی خبرگزاری‌ها.

کانال تلگرامی سازمان‌های ارائه دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی را در نظر بگیرید.

این شبکه‌ها علاوه بر اطلاع رسانی از تخفیف‌ها و حراج‌ها، شیوه‌های استفاده از محصولات مختلف را نیز به اطلاع مشتریان می‌‎رسانند. در کانال‌های تلگرامی این امکان وجود دارد که برای انتشار پست‌ها تاریخ و ساعت مشخص کنید تا به صورت خودکار منتشر شوند.

در واقع می‌‎توانید اطلاعات مفید و با ارزشی را در مورد رفتار اعضای کانال داشته باشید. تعداد افرادی که هر پست را دیده‌اند. اگر کانال تلگرامی بیش از 500 عضو داشته باشد اطلاعاتی از جمله:

بازاریابی تلگرامی

  • تعداد اعضایی که کانال شما را Mute کرده‌اند.
  • تعداد اعضایی که به کانال شما پیوسته‌اند یا آن را ترک کرده‌اند.
  • اعضا از کجا با کانال شما آشنا و در آن عضو شده‌اند.
  • تعداد اعضایی که کانال شما را Mute کرده‌اند.

3. گروه تلگرامی

چنانچه که کسب و کاری در اختیار دارید که به ارتباط مستقیم با مشتریان نیاز است. بهتر است از گروه تلگرامی استفاده کنید. این گروه فضایی است که مشتریان می‌‎توانند علاوه بر شما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. البته این گروه نمی‌‎تواند بیشتر از 200 هزار عضو داشته باشد.

4. بات‌های تلگرام

اگر کسب و کاری دارید که مشتریان زیادی را به صورت 24 ساعته پشتیبانی می‌‎کنید. بهتر است اقدام به ساخت Chatbot کنید. بات‌های تلگرامی را به صورتی تنظیم کنید که پاسخ‌ها و مکالمه‌هایی که می‌‎خواهید را با مشتریان داشته باشند.

البته این نکته را مدنظر قرار دهید که بات نرم افزار است. بعد از ساختش به راحتی گروه و کانال نیست. برای ساخت ربات شما نیاز به کدنویسی دارید. بات‌ها را می‌‎توانید برای کارهای مختلف در تلگرام حتی باز کردن با طرف مقابل بسازید.

5. مدیریت محتواهای تلگرامی

برخلاف مواردی که ممکن است در مورد مدیریت محتواهای تلگرامی در منبع‌های فارسی مطالعه کنید. این است که متن محتوای تلگرامی نباید خیلی کوتاه باشد؛ زیرا حوصله مخاطب سر خواهد رفت.

بازاریابی و تولید محتوا تلگرامی به عوامل متعددی بستگی دارد من جمله: نوع کسب و کار، هدف شما از بازاریابی تلگرامی و منابعی که دارید.

6. استیکرهای شخصی‌سازی شده تلگرام

پیش از اینکه اقدام به ساختن استیکر برای کسب و کار خود کنید بایستی به سوالات مهمی پاسخ دهید: چه تصاویر یا عکس‌هایی که می‌‎خواهید به استیکر تبدیل کنید.

عکس‌هایی که قرار است به صورت استیکر در بیایند بایستی مربوط به خود شما باشند. در صورتی که تمایل به ساخت استیکر دارید بهتر است از نرم افزار بات @ Stickers استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تلگرام مارکتینگ مکمل سایر شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ است که باید به صورت هوشمندانه و هماهنگ با اهداف و برنامه‌های مارکتینگ کسب و کارها مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای تلگرام

استفاده کردن از تلگرام مشابه سایر شبکه‌های اجتماعی دیگر کاملا رایگان است. البته در نظر داشته باشید که تلگرام تبلیغ نمی‌کند، اسپانسر نیست و تبلیغات شرکت‌های دیگر را هم نشان نمی‌دهد. در حقیقت تلگرام برای اهداف انتفاعی ساخته نشده است بلکه تلگرام بیشتر برای تعامل مستقیم و شخصی است.

مزایای تلگرام

تلگرام برخلاف بیشتر اپلیکیشن‌ها، به صورت کامل Cloud-based است. به این معنا است که اگر چیزی دانلود کنید فضای ذخیره شده تنها همان محتوای دانلود شده است.

تلگرام همانند سایر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نسخه دسکتاپ دارد که با هر نوع سیستم عاملی سازگار است.

تلگرام قابلیت نشر و بازنشر هر نوع محتوایی اعم از متن، ویدیو، صوت، اینفوگرافی و عکس را دارد بدون اینکه محدودیت حجمی برای کاربرد ایجاد کند.

نصب و استفاده از تلگرام همانند سایر شبکه‌های اجتماعی کاملا رایگان است. در تلگرام شما علاوه بر امکانات مربوط به چت خصوصی و شخصی و ساختن گروه‌های تلگرامی امکانات خاصی برای ساختن کانال و مدیریت و کنترل کامل کانال‌های تلگرامی وجود دارد.

تلگرام امکانات ویژه‌ای هم دارد تحت عنوان ربات‌ها که تنظیم می‌شوند و همانند یک شخص واقعی با کاربر چت می‌کنند و جوابش را می‌دهند.

کار کردن با تلگرام بسیار راحت است. در ضمن تجربه کاربری بسیار خوبی هم دارد. تلگرام قابلیت حذف پیام، ویرایش آن، کپی کردن لینکی که داخل محتوا قرار داده شده است و پین کردن آن را به کاربرش می‌دهد. در تلگرام امکان ساختن استیکرهای شخصی وجود دارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.