بازاریابی تعامل و مزایای آن

بازاریابی تعامل و مزایای آن

در این مبحث قصد داریم تا شما را با بازاریابی تعامل و مزایای آن آشنا کنیم. بازاریابی تعامل یا اینتراکتیو نامیده می‌شود.

بازاریابی تعاملی یک فرایندی است که با بالا رفتن تعامل و ارتباط با مشتریان و مخاطبان هدف را دنبال می‌کند. هدف اصلی از تلاش‌های این نوع بازاریابی بالا رفتن میزان کمی و کیفی تعامل با مخاطبان است که تحت عنوان بازاریابی تعاملی مطرح می‌شود.

امروزه مشتریان از نظر سطح سواد و دانش بسیار بالا هستند به همین دلیل توقع و انتظارات بالایی دارند به همین دلیل با انواع محصولات و روش‌ها کاملا آشنا هستند و به سهولت می‌توانند از یک برند صرف‌نظر کنند و یک برند دیگری را جایگزین کنند.

در واقع در بازاریابی ارتباط و تعامل دو طرفه بسیار حائز اهمیت است. امروزه با کیفیت خرید و دسترسی راحت به محصول و برند، بسیار مهم است. برندها برحسب تجربه تعاملی که ارائه می‌نمایند اولویت‌بندی می‌شوند از همین رو به راحتی می‌توان با برند خود در سطح اینترنت ارتباط برقرار کنند. در واقع بستر دیجیتال مارکتینگ به شدت رقابتی است از همین رو شرکت‌هایی که در حوزه تعامل و ارتباط با مشتریان، عملکرد بهتری دارند، رشد و توسعه بیشتری خواهند نمود.

در صورتی که یک مشتری با شما، کارکنان شما، محتوای شما و عملکرد شما و غیره در ارتباط مستقیم باشد. در حقیقت در حال راهنمایی شما برای تصمیم‌گیری خرید از شما است.

با توجه به اینکه بازاریابی تعاملی به صورت مستقل انجام شود، لذا در عمل بیشتر استراتژی‌های بازاریابی و بازاریابی دیجیتال، در حال تعامل با مخاطبان پیگیری می‌شود؛ زیرا تنها داشتن یک سایت یا صفحه اینستاگرام و منتشر کردن پست صرفاً رضایت مشتریان را نمی‌تواند برآورده کند؛ حتی چنانچه محصولی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب داشته باشید. چرا که بخشی از رضایت روانی تجربه خرید مشتری است آن هم از نوع تعامل او با شما می‌باشد.

برای درک بهتر این موضوع مثالی می‌زنیم در مورد برند نایک در اپلیکیشن خود، در واقع آفرها با توجه به شناختی که از کاربران خود دارند ارائه می‌کنند. این دست از پیشنهادات بر اساس موضوع آفر و محتوای آن مانند عکس، متن و رنگ‌بندی برای هر کاربر متفاوت می‌باشد. به همین دلیل کل پروژه به صورت خودکار کار می‌کند. به این معنا که به کاربر خود چیزی می‌دهد که می‌داند که به آن علاقه و نیاز دارد سپس بر اساس آن واکنش مثبت ارائه می‌دهد.

مزیت‌های بازاریابی تعاملی

در حقیقت بازاریابی تعاملی یک تعامل موقت و مقطعی نخواهد بود بلکه اهداف طولانی مدتی را دنبال می‌کند؛ بنابراین مزیت‌های بسیاری برای برند به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال هنگامی که استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ شما با هدف لیدسازی طراحی می‌شود نیاز به یک وبسایت جذاب با امکانات بسیار الزامی است. با توجه به اینکه این نوع استراتژی از سئو تبعیت می‌کند باید اطمینان حاصل کنید که محتوا، عملکرد و صفحات شما به نحوی باشد باعث جذب مخاطب شود.

مزیت‌های بازاریابی تعاملی

زمانی که یک سایتی ضعیف باشد موجب تعامل بازدیدکننده خواهد شد و باعث خواهد شد تا او زمان بیشتری در سایت بماند و از صفحات بیشتری بازدید کند. چنانچه که نگرش شما در این استراتژی موجب تعامل بازدیدکننده شود، بازدیدکننده فرصت بیشتری خواهد داشت تا در وب سایت شما بماند و صفحات بیشتری را مشاهده کند. همچنین باعث خواهد شد که سطح آگاهی و شناخت او نسبت به برند شما افزایش یابد. این دست از نتایج می‌تواند نخستین گام برای بازدیدکننده باشد تا از محتوای شما استفاده کند. سپس به لید شما تبدیل شود و وارد فرایند پرورش لید گردد و در نهایت به مشتریان شما به پیوندد.

از نکات بسیار مهم دیگری که وجود دارد تعامل برند و کاربر در اینترنت است که تنها ب وبسایت، اپلیکیشن و یا صرفاً به فروش محدود نمی‌شود از همین رو در ادامه دیگر مزیت‌های بازاریابی تعامل را بیان می‌کنیم.

سایر مزایای بازاریابی تعاملی

مزایای بازاریابی تعاملی عبارت است از:

  1. بالا رفتن اعتبار برند
  2. شناسایی پرسونای مشتریان
  3. قابلیت بهینه‌سازی استراتژی
  4. افزایش ارگانیک دسترسی به برند

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. بالا رفتن اعتبار برند

در صورتی که استراتژی بازاریابی محتوایی دارید، دریافت رتبه اول در نتایج گوگل و حفظ جایگاه آن یکی از چالش‌های بزرگی است. برای این منظور باید از روش‌های مختلف سئو استفاده کنید تا رضایت و اعتماد گوگل را برای رتبه اول جلب کنید. یکی از این استراتژی‌ها بالا بردن اعتبار یا قدرت دامنه است که با توجه به افزایش لینک سازی و بالا رفتن حجم ترافیک سایت تحقق می‌یابد.

با تمرکز کردن بر تعامل با لید می‌توان شرایطی را ایجاد کرد که قدرت دامنه وبسایت شما افزایش یابد و جایگاه شما در گوگل ارتقا یابد. برای تحقق یافتن این هدف، بایستی با تمامی شبکه‌های ارتباطی و بازاریابی، مخاطبین هدف تعامل برقرار کنید و آن‌ها را تشویق به تعامل با خودشان کنید.

به عنوان نمونه با قرار دادن لینک سایت خود در شبکه‌های اجتماعی و ترغیب مخاطبان به کلیک و ورود به سایت از ساده‌ترین و آسان‌ترین روش‌های کسب اعتبار دامنه و برند است. کاربری که طولانی مدت در وب سایت شما بماند و به صورت مداوم به آن سر بزند می‌تواند اطلاعات جامع‌تری از برند شما کسب کند و در ذهن خود به خاطر بسپارد.

2. شناسایی پرسونای مشتریان

منظور از پرسونای مشتریان، نمایه‌ای از گروه‌بندی مشتریان هدف است. پرسونای، پروفایلی یک نیمه واقعی است که برای نشان دادن مشخصات مشتریان ایده آل مورد استفاده قرار می‌گیرد که برحسب ارتباط و روش‌های بازاریابی شما خواهد بود. ضرورت طراحی پرسونا، شناخت ویژگی‌ها و مشخصات کاربران هدف است.

شناسایی پرسونای مشتریان

زمانی که بازدیدکننده با محتوای شما تعامل برقرار می‌کند، به یک ارتباط دو طرفه وارد می‌شود که از طریق برخی از روش‌ها و نرم‌افزارها می‌توانید رفتار او را رصد کنید و اطلاعات مفیدی و با ارزشی را از او جمع‌آوری کنید.

بیشتر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ از محتوای تعاملی است که نظیر سؤالات و نظرسنجی‌های استوری اینستاگرام، امتیازدهی، کوئیزهای آنلاین و غیره می‌باشد. این نوع از استراتژی‌ها بهترین شیوه برای ارزیابی و سنجش سطح دانش مخاطبان در خصوص محصول و برند شما است که جایگاه آن را در قیف‌های فروش تعیین می‌کند.

3. قابلیت بهینه‌سازی استراتژی

با شناسایی پرسونای مشتریان منجر به بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی شما می‌شود. هر چقدر داده‌ها و اطلاعات بیشتری در خصوص مخاطبان خود به دست آورید اثربخشی کمپین بازاریابی تعاملی در تمامی شبکه‌های بازاریابی افزایش خواهد یافت.

به عنوان نمونه در ایمیل مارکتینگ، در محتوای ایمیل‌ها لینک‌هایی به قسمت‌های مختلف سایت درج می‌شود که از طریق تحلیل و ارزیابی نتایج می‌توانید متوجه شوید که کدام لینک‌ها کلیک بیشتری داشتند سپس با کمک آزمون A/B می‌توانید متوجه شوید که مهم‌ترین و اصلی‌ترین عنصری که منجر به جلب توجه مخاطبان می‌گردد چیست.

4. افزایش ارگانیک دسترسی به برند

نگرش اغلب افراد به دیجیتال مارکتینگ هزینه کردن بودجه‌های کلان در تبلیغات آنلاین، در حالی که استراتژی‌هایی مانند بازاریابی درونگرا برخلاف این موضوع است. با استفاده از محتوا می‌توان با مخاطب تعامل مطلوبی را برقرار کرد. این تعامل منجر به افزایش دیده شدن برند و ارتباط شما با مخاطبان به صورت ارگانیک خواهد شد منظور از ارگانیک یعنی بدون هزینه.

افزایش یافتن ارگانیک در بازاریابی تعاملی می‌تواند منجر به ارتقای سئو سایت شما گردد، یکی از تجربیات مثبت و مؤثر مشتریان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی است که فرصت‌های زیادی را برای رشد و توسعه کسب‌وکار و فروش ایجاد خواهد کرد.

نقش بازاریابی تعاملی در کسب‌وکار

هر نوع استراتژی موفقی برای بهینه‌سازی مداوم نیاز به رویکردهایی دارد از جمله آن‌ها می‌توان به سفارشی‌سازی تجربه مشتری اشاره کرد. در میان تمامی روش‌های بازاریابی دیجیتال، سفارشی‌سازی یا شخصی‌سازی تجربه مشتریان وظیفه است که بسیار مهم و پرکاربرد و در عین حال گسترده می‌باشد. خدمات شخصی‌سازی‌شده برای تعامل بیشتر با مشتریان و ماندگار کردن اعتبار برند و فروش بسیار مهم و حیاتی است.

هنگامی که تجربه و نتیجه‌ای حاصل می‌شود تعامل ایجاد خواهد شد که بایستی بر روی بخش‌بندی مشتریان خود تمرکز بیشتری کنید. با توجه به بخش‌بندی مشتریان می‌توانید پست‌های محتوایی و تبلیغاتی شخصی‌سازی‌شده را برای هر بخش‌بندی و هر فرد ارسال کنید تا آن‌ها بتوانید آن‌ها را مجبور به پاسخ و تعامل وادار کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.