بازاریابی تک به تک چیست؟

بازاریابی تک به تک

بازاریابی تک به تک بر اساس معیارهایی از جمله سن، جنسیت و سبک زندگی افراد می‌باشد. بازارهای B2B فاکتورهایی نظیر صنعت، نوع مالکیت و اندازه شرکت و غیره است. زمانی که بازارها رقابتی می‌شوند و مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها به دنبال روش‌های ویژه‌ای برای نیاز خود می‌باشند، بازارها به بخش‌های کوچک‌تری تبدیل می‌شوند.

نکته قابل‌تأملی که در این باره وجود دارد این است که زمانی بخش‌بندی بازار به سطح تک تک مشتریان برسد، ویژگی‌های بازاریابی نیز تغییر می‌کند.

بخش‌های بازار حافظه ندارند، با شما تعامل و ارتباطی ایجاد نمی‌کنند، شکایت نمی‌کنند و مشتریان دیگری را نیز معرفی نمی‌کنند. در حالی که یک مشتری منفرد همه ویژگی‌های فوق را دارد، به همین دلیل است که یک بازاریابی تک به تک تلاش می‌کند تا از این خصوصیات برای توسعه و پیشرفت مداوم با مشتریان استفاده کند. بازاریابی تک به تک به نوعی بازاریابی است که با استفاده از شرکت و یک مشتری خاص رخ می‌دهد.

بازاریابی تک به تک

بازاریابی تک به تک در بازارهای B2B و B2C

اغلب شرکت‌های B2B مشتریان بسیار بزرگی دارند. بازاریابی تک به تک توسط استراتژی‌های مدیریت مشتریان کلیدی راه‌اندازی می‌کند؛ از همین رو مشتریان کوچک‌تر معمولا توسط مرکز تماس و یا مکاتبه مستقیم مدیریت می‌شوند.

معمولا در بازارهای B2C به علت افزایش هزینه ارتباط مستقیم با مشتریان به صورت تک به تک از استراتژی‌های اتوماتیک استفاده می‌شود. اینترنت یک ابزار بسیار قدرتمند و قوی است که این قابلیت را دارد تا در هر دو بازار B2B و B2C ارتباطات و تعاملات تک به تک افراد را تسهیل بخشد. امکان منحصربه‌فرد اینترنت به کارشناسان بازاریابی این اجازه را می‌دهد که با نظارت دقیق بر رفتار مشتریان، نیازهای هر مشتری را شناسایی کند سپس واکنش مناسبی ارائه دهد.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرده است که هر تعامل و درخواست مشتری را در حافظه شرکت ثبت و ذخیره کنند تا در ارتباطات بعدی برای رضایتمندی بیشتر مشتری استفاده کنند. با استفاده از نرم‌افزار CRM که تمامی اطلاعات و داده‌های مشتریان را ثبت و نگهداری می‌کند سپس با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مشتری و منتشر کردن آن‌ها این علم در بین مدیران و کارمندان به یک عملکرد طبیعی و اتوماتیک در شرکت تبدیل خواهد شد.

مراحل بازاریابی تک به تک

مراحل بازاریابی تک به تک

به طور کلی بازاریابی تک به تک به 4 مرحله تقسیم می‌شود که شامل:

  1. مشتریان را مشخص می‌کند و تا جایی که این قابلیت وجود دارد به صورت وضوح شناسایی می‌کند.
  2. با مشتریان ارتباط برقرار کرده است و برای بهبود کارایی هزینه و اثربخشی تعامل ایجاد کنید.
  3. تفکیک کردن مشتریان بر اساس ارزشی که دارند.
  4. سفارشی کردن جنبه‌هایی از کالاها یا خدمات برای هر یک از مشتریان

شاید تمایل داشته باشید که بدانید بازاریابی تک به تک چطور کار می‌کند؟ برای پاسخ به این سؤال در ادامه همراه ما باشید.

بازاریابی تک به تک چگونه کار می‌کند؟

بازاریابی از کار بر روی بازارهای گسترده به سوی هدف قرار دادن بخش‌های بازار و در ادامه بخش‌های خاص بازار و در حال حاضر تک تک مشتریان می‌باشد. با توجه به اسکنرهای موجود در واحد فروش، مراکز تماس و نرم‌افزارهای دیجیتال شرکت‌ها می‌توانند به میزان قابل‌توجهی با هدف قرار دادن محصولات، خدمات و پیام‌های اطلاعاتی در مورد افراد را جمع‌آوری کنند. با توجه به بررسی و ارزیابی پیش‌بینی کننده، سازمان می‌تواند بهترین مشتریان بالقوه را مورد هدف قرار بگیرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.