همه چیزهایی که باید درباره مدل کسب و کار (B2C) بدانید

تجارت به مصرف کننده

B2C مخفف “Business to Consumer” است. تجارت B2C تجارتی است که در آن محصولات و یا خدمات مستقیما به مصرف کننده ارائه می شوند.

مزیت B2C

هنگامی که اینترنت در اواسط دهه 1990 به خانه های ما راه پیدا کرد، جهان کسب و کارها برای همیشه تغییر کرد. برای اولین بار توانایی ارتباط مستقیم صاحبان کسب و کارها با مصرف کنندگان امکان پذیر شد. اگرچه فروشگاه های آنلاین، برای ارائه خدمات به مصرف کننده وجود دارند (مثل آمازون و eBay) اما صاحبان مشاغل نیز، می توانند فروشگاه های آنلاین خود را ایجاد کنند.

مدل B2C با داشتن توانایی فروش مستقیم به مصرف کنندگان، دلالان را از بین می برد و اغلب اوقات فروشگاه های واسطه مثل، eBay، آمازون و دیگر واسطه ها را نیز، به طور کامل از بین می برد.

چالش B2C

چالش مدل فروشنده به مصرف کننده، این است که فروشنده ها برای بقا در جهان تجارت الکترونیک باید فروش ثابت خود را حفظ کنند. هنگامی که وضع اقتصادی سخت می شود، مصرف کنندگان ممکن است هزینه های خود را تغییر دهند و این می تواند بر کسب و کار B2C تأثیر بگذارد. کاهش قدرت خرید مصرف کننده، می تواند بر مدل B2B نیز اثر گذار باشد، (زیرا با کاهش قدرت خرید مصرف کننده، فروش تجارت نیز کم می شود و کسب و کار برای بقا در جنگ تجارت ها به فروش نیاز دارد) و زمانی که این کاهش قدرت خرید از کسب و کار B2B به بازار B2C می آید تاثیر آن بیشتر نیز می شود. فروشنده ها همیشه برای فروش محصولات خود به بازاریابی نیاز دارند، به همین علت شرکت های بازاریابی شانس بیشتری برای بقا در بین تجارت ها دارند.

بدین ترتیب، قرار گرفتن در گروه مناسب مصرف کنندگان، نسبت به کالایی که بفروش می‌ر‌سانید می تواند راه عملی و خوبی برای بقای تجارت شما باشد.

تجارت به مصرف کننده

به عنوان مثال، ارائه محصولاتی با کیفیت بالا که جامعه ثروتمند را هدف قرار می دهد، می تواند به باقی ماندن شما در جنگ تجارت ها کمک شایانی کند، این یک ترفند اقتصادی است. سلامتی افراد جامعه نیز اهمیت فراوانی دارد، فروش محصولات سلامتی نیز می تواند شما را در بازی تجارت الکترونیک نگه دارد.

تفاوت تجارت B2C با تجارت B2B

تجارت B2B یک محصول یا خدمات را به طور مستقیم به سایر شرکت ها ارائه می دهد. فروشنده می تواند به عنوان یک خریدار نهایی باشد، مانند زمانی که یک شرکت، خدماتی را خریداری می کند (ارائه دهنده آن خدمت، فروشنده B2B یا منبع کسب و کار خریدار می باشد). به عنوان مثال، شرکت های حمل و نقل قطره ای، خدماتی را به شرکت های دیگر ارائه می دهند، سپس محصولات شرکت ها را به کاربر نهایی عرضه می کنند. شرکت های حمل و نقل قطره ای به عنوان یک شرکت B2B می باشند، که خدمات خود را به کسب و کارهای B2C فروخته اند.

بعضی از کسب و کارها ممکن است هم به عنوان شرکت های B2C و هم به عنوان شرکت های B2B عمل کنند. برای نمونه، یک مهد کودک می تواند برای عموم آزاد باشد، اما ممکن است تدابیر خاصی نیز برای نگهداری از کودکان کارکنان یک شرکت داشته باشد. یا فروشگاه های اداری مانند Staples، ارائه دهنده خدمات برای افراد و حتی شرکت ها هستند (مانند دانش آموزان)، این نوع شرکت ها در هر دو زمینه تجارت B2B و B2C فعالیت می کنند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.