بازاریابی شفاهی چیست؟

بازاریابی شفاهی

بازاریابی شفاهی از نمونه روش‌های بازاریابی کاملا برنامه‌ریزی شده است که در قالب یک کمپین، زیر نظر افراد و سازمان‌ها اجرا می‌شود. در حالی که توصیه‌های زبانی، تفکیک شده است و نیازی به سازماندهی خاصی ندارد. یکی از موثرترین روش‌های جذب مخاطب هدف برای کسب ‌و کارهای مجزا و فریلنسرها است که بودجه بسیار محدودی برای بازاریابی‌ دارند.
در بازاریابی شفاهی یا بازاریابی دهان به دهان ما بیشتر به شکل معامله‌ای عمل می‌کنیم و رابطه شخصی کمتر قابل مشاهده است. بازاریابی شفاهی یک مفهوم دشوار و غیرقابل درک نیست تنها نسبت به توصیه‌های زبانی کمی پیچیده‌تر و مبهم است.

ساختار پایه‌ای کمپین‌های بازاریابی شفاهی

در روش سنتی بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی شفاهی به بردارها بستگی دارد به منظور اینکه کاربران محصولات و خدماتی که اطلاعات را در مورد محصول به کاربران بالقوه دیگر انتقال می‌دهند. بستگی به شرایط شبکه ارتباطی متصل به این افراد که شامل یک یا بعضی از افراد زیر می‌باشد: دوستان، اعضای خانواده، همکاران، دوستان مجازی و همسایه‌ها، رقیبان، شرکای تجاری، خوانندگان وبلاگ و غیره.

 کمپین‌های بازاریابی شفاهی

طراحی کمپین‌های بازاریابی شفاهی به صورت اشکال مختلف پیاده‌سازی و اجرا می‌شوند.
در سطوح بالاتر نیز بیشتر آن‌ها به شکل فرم‌های سازمانی به صورت ذیل هستند اعم از:

بازاریابی تاثیرگذار

افرادی که روی سایرین تأثیر می‌گذارند معمولا از افراد عادی جامعه هستند که با در اختیار داشتن تریبون حرف‌هایشان را به گوش تعداد زیادی از افراد می‌رسانند. تفاوت چندانی ندارد که این افراد نویسنده، کاربران شبکه‌های اجتماعی یا افراد معروف هستند. در کل تمامی این افراد به دلایل مختلف از قبیل موقعیت اجتماعی و شغلی که‌ دارند مخاطبان زیادی ‌دارند که توصیه‌ها و حرف‌هایشان به گوش گروه زیادی از افراد می‌رسد که این افراد شامل افراد تاثیرگذار هستند.

در بازاریابی تاثیرگذار افراد معمولا فالوورهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند بازاریابان و مدیران کسب‌وکار نیز برای اینکه پیام خود را به گوش افراد زیادی برسانند از آن‌ها استفاده می‌کنند. معمولا این افراد در قبال کاری که انجام می‌دهند پاداش‌های مادی کسب می‌کنند یا اینکه می‌توانند از محصولات  و خدمات دلخواه به صورت رایگان استفاده نمایند.

همکاری شبکه‌ای

مبهم‌ترین و پیچیده‌ترین فرم بازاریابی شفاهی طبق مدل بازاریابی تأثیرگذار اقدام به ساخت محصولات سفارشی و ارسال پیام‌های ویژه برای گروه‌های مخاطبان فردی صورت می‌گیرد.
مرحله‌ی اول ارائه مدل‌های اولیه از محصولات و خدمات به تأثیرگذاران است. سپس از آن‌ها خواسته می‌شود تا در خصوص محصول مورد نظرشان در گروه‌های ارتباطی خود، پیام‌ها و توصیه‌هایی منتشر کنند. در مرحله تجربی با تمرکز کردن تولیدکننده بر روی کلمات و پیام‌هایی که تأثیرگذار از آن‌ها برای معرفی محصولات استفاده نموده است همچنین پیام‌هایی که بین تأثیرگذار و مشتری یا مشتری و مشتری مبادله می‌شود.

ارتباطات بین فردی

ارتباطات بین فردی مشابه با توصیه زبانی به روش سنتی است که شامل مشتریانی است که با توصیه‌ها و پیشنهاداتی به افرادی که با آن‌ها ارتباط دارند، انتقال می‌دهند. در این نوع بازاریابی با توجه به رابطه‌ی قویی که بین افراد و میزان اعتمادی که به یکدیگر دارند بستگی دارد همچنین به سرمایه‌گذاری محدودی از سوی بازاریابان نیاز است.

مزیت‌های بازاریابی شبکه‌ای

مزایای بازاریابی شبکه‌ای شامل:

  1. افزایش سرعت این نوع تبلیغات
  2. طبیعی و اورجینال بودن
  3. مفید و اثربخش با کمترین هزینه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

مزایای بازاریابی شفاهی

1. افزایش سرعت این نوع تبلیغات

ممکن است با مواردی مواجه شده باشید که به صورت یک ویروس سریع بین مردم گسترش می‌یابد مانند استفاده از یک محصول خاص که به سرعت رواج  می‌یابد.
یکی از مناسب‌ترین پیامدهای کمپین‌های بازاریابی دهان به دهان است. در این موقعیت مدیران کسب‌وکارها بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنند باید از مزیت‌های بازاریابی شفاهی استفاده کنند تا یک محصول بر سر زبان‌ها بیفتد بر همین اساس دامنه تبلیغ‌کنندگان گسترش و توسعه می‌یابد که در نهایت منجر به گسترش هر چه بیشتر آن می‌شود.

2. طبیعی و اورجینال بودن

آمارها و بررسی‌ها حاکی از آن است که برای حفظ وفاداری مشتریان عواملی همچون تخفیف، بیشتر از شهرت برند اهمیت‌ دارد. در حال حاضر مشتریان بالقوه با استفاده روش‌های مختلف اطلاعاتی در خصوص محصولات کسب می‌کنند که برای انتخاب یک محصول تنها به تبلیغات ارائه شده از سوی تولیدکنندگان محصول بسنده نمی‌کنند.

بازاریابی شفاهی اگر به خوبی انجام شود نسبت به سایر روش‌های سنتی بازاریابی در سال‌های آینده برای نسل‌های جدید باور پذیرتر و قابل‌اطمینان‌تر است.

3. مفید و اثربخش با کمترین هزینه

یکی از اثربخش‌ترین روش‌ها برای کاهش هزینه تبلیغات، استفاده از بازاریابی شفاهی است. با انجام بازاریابی بین فردی شما نیاز به صرف هزینه‌های زیاد نخواهید داشت. برای کسب‌وکارهای خرد نیز راه‌اندازی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار ارزان قیمت است مانند فیسبوک. هزینه‌ای که برای بازاریابی در فیسبوک در نظر گرفته شده است مرتبط با بالا رفتن صفحه فیسبوک است. تخفیف‌های شبکه‌های اجتماعی، پیشنهادات خاص همچنین پشتیبانی مالی احتمالا هزینه‌برتر از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است که به مخاطبان بیشتری انتقال می‌یابد.

معایب بازاریابی شفاهی

  • مدیریت دشوار و سخت
  • نتیجه معکوس و معیوب
  • بررسی و ارزیابی پیچیده
  • ایجاد مشکلاتی برای اعتبار و شهرت شما

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

معایب بازاریابی شفاهی

1. مدیریت دشوار و سخت

از آنجایی که بازاریابی شفاهی چندان کار سختی نیست و نیاز به تخصص خاصی ندارد؛ لذا با توجه به اینکه به تعداد بسیاری از افراد وابسته است. ممکن است که کارهایی را به خوبی انجام دهید که بازخورد مناسبی از این نوع بازاریابی دریافت نکنید. پیش از اینکه برای کمپین‌های بازاریابی شفاهی هزینه‌ای بپردازید یا سرمایه‌گذاری کنید بایستی تلاش کنید که در این زمینه تحقیق کنید و با یک مشاوره یا بازاریابی مشورت نمایید تا متوجه شوید که این نوع بازاریابی برای کسب‌وکار شما مطلوب است یا خیر.

2. نتیجه معکوس و معیوب

از طریق توصیه‌های زبانی، اصالت و اعتبار حاصل نمی‌شود. در بیشتر مواقع مشتریان به اندازه کافی متوجه کیفیت و اعتبار محصول هستند. چنانچه که برای آن‌ها مشخص شود که شرکای بازاریابی شفاهی سازمان شما در خصوص منبع پیام‌ها و توصیه‌هایشان صداقت ندارند نباید انتظار داشت که مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی تغییر کنند. این اقدام می‌تواند منجر به بی‌اعتبار شدن شما و برندتان گردد.

3. بررسی و ارزیابی پیچیده

بررسی و ارزیابی بازاریابی شفاهی بسیار پیچیده است اما غیرممکن نخواهد بود. برنامه‌های آنالیز وب و رسانه‌های اجتماعی تا اندازه‌ای می‌توانند با کمک آمار و ارقام تأثیرگذاری شبکه‌های ارتباطی و تأثیرگذاران را مورد بررسی قرار دهند.

تحلیل و ارزیابی نتایج با بازاریابی شفاهی آفلاین دشوار است. به این خاطر که شما قادر نخواهید بود که تک تک مکالماتی که در مورد محصولات و خدمات شما در میان مشتریان صورت می‌گیرد را پیگیری کنید. حتی اگر بتوانید این مکالمات را نیز بررسی نمایید باز هم نمی‌توانید گمان کنید که کدام یک از آن‌ها موثرتر خواهد بود و یک مشتری بالقوه را به یک مشتری بالفعل و دائمی تبدیل کنید.

4. ایجاد مشکلاتی برای اعتبار و شهرت شما

مشتریان کسب‌وکارها و برندها را مسئول پاسخگویی به اقدامات تأثیرگذاران و تبلیغ‌کنندگان می‌دانند. تبلیغ‌کنندگان معروفی که باعث خدشه‌دار شدن برندها شده‌اند. آسیب‌های غیرقابل جبرانی که در بازاریابی شفاهی وجود‌ دارد غیرقابل‌پیش‌بینی است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.