بازاریابی قطره‌ای چیست؟

بازاریابی قطره‌ای

با استفاده از بازاریابی قطره‌ای (Drip Marketing) می‌توانید ارتباطی بین مخاطبان با برندها ایجاد کنید و از این طریق در ذهن مشتریان جدید ماندگار شوید. دریپ مارکتینگ نوعی روش کشاورزی معروف تحت عنوان آبیاری قطره‌ای است. در این نوع آبیاری، گیاهان با مقدار کمی آب به شکل قطره‌ای آبیاری می‌شوند و رشد می‌کنند. این نوع بازاریابی مبتنی بر قطره چکانی است که اطلاعات مربوط به مشتریان در زمان‌های مناسب تعیین می‌گردد. منظور از بازاریابی قطره‌ای نقاط دسترسی به مخاطبان است یعنی زمان‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای که تجارت‌ها با مشتریان خود در تماس هستند و معمولا توسط ایمیل و پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌گیرد.
کمپین‌های دریپ مارکتینگ برای قابل دسترس بودن مخاطبان هدف خاص و ارسال پیام‌های بازاریابی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق این نوع روش بازاریابی می‌توانید محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.
در صورتی که کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای به خوبی پیاده‌سازی شوند بسیار موثر می‌باشند. همانطور که می‌دانید کمپین‌های بازاریابی انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها به نحوی می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند. به عنوان نمونه امروزه کمپین‌های 360 درجه جزو مواردی هستند که بسیار مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است. با توجه به موثر بودن کمپین‌های بازاریابی، کمپینی است که می‌توانید بر اساس نیازمندی‌ها، اهداف کسب‌وکار و دارایی‌های برندتان طراحی و به خوبی اجرا نماید.

انواع مختلف کمپین‌های قطره‌ای

هر نوع حرفه و کسب‌وکاری مشتریان و برنامه بازاریابی مختص خود را دارد به همین علت است که کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای نیز متفاوت هستند که می‌توانید با توجه به ویژگی‌ها و نوع کسب‌وکارتان، نیاز خود و مشتریان همچنین اهدافی که موردنظرتان است را از انواع مختلف آن استفاده کنید.

کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای اصلی

این نمونه از مهم‌ترین نمونه کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای است که با هدف ایجاد تعامل با مشتریان اصلی و تاثیرگذاران در نقاط اصلی در مدت فرایند فروش است.

کمپین بازاریابی قطره‌ای ترفیعی

از این نوع کمپین برای ترفیع دادن به یکی از کالاها و خدمات می‌باشد که با ایجاد تخفیف یا در بازده زمانی محدود برای خرید به مخاطبان پیشنهاد داده می‌شود.

انواع مختلف کمپین‌های قطره‌ای

کمپین بازاریابی قطره‌ای دانشی

این نوع کمپین‌ها اطلاعات و داده‌های مفید و مرتبط را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. البته به منظور متقاعد کردن آن‌ها برای فروش نیست.

کمپین بازاریابی قطره‌ای رقابتی

هدف اصلی این نوع کمپین تلاش برای جذب مخاطبان رقیب به سمت کالاها و خدمات خود می‌باشد.

کمپین بازاریابی آموزشی

این نوع بازاریابی نسبت به سایر بازاریابی‌های مطرح شده کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در بعضی از کسب‌وکارها بسیار ویژه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. در این نوع کمپین‌ها با اجرای برنامه‌های آموزشی برای استفاده صحیح از محصولات یا خدمات در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود.

کمپین قطره‌ای برقراری تعامل مجدد با مخاطبان

هنگامی استفاده می‌شود که قصد دارید با مخاطبانی که مدتی با برند شما در ارتباط بوده‌اند؛ اما بعد از مدتی ارتباط خود را قطع کرده‌اند و مجدداً ارتباط برقرار نموده‌اند.

اکنون با انواع کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای آشنا شدید اما نمی‌توان گفت که کدام یک از آن‌ها بهتر یا بدتر هستند؛ زیرا بسته به نوع کسب‌وکار و اهدافی که برای خود مشخص نموده‌اید می‌توانید هر کدام از این روش‌ها را که مطابق با نیاز و برند شما است را مورد استفاده قرار دهید.

نکاتی برای افزایش اثربخشی کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای

برای اینکه با انواع مختلف کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای و چگونگی این نوع کمپین برای سود بیشتر برای کسب‌وکارتان باید از یک سری نکات و اصول که این کمپین‌ها را اثربخش‌تر و موثر می‌کنند آشنا شوید.

نکاتی برای افزایش اثربخشی کمپین‌های بازاریابی قطره‌ایمهم‌ترین جزء کمپین بازاریابی قطره‌ای مشخص کردن مشتری هدف است. به هر میزانی که مشتری شما مشخص‌تر باشد کمپین اثر گذارتر خواهد بود. چنانچه مطمئن نیستید که به چه نحوی باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید باید در زمینه بازار هدف مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام دهید.
مخاطب هدف خود را می‌توانید از طریق مناطق جغرافیایی تقسیم‌بندی کنید یا از طریق هر نوع رفتار دموگرافیک یا جمعیت شناختی دیگر که مرتبط با کسب‌وکارتان است بپردازید. برای گسترش و موفقیت کمپین پیام هدفی ایجاد کنید که زمانی مخاطبان هدف خود را مشخص نمودید بتوانید در مورد پیامی که می‌خواهید به مشتریانتان بدهید به نتیجه برسید. بسیار مهم است که تعیین نمایید که کدام نوع کمپین بازاریابی قطره‌ای نیاز دارد که مورد استفاده قرار دهد. چنانچه که افرادی در طول 6 ماه گذشته از شما خرید کرده‌اند به عنوان مخاطبان هدف خود شناسایی کنید، با این ترفند شما کمپین دانشی خواهید داشت. پیام هدفتان باید اطلاعاتی در مورد محصولات جدید در اختیار مشتریان قرار دهد این فرایند را حداقل هر 3 ماه یکبار انجام شود.
البته به خاطر داشته باشید بازاریابی قطره‌ای به این منظور نیست که هر روز برای مخاطبانتان پیام ارسال کنید و باید این کار را به شکل صحیح پیش ببرید. وقتی که تصمیم خود را در مورد پیام کمپین می‌گیرید.
طبق مدلی که برای انتشار پیام انجام می‌دهید ممکن است نوع بازاریابی و تولید محتوا تغییر کند. بدون اینکه قالبی که استفاده می‌کنید حتما می‌بایستی توجه داشته باشید که از تصاویر و گرافیک‌های زیبا و جالب استفاده کنید، همچنین نکات دستوری و نگارشی را رعایت نمایید و سعی کنید که حدالمقدور متنی تعاملی بنویسید. در پایان نیز برای ارزیابی و بررسی اثرگذاری کمپین خود را تست کنید. در صورتی که کمپین بازاریابی قطره‌ای نتوانسته انتظارات شما را برآورده کند آن را مستند کنید، سپس استراتژی‌های خود را تغییر دهید و مجدداً تست کنید.

کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای برای چه کسب‌وکارهایی مناسب هستند؟

هر کسب‌وکاری می‌تواند از طریق بازاریابی قطره‌ای منفعت کسب نماید. بازاریابان کسب‌وکارهای B2B و شرکت‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک هستند با ایجاد رابطه و در تماس بودن با مشتریان بالقوه و دائمی در طول زمان بسیار حائز اهمیت است. این روش یکی از اثربخش‌ترین و موثرترین روش‌ها برای یادآوری به مشتریان و ارباب رجوع باشد که همواره تجارت شما حضور دارد و آماده ارائه محصولات و خدمات به مخاطبان است همچنان متعهد می‌شود که بتواند بهترین تجربه از خدمات مشتری را ایجاد کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.