بررسی مزایای تجارت الکترونیک در دنیای امروز

تجارت الکترونیک

گاهی ممکن است شرایطی پیش بیاید که به واسطه آن نتوانید برای خرید به بازار مراجعه کنید و کالای مورد نظر خود را تهیه کنید، مشغله‌های روزمره یا مسائلی مانند ترافیک و شلوغی خیابان‌ها از جمله مواردی است که مزید بر علت خواهد شد. تمامی این چالش‌ها انسان را بر آن داشته است که به دنبال راهی باشد تا آن‌ها را برطرف کند و حداقل بهبود دهد. تجارت الکترونیک یکی از روش‌هایی است که می‌ تواند در دنیای امروز به کاهش مشکلات و مسائل انسان کمک کند. فراگیر شدن این پدیده، باعث شده است تا بسیاری از افراد ترجیح دهند تا حتی برای خرید اقلام و محصولات روزمره خود مانند تخم مرغ، از سوپرمارکت‌های آنلاین خرید کنند.
درک بهتر مفهوم تجارت الکترونیک باعث می‌ شود تا درباره مزایا و ویژگی‌هایی که به همراه دارد، اطلاعات بیشتری داشته باشید.

تجارت الکترونیک

بررسی مفهوم تجارت الکترونیک

در حال حاضر تعدد ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، رایانه‌ها و دستگاه‌هایی مانند آن باعث شده است تا معاملات تجاری از این طریق انجام شود.
برای نخستین بار در دهه 1960 بود که مبادلات الکترونیکی داده‌ها انجام شد، در آن زمان برای این کار از شبکه‌های ارزش افزوده (VANs) استفاده می‌ شد. طولی نکشید که دسترسی به اینترنت به مرور زمان افزایش یافت و در پی آن فروشندگان آنلاین یکی پس از دیگری ظهور کردند. دهه 1990 و 2000 زمان آغاز جدی برای تجارت الکترونیک بود.
افزایش روزافزون کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌ کنند، این باور را ایجاد کرده است که به زودی تجارت الکترونیک در بسیاری از نقاط جهان فراگیر شده و در بسیاری از معاملات تجاری از آن استفاده می‌ شود.
مصرف کننده در این مفهوم مانند هر روش تجارتی دیگر، نقش مهم و اساسی را ایفا می‌ کند. افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند موجب محبوب شدن سایت‌هایی مانند فیسبوک و پینترست و در ادامه تحولی در تجارت الکترونیک شد.
به عنوان مثال بسیاری از خریداران به واسطه تبلیغات انجام شده بر روی سایت فیسبوک به پلتفرم‌های فروشگاه‌های خاصی مانند Shopify هدایت شده‌اند.
اگر در بازار امروز به فکر تحول و رونق بخشیدن به کسب و کار خود هستید، بهتر است از تغییرات آن آگاه باشید و در مسیر آبی که در حال جریان است، شنا کنید، به این دلیل که فرصت مناسبی خواهید داشت تا ارتباطات خود را با مشتریان قبلی و کسانی که می‌ توانند در آینده به مشتری شما تبدیل شوند، تقویت کنید.
آمار فروش بازاریابی آنلاین و تجارت الکترونیک در سال‌های اخیر بسیار قابل توجه است، به عنوان مثال میزان تقاضا برای تلفن‌های همراه تا سال 2013 در آمریکا به 38 میلیارد دلار رسید، این در حالی بود که بیش از 40 درصد از کاربران سعی داشتند تا به صورت آنلاین محصولات خود را خریداری نمایند.
با توجه به این مورد می‌ توان انتظار داشت که تجارت الکترونیک روند صعودی خود را در تمام جهان ادامه خواهد داد و در این زمینه به رشد قابل توجهی دست خواهد یافت.

تجارت الکترونیک

بررسی مزیت‌های تجارت الکترونیک

ویژگی‌های مثبتی که تجارت الکترونیک به همراه دارد، بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال تنها کافی است که برای خرید یک محصول مورد نظر تصمیم بگیرید، آنگاه با جستجوی نام آن در اینترنت، تمام وبسایت‌هایی که کالای مورد نظر را می‌ فروشند، خواهید یافت، به کمک بررسی آن‌ها می‌ توانید قیمت‌ها و انواع مختلف آن را در کوتاه‌ترین زمان مقایسه کنید.
صرفه جویی در وقت یکی دیگر از مزایای قابل توجه تجارت الکترونیک است، نه نیازی به رانندگی طولانی مدت در خیابان‌های شلوغ خواهید داشت و نه اینکه فروشگاه‌ها و پاساژهای متعدد را یکی پس از دیگری بررسی کنید. تنها کافی است در منزل خود بمانید و وبسایت‌ها و صفحات مجازی را برای خرید محصول مورد نظر خود بررسی کنید. با این کار طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را پیش رو خواهید داشت که با ارزیابی قیمت‌ها و کیفیت آن‌ها، می‌ توانید آنچه را که فکر می‌ کنید مناسب است خریداری کنید.
علاوه بر آن با نگاهی بر نظرات و انتقادات دیگر مشتریان یک محصول، با اطمینان بیشتری خرید خواهید کرد. بررسی جنبه‌های مثبت و منفی یک کالا توسط کسانی که از آن استفاده کرده‌اند، باعث می‌ شود تا واقع بینانه درباره آن تصمیم بگیرید.
حتی می‌ توانید از تخفیف‌ها و جوایزی که خرید آنلاین برای شما به همراه دارد، استفاده کنید. سایت‌های متعددی وجود دارد که با ارائه تخفیف برای کالاهای خاص، به شما پیشنهادات قابل توجهی را ارائه می‌ دهند.
این موارد بخشی از مزایای قابل توجه تجارت الکترونیک برای مشتریان است، نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که این پدیده نه تنها برای مصرف کنندگان که برای کسب و کارها نیز مفید واقع می‌ شود.

تجارت الکترونیک
به عنوان مثال کسانی که در حال حاضر استفاده از روش تجارت الکترونیک را در برنامه خود دارند، می‌ توانند در مدت زمان کوتاه، مشتریان خود را افزایش دهند. به واسطه این روش صاحبان کسب و کار نیازی نیست تا برای تنظیم برنامه بازاریابی و مشخص کردن بازار هدف خود به بخش خاصی محدود شوند، به این دلیل که مردم از تمام نقاط جهان به وبسایت شما دسترسی خواهند داشت و می‌ توانند در هر زمان برای خرید کالای مورد نظر خود اقدام کنند.
با استفاده از تجارت الکترونیک، میزان فروش نیز افزایش خواهد یافت. نه تنها نیاز به اداره کردن فروشگاه خود به صورت فیزیکی نخواهید داشت، بلکه می‌ توانید از این طریق حاشیه سود خود را افزایش دهید.
با راه اندازی تجارت الکترونیک، در طول شبانه روز و تمام مدت در دسترس مشتریان خود خواهید بود، بنابراین تحت هر شرایط آب و هوایی یا در روزهای تعطیل آن‌ها می‌ توانند کالای مورد نظر خود را بیابند و برای خرید آن نیز اقدام کنند، در نتیجه مشاهده خواهید کرد که در کوتاه مدت چگونه حوزه تجارت شما گسترش می‌ یابد. مردم قادر خواهند بود از هر نقطه در جهان با شما ارتباط برقرار کنند.
افزایش سرعت تراکنش‌ها و سهولت در پرداخت‌های دوره ای، باعث می‌ شود تا کسب و کار شما حالت منسجم تری به خود بگیرد و در نتیجه سریع‌تر به اهداف خود دست یابید.
هر چند که این روش خالی از عیب نخواهد بود، با این حال شما انتخاب خواهید کرد که کدام یک از مزایا و معایب آن برای شما اهمیت بیشتری دارد، در نتیجه استفاده از تجارت الکترونیک و یا نادیده گرفتن آن آسان‌تر خواهد بود.
به یاد داشته باشید که با درک بهتر آن، می‌ توانید تصمیمات دقیق تری اتخاذ کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.