برنامه بازاریابی موفق و ویژگی ‌های آن

برنامه بازاریابی موفق

با وجود قابلیت‌هایی که برنامه‌های بازاریابی دارند می‌توان اهداف و نوع عملکرد شرکت شما را مشخص کنند و بر همین اساس از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشند. این نوع برنامه‌ها بر میزان کیفیت فعالیت و حضور شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ اثر می‌گذارند و باید به روز و قاعده‌مند تنظیم و طراحی شوند. برنامه بازاریابی موفق به 6 عنصر بسیار مهم و اساسی نیاز دارد تا بتواند به صورت موثر و مفید عمل کند و نقش و تاثیری در رشد و توسعه کسب‌وکار داشته باشد.

6 عنصر مهم و اساسی برای برنامه بازاریابی موفق

6 عنصر مهم و اساسی برای برنامه بازاریابی موفق عبارت است از:

  1. چکیده کسب ‌و کار
  2. ابتکارات و اهداف کسب ‌و کار
  3. بازار هدف
  4. استراتژی بازاریابی
  5. بودجه بازاریابی
  6. شبکه‌های بازاریابی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. چکیده کسب‌ و کار

منظور از چکیده کسب‌ و کار در یک برنامه بازاریابی خلاصه‌ای از چیستی، زمینه فعالیت و شرایط فعلی کسب‌ و کاری است که در درصدد فراهم کردن برنامه بازاریابی است. این چکیده شامل موضوعات ساده و کاملا واضح و بدیهی است از جمله شرکت، آدرس دفتر مرکزی و زمینه‌هایی که در آن‌ها فعالیت می‌کند، می‌شود.
البته این چکیده کسب‌ و کار بایستی جزییات بیشتری مانند نقاط مثبت و منفی، فرصت‌ها و تهدیدها را در بربگیرد که این موضوع جز با صبوری، کسب تجربه و رقابت سالم با رقبای تجاری در بازار حاصل نمی‌شود.

2. ابتکارات و اهداف کسب‌وکار

هر ارگان و سازمانی اهداف بزرگ و ابتکاری برای رسیدن به موفقیت و توسعه دارد اما چیزی که ما در مورد آن می‌پردازیم اهداف بزرگ و طولانی مدت شرکت نیست. شما به یک برنامه بازاریابی با توجه به اهداف طولانی مدت و بزرگ و همچنین اهداف کوتاه مدت و ابتکارات گروه بازاریابی برای رسیدن به آن‌ها نیاز دارید. در این حوزه شما بایستی مشخص کنید که کدام پروژه‌ها زیر نظر گروه مارکتینگ هستند و اعضای تیم بازاریابی برای پیشبرد این اهداف از چه برنامه‌ها و ابتکاراتی استفاده می‌کند. لازم است که در کنار تمامی این ابتکارات، ابزارهایی را معرفی کنید تا با کمک گرفتن از آن‌ها میزان اثربخشی ابتکارات در رسیدن به هدف و حرکت روبه جلو محاسبه شود.

بازار هدف 

3. بازار هدف

پیش از شروع و راه‌اندازی کسب‌ و کاری باید در ابتدا بازار هدف را مشخص کنید. در صورتی که شما بیشتر تحقیقات بازار را به صورت کامل و جامع انجام داده باشید با استفاده از بهره‌وری از این عنصر برنامه بازاریابی برای شما آسان‌تر خواهد شد. با توجه به بازار هدف و تنظیم برنامه بازاریابی و شناسایی خریداران محصول یا خدمات تحلیل وضعیت بازار، شناسایی رقبا همچنین بررسی عملکرد نقاط قوت و ضعف آن‌ها و تعیین کردن پرسونای مخاطبین امکان‌پذیر خواهد شد.

4. استراتژی بازاریابی

شرکت شما بعد از شناسایی بازار هدف و درک کاربران و مشتریان خود این وظیفه را دارد که با تنظیم یک استراتژی بازاریابی ارزشمند در مورد نحوه حضور و فعالیت کسب ‌و کار شما در بازار که از بهترین شیوه‌های جذب کاربران جدید و تبدیل آن‌ها به این مزیت برای به سرقت بردن کاربران رقبا استفاده می‌کنند.
در واقع یک استراتژی بازاریابی خوب می‌تواند شرایط کسب‌وکارتان را رونق ببخشد که از همین رو یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عناصر بازاریابی معرفی شده است.

5. بودجه بازاریابی

منظور از بودجه بازاریابی تنها هزینه‌هایی نیست که شما در چندین عرصه برای پیشرفت محصول خود می‌پردازد. بودجه‌ای که می‌خواهیم آن را در برنامه بازاریابی خود قرار دهید و به توجه ویژه‌تری داشته باشید، بودجه بازاریابی کسب‌ و کار شما است. این بودجه از عناصر مهم یک برنامه بازاریابی خوب و موثر است. در واقع هزینه‌ای که شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد تا به کمک آن بتوانید اهداف شرکت را عملیاتی کنید از مهم‌ترین و اساسی‌ترین این هزینه‌ها است.

شبکه‌های بازاریابی 

6. شبکه‌های بازاریابی

در نهایت عنصر مهمی که باید در برنامه بازاریابی خود به آن توجه کنید شبکه‌های بازاریابی است. ممکن است شرکت شما فضاهای تبلیغاتی ویژه‌ای را برای تبلیغ محصول خود داشته باشد لذا تنها منظور ما شبکه‌های بازاریابی این فضاهای تبلیغاتی نیست! گروه مارکتینگ هر کسب‌وکاری وظیفه دارد که برای انتشار محتواها و افزایش آگاهی از برند از شبکه‌های بازاریابی خاص دیگری که به جامعه مخاطبین کالا یا خدمات شما دسترسی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین شبکه‌های بازاریابی هر کسب‌وکاری است که اگر افراد بدانند که کدام شبکه اجتماعی همخوانی بیشتری با کسب‌وکار شما دارد می‌توانند فعالیت‌های اصولی خود را در آن شروع کنند و با انتشار استراتژی‌های درست برای فعالیت در هر یک از این فضاها ارزیابی نتایج حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف و در پایان بهینه‌سازی این گروه از فعالیت‌ها از مجموعه وظایف یک مدیر شبکه‌های اجتماعی است.

تمپلیت رایگان برنامه بازاریابی

تنظیم یک برنامه بازاریابی برای نخستین بار می‌تواند بسیار سخت باشد به قدری سخت که بیشتر دیجیتال مارکت‌ها از تنظیم آن سرباز زده‌اند. نحوه تنظیم و ویژگی‌هایی که یک برنامه بازاریابی برتری می‌بخشیدند را بشناسد.
شرکت‌ها یا ارگان‌هایی که تاکنون یک برنامه بازاریابی کامل و درستی نداشته‌اند؛ می‌توانند با الگوبرداری و شخصی‌سازی کردن این برنامه بازاریابی، نخستین برنامه بازاریابی خود را داشته باشند. صحیح است که برنامه‌های بازاریابی باید بر اساس نوع فعالیت شرکت و اهداف آن متقابل باشد و نمی‌توان قاعده و چارچوب خاصی برای آن‌ها مشخص کرد اما با این همه تمپلیت رایگانی که گروه‌ها به اسپارت فراهم کرده است؛ تنظیم یک برنامه بازاریابی را برای هر کسب‌وکار جدیدی آسان‌تر خواهد کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.