تنظیم برنامه بازاریابی چگونه است؟

تنظیم برنامه بازاریابی

هر کسب ‌و کاری نیاز به یک برنامه یا پلن بازاریابی دارد که هر سال باید بر اساس نیازی که دارد مجدد اصلاح شود اما آیا واقعاً شما این اقدام را انجام می‌دهید. بیشتر دیجیتال مارکت‌ها نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند از این رو قصد داریم در این گفتار در مورد چگونگی تنظیم برنامه بازاریابی بپردازیم تا یک تمپلیت رایگان در دسترس شما قرار دهیم تا تدوین و تنظیم این برنامه برای شما راحت‌تر گردد.
استراتژی گروه دیجیتال مارکتینگ و برنامه بازاریابی باید در هر سال بر اساس اهداف جدید سازمان، نوع عملکرد این گروه در سال گذشته و پیشرفت‌های جدیدی که ایجاد شده‌اند، بروزرسانی و بررسی شود. طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی یک برنامه بازاریابی سالانه به شما در تحقق سریع و سهل‌تر اهداف تجاری سازمان و شرکتی که در آن فعال هستند، کمک می‌کند.
هدف برنامه بازاریابی از این قرار است که به گروه مارکتینگ اطلاعاتی در خصوص کمپین‌هایی که باید برگزار کند، اهداف شرکت و رشد و پیشرفت آن‌ها و دید آن‌ها در مورد جایگاهی که پیش در آن بوده‌اند، موقعیتی که در آن هستند و مسیری که باید به سوی موفقیت طی کنید، ارتقا ببخشید.
بر همین اساس چنانچه که برنامه بازاریابی نداشته باشید دچار آشفتگی و سردرگمی خواهید شد و مدیریت بودجه و منابع انسانی سخت‌تر و مشکل‌تر خواهد شد.

چگونگی تنظیم برنامه بازاریابی

برای تنظیم برنامه بازاریابی مناسب و عالی لازم است که تمامی مراحل زیر را انجام دهید.

  1. وضعیت موجود را مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار دهید
  2. تعیین کردن جامعه هدف
  3. مشخص کردن اهداف کسب ‌و کار
  4. آنالیز کردن روش‌های خود
  5. تعیین بودجه
  6. شبکه‌های بازاریابی

در ادامه به‌ طور خاص هر کدام از این موارد را شرح می‌دهیم.

1. تحلیل وضعیت موجود

قبل از اینکه به دنبال یا نوشتن برنامه بازاریابی بروید در ابتدا بایستی در مورد شرایط حال حاضر کسب‌ و کار خود اطلاعاتی کسب کنید. شما باید تمامی نقاط مثبت و منفی، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو را شناسایی کنید و از آن‌ها برای تنظیم و طراحی هرچه بهتر برنامه بازاریابی خود استفاده کنید.
البته با در نظر گرفتن شرایط بازار و رقبای خود از نکات بسیار مهمی است که باید به اندازه شرایط فعلی کسب‌ و کارتان به آن توجه کنید. شما می‌بایستی رقابت با دیگر شرکت‌ها و اطلاعاتی که در مورد آن‌ها نیاز دارید؛ مثلاً باید بدانید که مزیت و برتری کالا یا خدمات آن‌ها چیست؟
در عملکرد و کارایی آن‌ها چه نقاط منفی و کمبودهایی دیده می‌شود؟
آیا شما توانایی ارائه محصول نهایی بهتری دارید که شما مزیت رقابتی دهد؟
بررسی تمامی جنبه‌ها شرایط فعلی و با در نظر گرفتن تفاوت‌های میان شما و شرکت‌های رقیب باعث شناخت بهتر رقبا کمک می‌کند و برنامه‌ریزی دقیق‌تر و برای فعالیت‌های بازاریابی و رقابت با رقبا را آسان‌تر می‌کند.

 برنامه بازاریابی

2. تعیین کردن جامعه هدف

جمع‌آوری کردن اطلاعات درباره شرایط کسب ‌و کار خود و رقبا، به شما اطلاعاتی در مورد نیازها، خواسته‌های مخاطبان می‌دهد. اطلاعاتی در خصوص تدوین پرسونای خریداران و در نتیجه فروش بهتر به شما کمک خواهد کرد. در صورتی که از قبل پرسونای مخاطبین خود را مشخص کرده باشید، در دومین مرحله تنها نیاز به بازنگری آن خواهید داشت.
چنانچه که شما نیز از آن دسته از کسب‌ و کارهایی باشید که هنوز به دنبال تعیین پرسونای مخاطبین خود نرفته‌اید؛ در حال حاضر زمان بسیار مناسبی برای این کار است. برای تعیین کردن پرسونای کاربران نیاز به تحقیقات بازار است. شما موظف هستید که با انجام تحقیق و بررسی درباره مخاطبین هدف خود، آن‌ها را به چند گروه تقسیم‌بندی کنید. با توجه به اطلاعات جمعیت‌شناسی مانند سن، درآمد، جنسیت و اطلاعات روان‌شناختی مانند اهداف، نیازها و اولویت‌های گروه به چند دسته تقسیم می‌شوند.

3. مشخص کردن اهداف کسب‌وکار

با شناسایی جامعه مخاطبین و کسب اطلاعات در مورد شرایط فعلی، تشخیص اهداف کسب‌وکار یعنی مرحله سوم تنظیم برنامه بازاریابی را راحت‌تر می‌کند. با تعیین اهداف و تدوین استراتژی برای تحقق آن‌ها مهم‌ترین عملکرد هر دیجیتال مارکتینگی است که باید انجام دهد؛ زیرا این مسئله ارتباط مستقیمی با نرخ بازگشت سرمایه یا ROI دارد.
این دست از اهداف می‌بایستی قابل‌اندازه‌گیری، مرتبط با یکدیگر، قابل‌دستیابی، مشخص و از لحاظ زمانی محدود باشند.

آنالیز کردن روش های بازاریابی

4. آنالیز کردن روش‌ها

هنگامی که اهداف کسب ‌و کار خود را تعیین کردید و برنامه بازاریابی خود را برحسب آن‌ها نوشتید، نوبت آن است که بهترین روش رسیدن به آن‌ها را نیز پیدا کنید. آنالیز کردن روش‌های مختلف و انتخاب بهترین روش‌هایی که رسیدن به این اهداف را تحقق می‌بخشد. چهارمین مرحله در تنظیم برنامه بازاریابی خوب است. شما موظف هستید که در این مرحله بتوانید بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها را جستجو کنید تا با شرایط فعلی شما و نیازها و ویژگی‌های جامعه هدف شما هماهنگ باشند.
به صورت کلی هر چقدر اهداف شما مشخص‌تر و تعیین‌کننده‌تر باشند روش‌های موثرتر و خلاقانه‌تری برای فراهم کردن آن‌ها به ذهن شما خواهد رسید. برای رسیدن به موفقیت در مرحله چهارم نوشتن برنامه بازاریابی نیاز دارید تا با موفقیت از سومین مرحله آن، یعنی مشخص کردن اهداف کسب‌وکار عبور کرده باشید.

5. مشخص کردن بودجه

بودجه شرکت مسئله مهمی است که باید برای مشخص کردن روش‌ها مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا که عملی کردن هر ایده و اجرا کردن هر کدام از این روش‌ها بهایی دارد که باید با بودجه شرکت برای انجام این کار همخوانی داشته باشد. خوب است که قبل از نوشتن روش‌ها یا بعد از نوشتن آن‌ها و پیش از عملی کردن آن به عنوان مرحله پنجم نوشتن برنامه بازاریابی به دنبال تعیین بودجه بروید.
اکنون با تمامی فرایندها و مراحل تدوین برنامه بازاریابی به خوبی آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که چه چیزهایی یک برنامه بازاریابی می‌تواند به آن برتری ببخشد و آن‌ها را از سایر نمونه‌های آماده و قدیمی متمایز کند. در گفتار بعدی در به این نکته و ویژگی‌های یک بازاریابی موفق و اثربخش می‌پردازیم.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.