نقش تجزیه و تحلیل در موفقیت بازاریابی آنلاین

تجزیه و تحلیل

آیا به راحتی می‌توانید بگویید که بازاریابی اینترنتی شما چگونه کار می‌کند؟ اگرچه ممکن است به صورت تجربی آن را بدانید، با این حال بدون اینکه از تجزیه و تحلیل داده‌ها به درستی استفاده نکنید، این کار دشوار خواهد بود.
علاوه بر آن شما نمی‌توانید مشخص کنید که کدام جنبه‌های استراتژی بازاریابی دیجیتال مارکتینگ شما (بدون داشتن اطلاعات درباره آن‌ها) به بهترین وجه کار می‌کنند. به همین دلیل است که باید وقت خود را صرف توسعه و کاوش در تحلیل‌هایی که انجام داده‌اید، کنید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

اگرچه پاسخ این سوال واضح است، با این حال درک بازاریابی اینترنتی برای درک اهمیت تجزیه و تحلیل داده‌ها مهم است.

به ساده‌ترین عبارت می‌توان گفت که بازاریابی آنلاین هر نوع تکنیک بازاریابی است که در یک محیط آنلاین انجام می‌شود. این می‌تواند شامل پست‌های وبلاگ یا انواع تبلیغات باشد. همچنین پرداخت به ازای هر کلیک، صفحات سایت که مشتری وارد آن می‌شود، ویدئو مارکتینگ و بسیاری از موارد دیگر همگی درگیر بازاریابی آنلاین هستند. از آنجایی که در حال حاضر بازاریابی آنلاین بهتر از گذشته عمل می‌کند، بسیاری از مشاغل مایل هستند تا با ورود به این عرصه، هر چه سریع کسب و کار خود را ارتقا دهند. هر چند که این مسئله به سادگی ممکن نخواهد بود و نیاز به صبر بسیار دارد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها چیست؟

اگر با داده‌هایی که در این بخش در اختیار دارید، به خوبی کار نکنید، ممکن است ایده‌های استفاده از آنالیز داده‌ها برای بازاریابی آنلاین دشوار باشد. با این حال تجزیه و تحلیل یک راه مناسب برای گروه بندی داده‌هایی است که از تلاش‌های بازاریابی آنلاین خود به دست می‌آورید تا بهتر درک کنید که کدام یک از آن‌ها کار می‌کنند و کدام یک عملکرد خوبی ارائه نمی‌دهند.

به عنوان مثال اگر یک پست برای وبلاگ خود در مورد روند صنعتی که به آن مشغول هستید، می‌نویسید. سپس آن‌ها را پیگیری می‌کنید تا متوجه شوید که پست مورد نظر چند بار مشاهده شده است، افراد چه مدت در صفحه مانده‌اند، چه پیوندی با صفحات دیگر ایجاد شده است و اینکه چند بار به صفحه مورد نظر بازگشته‌اند، همه از مواردی است که تنها با تجزیه و تحلیل داده‌ها به دست خواهید آورد. همچنین می‌توانید داده‌ها را با اطلاعات قبلی خود مقایسه کنید تا متوجه شوید که کدام یک بیشترین و کمترین موفقیت را داشته‌اند.

بازاریابی دیجیتال

مواردی که عنوان شد، تنها یک نمونه از مزایای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بازاریابی آنلاین است، روش‌های بیشماری برای استفاده از آنالیز داده‌ها به منظور بهبود موفقیت شما در امر بازاریابی وجود دارد.
مشکل شرکت‌هایی که با تحلیل داده‌های خود ناآشنا هستند این است که آن‌ها مطمئن نیست که چه اطلاعاتی مهم‌تر است و همچنین بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که چگونه با این موارد برخورد کنند.

نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل در بازاریابی آنلاین

خبر خوبی که وجود دارد این است که به کمک آنالیز می‌توانید استراتژی‌های خود را تقویت کنید. تجزیه و تحلیل می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به سازمان شما باشد تا مشاهده کنید که در طی این سال‌ها چه کاری انجام داده‌اید، خطاهای موجود در آن را مشاهده کنید، آن‌ها را ارزیابی کنید و در صورتی که ارزش افزوده‌ای برای سازمان شما به همراه داشته‌اند، به بازتولید آن‌ها بپردازید.

زمانی که از این اطلاعات به درستی استفاده کنید، تنظیم برنامه‌های بازاریابی آنلاین بسیار راحت‌تر از گذشته خواهد بود.

بهترین روش‌های تجزیه و تحلیل بازاریابی آنلاین

شبیه به بسیاری از کارهایی که انجام می‌دهید، لازم است که برخی از قوانین طلایی را در رابطه با تجزیه و تحلیل بازاریابی آنلاین دنبال کنید. برای آن می‌توانید به این نکات توجه کنید.

1- از یک بستر معتبر برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کنید. اگر در جمع‌آوری داده‌های تحلیلی جدی هستید، به جای آنکه به دنبال ارزان‌ترین پلتفرم‌های تحلیلی موجود باشید، بهترین ابزاری را دریافت کنید که متناسب با بودجه شما می‌تواند بهترین نتیجه را ارائه دهد.

2- به یاد داشته باشید که داده‌هایی که در دست دارید، دروغ و یا اشتباه نیستند. از این رو اگر کار کردن با آن‌ها را بیاموزید، به راحتی قادر خواهید بود که از تجزیه و تحلیل آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.

3- بیاموزید که چگونه داده‌ها را به درستی تفسیر کنید. داده‌ها می‌توانند گمراه کننده باشند، به خصوص اگر عادت به جمع‌آوری داده‌های خام و دریافت گزارش از آن‌ها نداشته باشید. به کمک تجزیه و تحلیل بازاریابی آنلاین یا پرسیدن سوالات تحلیلی می‌توانید درک عمیق‌تری از آن‌ها در اختیار داشته باشید.

استراتژی تیمی

4- گزارش‌ها را به طور مرتب ایجاد کنید. اگر از آن‌ها استفاده نکنید، اطلاعات شما بی فایده است. ترتیب و نظم بخشی به گزارش‌ها برای ادامه کار تیم بازاریابی آنلاین بسیار مفید خواهد بود.

5- می‌توانید برای تهیه برنامه بازاریابی آنلاین خود از گزارش‌های تحلیلی که به دست می‌آورید، استفاده کنید. بسیاری از شرکت‌ها پس از جمع‌آوری داده‌ها و دریافت گزارش از آن‌ها، به خوبی از مزایای آن برخوردار نمی‌شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که به این خطای رایج دچار نشوید.

6- داده‌هایی که در اختیار دارید را با یک تیم متخصص در میان بگذارید. یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از کسب و کارها انجام می‌دهند، جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها و اما عدم اشتراک آن‌ها با دیگر افراد سازمان است که می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند. گزارش‌هایی که تنها روی میز، داخل کشو و یا داخل کامپیوتر شما قرار دارند و به خوبی از آن‌ها استفاده نمی‌شود، به هیچ کاری نمی‌آیند. از این رو با قرار دادن آن‌ها در اختیار کسانی که ممکن است به شما کمک کنند، قادر خواهید بود که از مزایای آن به خوبی بهره‌مند شوید.

7- نتایج خود را متناسب با چشم‌اندازی که برای بازاریابی آنلاین در نظر گرفته‌اید، هماهنگ کنید. هیچ دلیلی برای ترس از تغییر وجود ندارد. هرچقدر که زمان بیشتری تا ایجاد تغییرات صبر کنید، سخت‌تر می‌توانید آن را انجام دهید.

در طی این روند صبور باشید. آنالیز بازاریابی آنلاین کاری نیست که تنها برای یک هفته، یک ماه و یا حتی یک سال انجام دهید. اجرای روند مداوم آن باعث می‌شود تا شرکت شما به یک دارایی مناسب دست یابد.

در نهایت به یاد داشته باشید که ابزارهای تخصصی و مختلفی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها در بازاریابی آنلاین را انجام دهید تا سریع‌تر به نتیجه مطلوب خود برسید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.