تحقیق در برنامه بازاریابی موثر در رشد تجارت الکترونیک

برنامه بازاریابی

یک اشتباه معمول که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند این است که قبل از آن که طرح استراتژیک خود را تنظیم کنند، شروع به اجرای برنامه تاکتیکی می‌کنند. با این حال لازم است که برای تدوین یک برنامه استراتژیک تحقیقات خود را انجام دهید.
این مرحله به این دلیل انجام می‌شود تا به واسطه آن چالش‌ها و نقاط ضعف موجود را بررسی کرده و برای رفع مسائلی که ممکن است باعث دردسر شما شود، راه حل مناسبی بیندیشید.
بهتر است برای بازخورد بهتر، این کار با مشورت دیگر اعضای حیاتی سازمان انجام دهید، در نتیجه متوجه خواهید شد که وجود آن‌ها تا چه حد می‌تواند به پیشبرد اهداف شما کمک کند.
برای شروع تحقیقات نیاز به طی کردن مراحلی دارید که با گذر از هر کدام، گام بزرگ‌تری به سمت تکمیل شدن برنامه‌های بازاریابی خود بر می‌دارید.
برای این کار لازم است که از هدف سازمان خود اطلاع داشته باشید، درک این مسئله که چه چیزی را می‌فروشید و چه کسانی را برای فروش محصولات خود انتخاب کرده‌اید، بسیار مهم است.
علاوه بر آن لازم است که بدانید آیا قصد دارید مردم را متقاعد کنید که محصولات و خدمات شما را بخرند و یا آنکه ارزش افزوده‌ای برای آن‌ها ایجاد کنید. ابتکار عمل تاکتیکی می‌تواند در این مسیر بسیار موثر باشد.
اگر به خوبی بتوانید تکالیف خود را انجا دهید، به کمک تحقیق در مورد رقبا و مخاطبان خود می‌توانید به درک مناسبی دست یابید.
به این صورت که عادات مشتریان خود را بررسی کنید و گزارشی از تجزیه و تحلیل آن ارائه دهید.

بازاریابی آنلاین

ترفندهایی نیز وجود دارد که به شما در ایجاد یک پایه محکم در تنظیم برنامه‌های تاکتیکی کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا انتظارات و اهداف معقول را توسعه دهید. چند گام موثر در استراتژی تجارت الکترونیک وجود دارد که با استفاده از آن‌ها و برنامه بازاریابی درست و اصولی خیلی سریع می‌توانید کسب و کار خود را در فضای آنلاین گسترش دهید.

عوامل موثر در برنامه بازاریابی و فروش

عوامل موثر در برنامه بازاریابی و فروش عبارت است از:

  1. تجزیه و تحلیل دنیای رقابت
  2. تجزیه و تحلیل به روش SWOT
  3.  تبدیل مشتریان به خریدار
  4.  بررسی چرخه خرید مشتریان
  5. تنظیم بودجه

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

1. تجزیه و تحلیل دنیای رقابت

برای تعیین احتمال موفقیت و تعریف استراتژی برنامه بازاریابی خود در بحث تجارت الکترونیک، لازم است که مباحث مربوط به SWOT را درک کنید.
تحقیق و بررسی بازار می‌تواند به مراحل بعدی تجزیه و تحلیل کمک کند.
در دنیای بازاریابی ورودی، استراتژی‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند در هنگام بررسی رقبا مفید باشد.
استفاده از ایمیل برای برقراری ارتباط با مخاطبان و بازاریابی شبکه های اجتماعی ضمن بررسی محتوا، می‌تواند دانش بسیار گسترده‌ای را در مورد صنعت شما ایجاد کند.
1- می‌توانید رقبای خود را در توییتر، فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام و هر پلتفرم دیگری که وجود دارد، دنبال کنید.

بازاربابی آنلاین

ترفندهای مرتبط با لینکدین در بهبود کسب و کار شما بسیار موثر است.
2- بررسی کنید تا متوجه شوید که رقبای شما چه نوع محتوایی تولید می‌کنند و بازار اهدافشان چه کسانی هستند. چه کسانی برای تولید محتوای آن‌ها دست به قلم می‌برد و مضامین آن تشکیل دهنده از چه عناصری است.
اطلاع یافتن از این تاکتیک‌ها به اندازه اجرای آن‌ها اهمیت دارد، به همین دلیل لازم است که آن‌ها را درک و بررسی کنید.

2. تجزیه و تحلیل به روش SWOT

این یک روش استاندارد برای هر برنامه بازاریابی و فروش به شمار می‌آید.
به همین دلیل در عرصه تجارت الکترونیک نیز از آن استفاده می‌شود. این مرحله به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات شرکت خود را شناسایی کرده و تعریف روشنی از آن ارائه دهید، به این منظور که اهدافی که با چشم اندازهای شما در تضاد هستند و با ماموریت کلی شما گره خورده‌اند را بشناسید و راهی برای برطرف کردن آن بیابید.
این مرحله از تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند تا درک کنید چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند. استفاده از شیوه باعث می‌شود تا بر روی بحرانی‌ترین نکات تمرکز کنید و با توجه به آن‌ها، عملکرد خود را بهبود دهید.
استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT نه تنها برای برنامه کلی بازاریابی شما، بلکه برای بخش‌های مختلف آن مفید خواهد بود.
به عنوان مثال در دنیای تجارت الکترونیک، بازاریابی محتوا، رسانه‌های اجتماعی، سئو سایت و مواردی از این دست از جمله بخش‌های مهم برنامه کلی برنامه بازاریابی شما خواهند بود.

بازاریابی آنلاین

3. تبدیل مشتریان به خریدار

به یاد داشته باشید که در عصر مدرن برای موفقیت نمی‌توانید تنها با بازاریابی در داخل کشور بسنده کنید، بلکه بهتر است که آن را به خارج از مرزها سوق دهید.
این مسئله برای هدف گذاری و تدوین یک برنامه بازاریابی بسیار ارزشمند خواهد بود.
توجه به این موارد کمک می‌کند تا بدانید:
1- بازار هدف خود را معطوف به چه کسانی کنید.
2- نقاط ضعف مخاطب چیست؟
3- برنامه‌هایی که آن‌ها وقت خود را به صورت آنلاین می‌گذرانند، کدام است؟
4- بررسی سایر ویژگی‌های جمعیتی
توجه به تمام این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا به این توانایی دست یابید که برنامه بازاریابی خود را شخصی سازی کنید، به همین دلیل آن‌ها برای جذب مخاطبان شما بسیار لازم خواهند بود.
به یاد داشته باشید که شما برای به دست آوردن هر ماهی در دریا تلاش نمی‌کنید، شما به مواردی نیاز دارید که بازار هدف شما را تشکیل داده‌اند، زیرا آن‌ها بیشترین پتانسیل برای تبدیل شدن به یک مشتری واقعی را دارند.
۵ نکته مهم و اساسی در روند رشد تجارت الکترونیک وجود دارد که آگاهی از آن برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین ضروری است.

بازاریابی آنلاین

4. بررسی چرخه خرید مشتریان

پس از شناسایی شخصیت خریداران خود در تجارت الکترونیک، زمان آن فرا رسیده است که به این نتیجه دست یابید که آن‌ها چگونه فکر می‌کنند و در نهایت چگونه تصمیم به خرید می‌گیرند.
فرایند خرید می‌تواند شامل سه مرحله اطلاع یافتن از یک محصول، توجه به آن و تصمیم گیری برای خرید باشد. در هر یک از این مراحل می‌توانید به عنوان یک بازاریاب برای ارائه فرصت‌های مناسب به مشتریان بالقوه خود عمل کنید.

5. تنظیم بودجه

لازم است بدانید که چگونه می‌توانید سرمایه گذاری کنید و برای این کار چه میزان سرمایه‌ای در اختیار دارید.
هر چند به کارگیری تمام این موارد برای تحقق رویای بازاریابی شما امکان پذیر نیست، اما تعیین بودجه می‌تواند باعث شود که به خوبی مشتریان خود را متناسب با آن جذب کرده و منطبق بر سطح نیاز آن‌ها ظاهر شوید.
توجه به تمام این مراحل و درک دقیق آن‌ها موجب می‌شود تا عملکرد بهتری ارائه دهید، در نتیجه اطمینان خواهید داشت که هزینه‌های شما بیهوده صرف نشده است و توانسته‌اید با کمترین زمان و بودجه به اهدافی که در نظر داشته‌اید، دست یابید.
بررسی نقاط ضعف و قوت در این راستا به سادگی انجام خواهد شد و در نهایت با رفع مشکلات و تقویت مهارت‌های خود، به موفقیت دست خواهید یافت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.