استراتژی‌های جذب مشتری در تجارت الکترونیک

جذب مشتری

بهتر است بدانید که مشتریان سرنخ در تجارت الکترونیک با کسب و کارهای دیگری که اهداف متفاوتی دارند، یکسان عمل نمی‌کنند. از این رو لازم است که این تفاوت‌ها را درک کنید تا بتوانید به خوبی آن‌ها را در مشاغل خود پیاده کنید.

بررسی مشتریان سرنخ در تجارت الکترونیک

از جمله مشتریان بالقوه در این مفهوم کسی است که نسبت به برند و یا محصولات تجارت الکترونیک شما علاقه نشان داده است. ممکن است این شخص بر روی یک لینک در شبکه اجتماعی شما کلیک کرده و در وبسایت شما فرود آمده باشد و از آن پس شروع به کاوش محصولات شما کند.

در این مرحله شما هنوز اطلاعات تماسی از او در اختیار ندارید و مشتری بالقوه خود را نمی‌شناسید. به معنی بهتر تا زمانی که اقدامات موثرتری انجام ندهد، نمی‌توانید با اطمینان بگویید که او از شما خرید خواهد کرد. در این مرحله لازم است که سعی کنید آدرس ایمیل او را با روش‌های تشویقی و پیشنهادهای جذاب و هیجان انگیز به دست آورید. یکی از کارهایی که ابتدا می‌توانید انجام دهید این است که صفحات سایت تجارت الکترونیک خود را بهبود دهید تا در جذب مشتری تاثیر بگذارد، از آن پس با استفاده از جمع آوری آدرس ایمیل آن‌ها می‌توانید روش‌های بهتری را به کار ببرید.

مشتریان راغب شما چه کسانی هستند؟

هدف اصلی برای یافتن این افراد را می‌توانید کسانی مد نظر بگیرید که بر روی لینک‌های شما کلیک می‌کنند، نام برند و یا آدرس وبسایت شما را در گوگل جستجو می‌کنند و یا حتی شماره تماس یا آدرس ایمیل خود را در اختیارتان قرار می‌دهند.
حتی اگر شخصی شماره شما را به دست آورده و تماس بگیرد تا سوالی بپرسد و یا درباره قیمت‌ها استعلام بگیرد، این شخص می‌تواند مشتری سرنخ تجارت الکترونیک شما باشد. پس از این وظیفه شماست که سرِ نخ را بگیرید و او را همراه کنید. هر چند که بسته به حوزه فعالیت شما و خدماتی که می‌توانید در اختیار مشتریان خود قرار دهید، نیاز به تلاش‌های متفاوتی خواهید داشت. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه پوشاک ورزشی دارید، مشتریان سرنخ شما شامل ورزشکاران، کسانی که به بدنسازی علاقه دارند، افرادی که می‌خواهند وزن کمک کنند و اشخاصی هستند که به ورزش علاقه دارند. آنچه اکنون نیاز دارید بدانید این است که هدف اصلی خود را تعیین کنید. سعی کنید بدانید که مشتریان راغب شما چه خصوصیاتی دارند، در این صورت احتمال اینکه او را به مشتری خود تبدیل کنید بیشتر است.

کار تیمی

چرا نسل جدید تجارت الکترونیک متفاوت است؟

با توجه به درک بیشتر مردم از کسب و کارهای الکترونیکی، نیازهای ایشان نیز توسعه یافته و تغییر کرده است. ممکن است شما یک سایت خدماتی باشید که مخاطب شما را پیدا کرده است. هنگامی که شخصی به وبسایت شما مراجعه می‌کند ممکن است در لیست ایمیل شما ثبت نام کند، به صفحات رسانه‌های اجتماعی که در سایت قرار داده‌اید مراجعه کند، نظراتی که مشتریان ارسال کرده‌اند را بخوانند و به طور کلی فعالیت‌ها و تلاش‌های شما را بررسی کنند. در نهایت احتمال دارد که این شخص با یکی از اعضای تیم فروش شما ارتباط برقرار کرده و سپس برای خرید اقدام کند.

یک مدل دیگر این است که شما محصولاتی ارائه می‌دهید که رنج قیمت آن‌ها بین 200 هزار تومان یا یک میلیون تومان است. اکثر مشتریان یا از طریق جستجو در گوگل و یا از طریق پست‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی گذاشته‌اید با شما آشنا می‌شوند و از آنجایی که به کالاهایی که می‌فروشید علاقه و یا نیاز دارند به سایت شما می‌آیند. قبل از تکمیل سبد خرید، مشتری نظرات افرادی که قبلا از شما خرید کرده‌اند را نیز بررسی می‌کنند تا تصمیم قطعی برای پرداخت هزینه را بگیرند.

مسئله این است که روند تولید و پرورش مشتریان سرنخ برای بسیاری از مشاغل ماه‌ها به طول می‌انجامد. با این حال اگر کار خود را به درستی انجام دهید حتی می‌توانید نظر مخاطبان سرنخ را در یک دقیقه جلب کنید.

استراتژی‌های موثر در جذب مشتری

با توجه به این مسئله که مشتریان سرنخ در کسب و کارهای مختلف تفاوت‌هایی دارد، بهتر است به استراتژی‌های موثری که در بحث تجارت الکترونیک وجود دارد توجه داشته باشید. این موارد عبارت است از:

  1. ارائه مطالب عالی برای مخاطبان
  2. بهینه‌سازی صفحات محتوا و فروش
  3. ایجاد تبلیغات با پسوند
  4. ارائه تخفیف و مزایای جذاب
  5. خوانندگان را در سایت نگه دارید

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

کار تیمی

1. ارائه مطالب عالی برای مخاطبان

حتی صاحبان فروشگاه‌های تجارت الکترونیک نیاز به بازاریابی و تولید محتوا دارند. اینکه بتوانید محتوایی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید که بار آموزشی یا خبری دارند و مشکلی را از ایشان حل می‌کند، بسیار مهم است.
گوگل بر اساس آن چیزی که مخاطب جستجو می‌کند، می‌تواند نتایج را در اختیار کاربر قرار دهد. پس زمانی که فرد بر روی لینک کلیک می‌کند تا مقاله مورد نظر خود را بخواند اگر به او مطلب خوبی ارائه ندهید، به احتمال زیاد ترجیح می‌دهد که از سایت شما خارج شود. حال اگر مطالب را به شکلی ارائه دهید که او راغب شود تا بر روی صفحه محصولات شما کلیک کند، با استفاده از محتوای مناسب توانسته‌اید به خواسته خود دست یابید.

2. بهینه‌سازی صفحات محتوا و فروش

گاهی مهم نیست که چه محتوایی می‌نویسید، اگر برای بهینه‌سازی آن اقدامات لازم را انجام ندهید، کسی مطالب شما را پیدا نخواهد کرد. شاید تنها محتوای آموزشی را بهینه کنید، اما درباره صفحات فروش محصول تجارت الکترونیک خود چه اقدامی انجام می‌دهید؟ 5 مرحله برای بهبود صفحات محصول تجارت الکترونیک وجود دارد که لازم است برای فروش بهتر آن‌ها را اجرایی کنید.
استفاده از کلمات کلیدی و متاتگ‌های هدفمند برای یافتن محصولات شما در آینده بسیار مفید خواهد بود.

3. ایجاد تبلیغات با پسوند

بهتر است برای ارائه تبلیغات در سایت‌ها، از پسوندهای تبلیغاتی نیز استفاده کنید. این پسوندها در صفحات نتایج گوگل به مخاطبان شما نشان داده می‌شود. بسیاری از این ویژگی‌های افزودنی به مخاطبان شما درباره انواع محصولاتی که ارائه می‌دهید، توضیح می‌دهد. در صورت داشتن یک صفحه خوب می‌توانید نرخ تبدیل را افزایش دهید و در نتیجه به بهبود آن کمک کنید.

4. ارائه تخفیف و مزایای جذاب

هنگامی که چشم‌اندازی را در وبسایت خود طراحی کرده‌اید، لازم است که بتوانید به خوبی روی آن تمرکز کنید. اگر بتوانید بازدیدکنندگان خود را در سریع‌ترین زمان ممکن جذب کنید، نیاز به روش‌هایی مثل ارائه تخفیف و کوپن‌های مختلف دارید. این کار به پرورش مشتریان سرنخ کمک می‌کند.

5. خوانندگان را در سایت نگه دارید

مسئله دیگری که برای سایت‌های تجارت الکترونیک اهمیت دارد این است که تا جایی که امکان دارد بازدیدکنندگان را در صفحات خود نگه دارید. فرم‌های ثبت نام یکی از روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا اطلاعات تماس مشتریان راغب را دریافت کنید، برای پیگیری اقدام کنید و در ذهن او ماندگار شوید.

حتی می‌توانید برای محصولات مرتبط پیوند ایجاد کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.