رازهای بازاریابی گوشه‌ای در دیجیتال مارکتینگ

رازهای بازاریابی گوشه‌ای در دیجیتال مارکتینگ

یکی از انواع بازیابی هدفمند به نام بازاریابی گوشه‌ای یا نیچ مارکتینگ است که بر روی قسمت کوچکی از بازار متمرکز است که نیازهای بخش محدودی از جامعه را پوشش می‌دهد که موردتوجه کسب و کارهای خیلی بزرگ نیز در حال حاضر قرار نگرفته است و شاید هم می‌تواند به دلیل ناشناخته بودن آن باشد. البته همیشه نیز به این صورت نخواهد بود. چراکه در صورتی که بخش هدف یا همان نیچ نیز مشخص‌شده باشد، گروه بازاریابی، نیچ را مشخص می‌کند و بعد از بررسی‌های لازم و جامع در مورد این بخش از بازار هدف انجام می‌دهد.

اغلب کسب و کارهایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند تلاش می‌کنند سهم ویژه‌ای را از بازار به دست آورند در حالی که با توجه به تعداد بی‌شماری از رقبا، کسب و کارهایی که جدیداً کار خود را شروع کرده‌اند سخت است که بتوانند سهم قابل‌ملاحظه‌ای در بازار بزرگ داشته باشند.

روش‌های نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای

برای کسب موفقیت در نیچ مارکتینگ لازم است که با روش‌هایی مانند:

استفاده از بازاریابی دهان‌به‌دهان

در این نوع بازاریابی مشتریانی که از خدمات و محصولات خرسند هستند مانند یک رسانه قدرتمند عمل می‌کنند و خدمات و محصولات یک برند را تبلیغ می‌کنند در این نوع بازاریابی مشتریان رضایت خود را از استفاده از محصولات یا خدمات یک برند برای سایر افراد دیگر، تعریف می‌کنند. به هر میزانی که مشتریان از خدمات و محصولات شما راضی باشند، افزایش یابد، بازاریابی دهان‌به‌دهان عالی انجام می‌شود.

دریافت اعتبار از طریق افراد معروف

یکی از روش‌های خوب برای نیچ مارکتینگ استفاده از توصیه افراد متخصص و معروف است که فعالیت‌های آن‌ها نزدیک به بازار هدف یا نیچ ما است. به عنوان مثال می‌توان از اینفلوئنسرهای یک حیطه استفاده کرد. به این معنا که زمانی که از اینفلوئنسرهای همان حیطه استفاده می‌شود و در مورد برندها کمتر شناخته‌شده صحبت می‌شود. به عنوان مثال اگر کسب و کار شما در حوزه صنایع غذایی است می‌توانید از اینفلوئنسر‌هایی که در زمینه تست غذا فعالیت می‌کنند راهنمایی بگیرید.

تائید موازی

این مورد می‌تواند تااندازه‌ای مشابه موارد بالا باشد با توجه به شباهت‌هایی که وجود دارد همچنین تفاوت‌های اصلی آن‌ها در این است که در استراتژی کسب اعتبار از افراد شناخته‌شده در یک حیطه یا در اصطلاح اینفلوئنسر برای شناسایی و توسعه برند استفاده می‌شود، در حالی که در استراتژی تائید موازی از رسانه‌های تأثیرگذار در این حوزه نیز استفاده می‌شد و تبلیغات از سوی این رسانه‌ها انجام می‌شود و دیگر هیچ اخباری از شخص خاصی دریافت نمی‌کنید این مورد می‌تواند به برندسازی و شناسایی هر چه بهتر و بیشتر به شما کمک کند.

مزایای مهم بازاریابی گوشه‌ای

در بیشتر کسب و کارهای خود می‌توانید از این نوع بازاریابی استفاده کنید. چراکه بسیار برای کسب و کار شما سودمند است و مزیت‌های فوق‌العاده‌ای نیز دارد. البته نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که با ورود به بازارهای بزرگ‌تر سودآوری نیز بیشتر خواهد شد در حالی که کسب و کارهایی که سرمایه بالایی ندارند نیز قصد دارند که فعالیت‌های خود را نیز از سر بگیرند. خوب است که از یک بازار کوچک‌تر برای فعالیت‌های کسب و کار خود کمک بگیرید و به تدریج آن را به بازار بزرگ‌تر وارد کنید.

مزایای نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای

  • ساخت برند آسان‌تر
  • مشخص کردن آسان‌تر بازار هدف
  • داشتن مشتری وفادار بیشتر
  • احتیاج به سرمایه کمتر و رشد بیشتر
  • اهمیت بازاریابی دهان‌به‌دهان

ساخت برند آسان‌تر

به صورت کلی برندسازی کاری وقت‌گیر و مشکل‌دار است، به ویژه اینکه کسب و کارهای بسیاری هستند که هر کدام تلاش می‌کنند که خود را به عنوان برند برتر و خاص معرفی کنند این مورد نیز باید افزود که آن دسته از کسب و کارهایی که پیشینه‌ی درخشانی دارند مانند یک برند برتر شناخته می‌شوند و کاملاً ً طبیعی است که کار ما برای شناخته شدن در این حالت مشکل است. لذا هنگامی که از نیچ مارکتینگ استفاده می‌کنید در اصطلاح بازار هدف کوچکی را انتخاب می‌کنید می‌توانید برندسازی بهتری را با هزینه کمی به خوبی انجام دهید.

مشخص کردن آسان‌تر بازار هدف

برای اینکه به سرعت و خیلی آسان‌تر بتوانید به بازار هدف خود یا همان نیچ در بازاریابی گوشه‌ای دسترسی پیدا کنید. برای نمونه اگر کسب و کارهای بزرگ برایتان مهم است می‌توانید مدت زمان بیشتری را صرف کنید تا در بازار شناخته شوید و بتوانید خود را مانند یک برند مطرح در آن زمینه معرفی کنید لذا هنگامی که به دنبال بازار هدف مشخصی هستید این کار را می‌توانید با سرعت و به سهولت انجام دهید.

داشتن مشتری وفادار بیشتر

از اهداف اصلی هر کسب و کاری جذب مشتریان بیشتر و در ادامه وفادار بودن آن‌ها است. هنگامی که جامعه هدف یک کسب و کاری بزرگ است مشتریان بیشتری را نیز به سمت خود جذب می‌کند به همین علت است که ممکن است نتواند به خوبی کار مشتری مداری را به اتمام برساند و آن‌ها را وفادار کند. در حالی که در بازاریابی گوشه‌ای ما با یک جامعه هدف مواجه هستیم که در حقیقت مشتری کمی نیز دارد اما می‌تواند اقداماتی انجام دهد که حتی مشتریان کم را به مشتریان ثابت تبدیل کند در این نوع بازاریابی هزینه‌های مشتری مداری و وفادارسازی آن‌ها نیز به مراتب کمتر از کسب و کارهایی با جامعه‌ی هدف گسترده‌تر است.

احتیاج به سرمایه کمتر و رشد بیشتر

در واقع بازارهای نیچ به دلیل کوچک بودن جامعه هدف، نیاز به سرمایه کمتر دارد و می‌تواند با سرمایه کمتر در مقایسه با کسب و کارهای بزرگ شروع به کار کند. با رشد این نوع از کسب و کارها نسبت به دیگر شرکت‌های جدید، بیشتر و سریع‌تر است آن هم به این دلیل است که جامعه هدف کاملاً مشخصی دارند و می‌توانید آسان‌تر آن را به سایرین معرفی کنید.

اهمیت بازاریابی دهان‌به‌دهان

در روش‌های نیچ مارکتینگ در خصوص بازاریابی دهان‌به‌دهان مطالبی مطرح‌شده است که یکی از مزیت‌های خوب و مؤثر نیچ مارکتینگ این موضوع است که می‌توانید از آن برای برندسازی بهتر، فروش بیشتر و غیره نیز بهره بگیرید. در این نمونه از بازاریابی شما می‌توانید بدون اینکه کمترین هزینه و زمانی را صرف مشتری کنید کار بازاریابی را به خوبی به اتمام برسانید، لذا لازم است که مشتری از کسب و کار شما نیز راضی باشد در غیر این صورت نیز این نوع فعالیت‌ها می‌تواند تأثیرات مخربی نیز بر روی کسب و کار شما بگذارد.

به این معنا که هر چقدر که بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌تواند باعث رشد و پیشرفت یک کسب و کار شود و تأثیرات مثبتی بر روی آن بگذارد در صورتی که کار مشتری مداری به صورت مطلوب انجام نشود می‌تواند به همان مقدار تأثیرات منفی نیز بر جای بگذارد.

رازهای بازاریابی گوشه‌ای در دیجیتال مارکتینگ

  • مشخص کردن استراتژی محتوای هدفمند
  • انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای سئو

مشخص کردن استراتژی محتوای هدفمند

هنگامی که بازار هدف خود را کاملاً مشخص می‌کنید می‌توانید به خوبی و مطابق با آموزش‌هایی که در بازاریابی محتوا دریافت می‌کنید محتواهای باکیفیتی تولید کنید، اما باید بدانید که تولید محتوای باکیفیت و فاقد تحقیقات قبلی تأثیرات کمی در جذب بازار هدف دارد. بهترین راه این است که با تولید محتوای اول داخل گوگل کلمه کلیدی خود را سرچ کنید در این زمان گوگل به شما یک سری پیشنهاداتی می‌دهد که می‌توانید به سهولت محتوای موضوع خود را تولید کنید.

انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای سئو

با مشخص کردن و انتخاب صحیح کلمه کلیدی خود در سئو که مسئله‌ی بسیار مهمی است. مطابق با بازاریابی گوشه‌ای کلمات کلیدی را انتخاب کنید که بهترین کارایی و سرچ را برای شما دارد، سپس با تحقیقاتی که بر روی کلمات کلیدی انجام می‌دهید کلیدواژه‌هایی را انتخاب کنید که میزان رقابت در آن‌ها بسیار کم باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.