ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی چیست؟

ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی چیست؟

ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing) یا بازاریابی ارجاعی یکی از نوین‌ترین شیوه‌های بازاریابی است که در آن مشتریان تشویق خواهند شد تا محصول یا کسب و کارشان را به مخاطبان خود معرفی کنند.

برای این منظور می‌توانید از افزایش فروش برای تبلیغ برندتان کمک بگیرید. معمولا زمانی که یک تجربه خوبی از یک برند، محصول یا خدمتی داشته باشیم با حس حال خوبی آن را به دیگران هم معرفی می‌کنیم. در واقع بیش از اینکه به تبلیغات خود برندها اعتقاد داشته باشیم به خانواده، دوستان و حتی افراد غریبه‌ای که از محصولات برند شما استفاده می‌کنند اعتماد می‌کنیم.

دلایل قدرتمند بودن ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی

انسان‌ها به دلیل اجتماعی بودنشان، معمولا تجربیات خود را با دوستان و خانواده‌شان در میان می‌گذارند.

نکات مهم در استفاده از ریفرال مارکتینگ

زمانیکه یک تجربه خوبی از برندتان داشته باشید حتما آن را به دوستان خود معرفی می‌کنید تا آن‌ها هم تجربه کنند. اینجا است که ریفرال مارکتینگ قدرت خودش را به نمایش می‌گذارد، زیرا در درون تمامی ما وجود دارد و کاملا طبیعی و بیولوژیکی است.

مزایای ریفرال مارکتینگ برای کسب و کارها

امروزه به دلیل مشغله‌های کاری و حجم زیادی از پیام‌های تبلیغاتی مردم چندان حوصله و توجهی به آن‌ها ندارند یا پیامک‌ها را مسدود می‌کنند و کمتر تلویزیون تماشا می‌کنند. از این رو می‌توان بر روی بازاریابی ارجاعی مانور داد که مزیت‌های فوق العاده‌ای برای کسب و کارتان دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مشتریان جدید بر اساس منافع خود، به محصولات و خدمات شما جذب خواهند شد و تبدیل به مشتریان وفادار می‌شوند.
  • مشتریان جدید در صورت تجربه خوب، شما را به آشنایان خود معرفی می‌کنند.
  • زمانی که فرد توسط دوستش با شما آشنا می‌شود مسلما اعتماد بیشتری به شما خواهد کرد.
  • اعتبار و ارزش برند را افزایش می‌دهد.
  • با بازاریابی ارجاعی می‌توانید تعامل بیشتر و رابطه صمیمی‌تری با مخاطبان خود برقرار نماید.
  • با استفاده از ریفرال مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن کسب و کارتان را چندین برابر گسترش دهید.
  • با اجرای یک پلتفرم ریفرال مارکینگ خوب می‌توانید با انرژی کمتر به سود بیشتری دستیابید.

5 نوع ریفرال مارکتینگ

با توجه به اینکه بازاریابی ارجاعی باعث رشد فروش شما می‌شود، اما انواع مختلفی برای اجرای آن وجود دارد که می‌تواند نتایج متفاوتی در پی داشته باشد براساس نوع کسب و کارتان می‌توانید یکی از مدل‌های زیر را انتخاب کنید:

  1. ارجاع مستقیم
  2. ارجاعات اجتماعی و سیستم پاداش
  3. ارجاع از طریق بررسی‌ها و نظرات محصول
  4. ارجاع توسط اینفلوئنسرها و شبکه‌های اجتماعی
  5. استفاده از کامنت و تگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی

ارجاع مستقیم

یکی از روش‌های ریفرال مارکتینگ روش مستقیم است. در این روش مستقیما از دوستان خود بخواهید که از خدمات و محصولات شما استفاده کنند و در ازای آن هدیه‌ای مانند: کد تخفیف، کارت هدیه، کوپن خرید و غیره دریافت کنندبرخی از کسب و کارها علاوه بر اینکه فردی که دعوت می‌کند و هم برای فردی که دعوت مشتری شما را می‌پذیرد پاداش در نظر می‌گیرد.

ارجاعات اجتماعی و سیستم پاداش

با طراحی یک سیستم پاداش برای برندتان می‌توانید آن را از طریق شبکه‌های بازاریابی و تکنیک‌های دیجیتال در برابر دید افراد قرار دهید.

ارجاعات اجتماعی و سیستم پاداش

 با استفاده از کانال‌های مختلفی از جمله: پیامک، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، نوتیفیکیشن و غیره می‌توانید افراد را مطلع کنید تا ترغیب شوند و شما را به سایرین معرفی کنند.

ارجاع از طریق بررسی‌ها و نظرات محصول

بررسی‌ها و نظرات محصولات نوعی ارجاع می‌باشند که بسیار مهم هستند. بر روی رضایت خدمات و محصولات مشتریان‌تان کار کنید تا با دیدن محصولات شما خرید کنند.

ارجاع توسط اینفلوئنسرها و شبکه‌های اجتماعی

بیشتر کمپین‌های بازاریابی ارجاعی قصد دارند تا محصولات و خدمات‌شان را به دوستان خود معرفی کنند. البته امروزه اینفلوئنسر‌هایی هستند که این کار را به صورت گسترده انجام می‌دهنددرواقع کار اینفلوئنسرها این است که از خدمات شرکت‌ها استفاده می‌کنند در ازای آن وجهی را دریافت می‌نمایند.

استفاده از کامنت و تگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی

از دیگر روش‌های ریفرال مارکتینگ استفاده از کامنت و تگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی است تا کاربران زیر پست‌ها را تگ کنند و در ازای آن جایزه‌ای دریافت نمایند.

نکات مهم در استفاده از ریفرال مارکتینگ

  • در بازاریابی ارجاعی رضایت مشتریان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. زمانی مشتریان شما را به دیگران معرفی می‌کند که از میزان کیفیت محصولات و خدمات شما رضایت داشته باشد.

نکات مهم در استفاده از ریفرال مارکتینگ

  • هزینه‌ای که برای تبلیغات در نظر گرفته‌اید را به صورت مناسب در مسیر هدف سرمایه‌گذاری کنید.
  • با خلاقیت در کسب و کارتان می‌توانید از ایده‌هایی جدید بهره ببرید و به نتایج مطلوب دستیابید.
  • در فرایند اجرای ریفرال مارکتینگ به آمار و ارقام دریافتی توجه نماید. مشتریان شما توسط کانال‌های ارتباطی جذب می‌شوند. با سرمایه بیشتر بر روی کانال‌های موفق مسلما نتایج بهتری به دنبال خواهد شد.
  • بخشی را برای تبادل نظر با مشتریان در نظر بگیرید. مطالعه نظرات و تجربه‌های مثبت مشتریانی که از محصولات و خدمات شما خرسند هستند تعداد بیشماری از افراد را به سمت محصولات شما جذب می‌کنند.
  • هر چند جوایزی که در نظر گرفته‌اید بسیار باارزش است.
  • هر چند جوایزی که در نظر گرفته‌اید با ارزش باشد مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنید.
  • نظر مشتریان خود را درباره جوایز و پاداش‌ها بپرسید و براساس نیاز و علاقه مندی‌های آن‌ها مشخص کنید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.