پیش نیاز مذاکره فروش در کسب و کار

پیش نیاز مذاکره فروش در کسب و کار

پیش نیاز مذاکره یکی از ضروریات مهم برای تمامی افراد است. از آنجایی که مذاکره، مهم‌ترین بخش از زندگی ما را تشکیل می‌دهد. در زندگی چیزهایی که به ما داده می‌شود که برای آن‌ها مذاکره می‌کنیم. اگر قدرت و توان مذاکره نداشته باشید حق و حقوق شما نادیده گرفته خواهد شد. هنگامی که درباره مذاکره صحبت می‌کنیم بیشتر افراد تنها به مذاکره با دیگران توجه می‌کنند در حالی که مذاکره با دیگران مهم‌ترین بخش با عنوان مذاکره با خود است. یک مذاکره کننده حرفه‌ای در وهله اول در مذاکره با خود موفق باشد تا بتواند در مذاکره با دیگران نیز موفق شود. 

شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که چگونه می‌توان با خودمان مذاکره کنیم؟ آیا شما همیشه با خودتان حرف می‌زنید؟ به نکاتی که در زیر آمده است توجه کنید و سپس بعد از بررسی آن‌ها مشاهده کنید که شما چقدر در مذاکرات خود به آن‌ها توجه می‌کنید. 

نکاتی به عنوان پیش نیاز مذاکره فروش در کسب و کار به شما کمک می‌کند شامل:

  • تمرکز بر راهکارها نه مشکلات
  • پرهیز از قضاوت کردن و تعمیم دادن
  • ممتنع بودن
  • یافتن راه حل، نه مقصر
  • ترک عادت برچسب‌گذاری
  • عدم بزرگ نمایی
  • عدم تعیین باید و نباید 

تمرکز بر راهکارها نه مشکلات

ما انسان‌ها دارای هفت نوع احساس هستیم از جمله خشم، ترس، تعجب، شادی، غم، تحقیر، نفرت همانگونه که می‌بینید این احساسات منفی بوده و یکی از آن‌ها حس تعجب خنثی است، از این رو انسان‌ها به صورت ناخودآگاه به سوی احساسات منفی گرایش پیدا می‌کنند. انسان‌ها در طی قرن‌ها توانسته‌اند آن‌ها را مدیریت کنند و به زندگی خود ادامه دهند، نکته قابل توجهی که دراین باره وجود دارد این است که به مرور زمان وزنه اهمیت این احساسات منفی در انسان‌ها در حال گسترش است. 

مزاکره در فروش

ممکن است تا به حال چندین نفر از دوستان و اطرافیان خود را دیده باشیید که این حمله را برای شما بازگو کرده باشند: امروز بهترین روز منه؟ چندین نفر برعکس آن را گفته‌اند که امروز بدترین روز برای من بوده است؟ متاسفانه دسته دوم بیشتر هستند. بایستی تمرین کرد تا در زندگی خود به جای اینکه مشکل محور باشیدد راه حل محور باشید و به جای صحبت کردن در خصوص مشکلات بیشتر تمرکز ما بر روی راه حل‌ها باشد. ذهن شما نبایستی مدام درگیر مشکلات باشد و آن‌ها را با خود حمل کند. 

پرهیز از قضاوت کردن و تعمیم دادن

واژه‌های مخربی از جمله هرگز، هیچ وقت، هیچگاه و غیره که به راحتی در مذاکرات روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم بایستی اجتناب کرد. بیشتر افراد به راحتی در مذاکرات روزمره خود از آن‌ها استفاده می‌کنند و با داشتن یک تجربه ناموفق در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند با استفاده این کلمات آن‌ها را تعمیم می‌دهیم و از آن‌ها برای خود قانون می‌سازیم. 

ممتنع بودن

از دیگر اشتباهاتی که در مذاکرات به وفور دیده می‌شود پیشگویی کردن است. پیشگویی چه مثبت و چه منفی می‌توان بسیار خطرناک و آسیب‌زا باشد. بایستی سعی کنید که در مذاکرات خود بیش از حد مثبت و یا منفی اندیش نباشید. بهترین راهکار داشتن نظری ممتنع است، زیرا پیشگویی می‌تواند براساس اینکه مثبت یا منفی باشد شما را بیش از حد نرم یا بیش از حد محکم کند. 

یافتن راه حل، نه مقصر

از دیگر اشتباهاتی که برخی از افراد در مذاکرات خود انجام می‌دهند، مقصریابی است. در زمان رویدادن یک مشکل مهم‌ترین مسئله یافتن راه حل‌ها است و مقصریابی در مرحله دوم اهمیت قرار داده می‌شود.

پیش نیاز مذاکره فروش در کسب و کار

این ویژگی را در خودمان تقویت می‌کنیم زمان زیادی را در ناخودآگاه خود صرف صحبت با خود و یافتن مقصر خواهیم بود. 

ترک عادت برچسب‌گذاری

از دیگر نکات منفی در مذاکره برچسب گذاشتن بر روی افراد است که این کار غیرحرفه‌ای است و زمان زیادی را شما می‌گیرد و ذهنتان همیشه درگیر خواهد بودد. عدم بزرگ نمایی از دیگر عادات منفی در صحبت کردن با خود بزرگ نمایی و مهم نشان دادن مشکل بیش از اندازه واقعی است. عدم تعیین باید و نباید در مذاکرات برای خود باید و نباید مشخص نکنید داشتن چهارچوب روی انعطاف شما در برابر طرف مقابل اثر نمی‌گذارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.