مزیت‌های بازاریابی محیطی و تفاوت آن با تبلیغات کلاسیک چیست؟

مزیت‌های بازاریابی محیطی و تفاوت آن با تبلیغات کلاسیک چیست؟

با استفاده از تکنیک بازاریابی محیطی که یکی از روش‌های بازاریابی برای تبلیغ محصولات و خدمات از طریق محیط‌ها یا موارد غیرمعمول است و با استفاده از عناصر آن محیط، تبلیغاتی به سود شما به عنوان یک شبکه ارتباطی انجام خواهد شد. این موضوع از جمله پیام‌رسانی تبلیغاتی خلاقانه و یا تعامل با مخاطبان هدف است که باید از لحاظ عاطفی بر روی مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارند.

دلیل توجه برندها بر روی بازاریابی محیطی چیست؟

با توجه به آمار و ارقامی که در وبسایت مارکتینگ ویک وجود دارد 65 درصد از مصرف‌کنندگان انگلیس می‌گویند که وجود تنوع در قالب‌های تبلیغاتی برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. این مسئله نشان‌دهنده آن است که بازاریابان مدرن علاوه بر اینکه تبلیغات سنتی انجام می‌دهند با استفاده از روش‌های غیراستاندارد اقدام به تبلیغ محصولات خود زده‌اند.

هنگامی که تبلیغات متعارف دیگر به اندازه لازم شگفت‌انگیز و سودآور نباشد بازاریابی محیطی می‌تواند در این مرحله به شما کمک کند.

استراتژی بازاریابی محیطی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ابتدا اصطلاح رسانه محیط در دهه 1990 در بریتانیا ظاهر شد و به عنوان تبلیغات بصری در محیط‌های غیرمعمول مورد استفاده قرار گرفت.

برای انجام تبلیغات در محیط اهمیت ویژه‌ای به خلاقیت و استفاده از رویکرد غیرمتعارف برای ایجاد ارتباط عمیق و گسترده با مشتریان و چشم‌اندازهای کسب‌وکار بسیار مهم است که افراد بتوانند در حال عبور را متوقف کنند تا به کار شما توجه کنند و با دوستان خود در خصوص آنچه دیده‌اند گفتگو کنند.

اهمیت بازاریابی محیطی

بازاریابی محیطی نسبت به تبلیغات معمولی در فضای باز، یک تکنیک بسیار مؤثر و اثربخشی است که برای آشنازدایی محصول به حساب می‌آید. مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته‌شده است نشان می‌دهد که تبلیغ‌کنندگان بیلبورد تقریباً شش ثانیه موفق شده است تا توجه مسافران وسیله نقلیه را به سمت خود جلب نماید در صورتی که تبلیغات  خلاقانه می‌تواند این شاخص را تا یک دقیقه یا حتی بیشتر از این تایم افزایش دهد.

اهمیت بازاریابی محیطی

در ضمن نیز به بهبود اثربخشی تبلیغات نیز بسیار کمک نموده است و می‌تواند بخشی جدایی‌ناپذیر از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باشد. از جهتی نیز برندها می‌توانند یک تبلیغ غیرمتعارف به وجود آورند و آن را در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام از طریق هشتگ گذاری به اشتراک بگذارند.

از سوی دیگر افراد می‌توانند با عکس‌برداری از تبلیغات خلاقانه اقدام به ساخت فیلم کنند و با استفاده از هشتگ گذاری‌ها این برند را در شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارند و با استفاده از آن آگاهی از برند را ایجاد کنند.

مقایسه بازاریابی محیطی با تبلیغات کلاسیک

از آنجایی که تبلیغات کلاسیک در برخی از مواقع موجب وقفه در فعالیت‌هایی که در حال انجام شدن است می‌شود مانند تبلیغات در سینما که بازدیدکنندگان به سختی می‌توانند از آن صرف‌نظر کنند، می‌توان بازاریابی محیطی را بخشی از زندگی روزمره مردم شمرد.

از همین رو بدون استثنا در خارج از منزل یعنی در اتوبوس، سالن‌های بدنسازی یا خیابان‌ها و سایر مکان‌های دیگر بدون ایجاد وقفه در کار مردم می‌توان از این روش استفاده نمود. با توجه به اینکه از لحاظ موضوعی با موقعیت مکانی آن متناسب نیست کمتر از تبلیغات معمولی نگران‌کننده است.

از سوی دیگر نیز به علت نزدیک بودن موضوع به فعالیت فعلی تمایل به انجام بازاریابی محیطی افزایش‌یافته است. به عنوان نمونه می‌توان اشاره کرد به افرادی که در یک باشگاه بدنسازی تناسب‌اندام به یک پیشنهاد ویژه معرفی می‌شوند بیشتر از افرادی است که با همان محصول در محیطی بی‌ربط با دنیای تجربه فعلی روبرو می‌شوند؛ آن را خواهند پذیرفت.

مزیت‌های بازاریابی محیطی

با استفاده از تبلیغات خلاقانه محیطی می‌تواند پیام‌های قوی‌تر و مؤثرتری را انتقال داد از لحاظ طراحی خاص و ویژه‌ای که وجود دارد در مکان‌های غیرمنتظره ظاهر می‌شوند تا مردم را در مورد برند کسب‌وکار شما مطلع کنند.

  • جلب توجه کردن

در عصر جدید که تبلیغات فراوانی وجود دارد برجسته کردن یک محصول برای جلب توجه مشتریان بسیار دشوار و سخت است. به همین علت است که شرکت‌ها باید دست به یک اقدام جدید و خاصی بزنند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به مشتریان ارائه دهند.

این یک واقعیت است که برای جلب توجه مردم باید احساس مثبت در آن‌ها به وجود آید تا آن‌ها را شگفت‌زده کند. در این هنگام است که می‌توانید با بهره گرفتن از تبلیغات محیطی اشیا و بیلبوردهای غیرمعمول و قرار دادن آن‌ها در مکان‌های غیرمنتظره توجه افراد را به سمت خود جلب کنید.

  • ویروسی شدن

در صورتی که نوع تبلیغات شما بر روی احساسات و عواطف افراد تأثیر می‌گذارد و دارای خصوصیات و ارزش علمی باشد به سهولت ویروسی می‌شود. با دنیایی که از طریق تکنولوژی صورت گرفته است مردم می‌توانند به آسانی از کار شما عکس یا فیلم بگیرند و آن‌ها را در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب به اشتراک بگذارند.

مزیت‌های بازاریابی محیطی

از این طریق می‌توانید مخاطبان خود را گسترش دهید این به این معنا نیست که می‌توانید به سرعت فروش خود را افزایش دهید بلکه شما می‌توانید حداقل آگاهی خود را از برند افزایش دهید.

  • کم‌هزینه بودن

تبلیغات محیطی توسط روش‌های تبلیغاتی غیرمتعارف برای درگیر کردن مخاطبان است این به این معنا و مفهوم است که با اجرای این دست از تبلیغات می‌توان در استراتژی بازاریابی بدون کمترین هزینه‌ای انجام داد. تنها کافی است برای تبلیغات محیطی خود یک فرد خلاق استخدام کنید سپس مکان مناسبی را انتخاب کنید.

  • غیر سرزده

از دیگر مزیت‌های اصلی و مهم تبلیغات محیطی پیام برند است که آن را به وضوح و کاملا روشن انتقال می‌دهد و وارد فضای شخصی مشتری نمی‌شود. با بعضی از ساخت‌وسازهای خاص مانند نقاشی بر روی دیوار، اشیای غیرمعمول در خیابان‌ها هیچ کدام از این روش‌ها نمی‌تواند افراد را به مشتری تبدیل کند.

جمع‌بندی

استراتژی‌های بازاریابی به صورت مداوم و پیوسته در حال توسعه و گسترش است، زیرا ترجیحات مشتری در تبلیغات تغییر کرده است و رضایت مشتریان خود برای بازاریاب سخت‌تر شده است؛ به همین دلیل بسیار مهم است که برندها خارج از چارچوب عادی، فکر و عمل کنند.

بازاریابی محیطی در خصوص تبلیغات غیراستاندارد صحبت می‌کند و مؤلفه‌هایی از جمله توانایی جلب توجه، تعجب و برانگیختن احساسات مثبت را شامل می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.