معایب و مزایای بازاریابی برون ‌گرا

بازاریابی برون ‌گرا

یکی از روش‌های سنتی بازاریابی به نام بازاریابی برون ‌گرا است نظیر تبلیغات رادیو، بروشور، تلویزیون، بازاریابی تلفنی و غیره.

معایب بازاریابی برون‌ گرا

معایب بازاریابی برون‌ گرا اعم از:

  • کاهش اثربخشی
  • بالا بردن هزینه‌های جذب مشتری
  • پرهزینه بودن
  • ردیابی دشوار پیام‌ها
  • کاهش نرخ بازگشت سرمایه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کاهش اثربخشی

این نوع بازاریابی نسبت به سال‌های گذشته میزان اثربخش بودن آن کاهش‌یافته است و از میزان مخاطبین و افرادی که از این روش برای جذب مشتریان و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کند. علت کاهش اثربخشی می‌توان به مواردی ازجمله شبکه‌های اجتماعی و افزایش فراگیر شدن آن اشاره کرد.

2. بالا بردن هزینه‌های جذب مشتری

در بازاریابی برون‌گرا که یکی از روش‌های بازاریابی وقفه‌انداز است. در حقیقت به همین علت است که اغلب افراد به آن توجه ندارند، تبلیغات را مطالعه نمی‌کنند، بر روی آن کلیک نمی‌کنند، پیام‌های تبلیغاتی را نمی‌خوانند و مدیران کسب و کار و بازاریابان نیز برای جذب مشتری باید از سایر روش‌های دیگر را پیاده‌سازی کنند.

بالا بردن هزینه‌های جذب مشتری در بازاریابی برون‌گرا

3. پرهزینه بودن

با توجه به شیوه‌های تبلیغاتی که در این نوع بازاریابی می‌شود نسبت به سایر روش‌های بازاریابی دیگر بسیار پرهزینه و گران است. به همین دلیل تمامی شرکت‌ها و کسب و کارها از بودجه مالی کافی برای هزینه کردن این نوع راهکارها ندارند و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

4. بهینه نشدن بازاریابی برون ‌گرا

علاوه بر گران بودن هزینه‌های این نوع بازاریابی در صورتی که به درستی بهینه نشود تنها در مدت زمان کوتاهی در ذهن مخاطبان باقی می‌ماند و بعد از گذشت سال‌ها کاملاً فراموش می‌شود. ممکن است شما برندهای بسیاری را دیده باشید که در ابتدای امر سرو صدای زیادی به راه افتاد، اما پس از گذشت مدت زمانی کاملاً ًبه دست فراموشی سپرده شدند.

5. ردیابی دشوار پیام‌ها

از روش‌های اساسی و بسیار مهم بازاریابی برون‌گرا ایمیل مارکتینگ است که ردیابی و ارزیابی عملکرد این روش بسیار دشوار و پیچیده است و می‌بایستی به صورت کاملاً دقیق و حساب‌شده مورد بررسی قرار بگیرد. در این نوع روش شما می‌توانید به خوبی مشاهده کنید که چند نفر ایمیل شما را بازکرده‌اند یا پیام‌های تبلیغاتی شما را مطالعه کرده‌اند.

6. کاهش نرخ بازگشت سرمایه

مبلغی که برای تبلیغات صرف می‌کنید که تنها صرف تبلیغات، چاپ و منتشر کردن آن در سطح شهر یا در تبلیغات کلیکی می‌شود. نسبت به روش بازاریابی درون‌گرا که از نرخ بازگشت پایینی برخوردار است و تعداد کمی از افراد از این راه جذب می‌شوند.

دلیل مخالفت افراد با بازاریابی برون ‌گرا چیست؟

یکی از بهترین روش‌های بازاریابی برون‌ گرا است که در صورتی که در اجرای آن تدابیر لازم‌ اندیشیده نشود می‌تواند به برند شما آسیب برساند و به اعتبار شرکت و کسب و کار شما نیز خدشه وارد کند. اغلب افراد از این روش بازاریابی رضایت ندارند زیرا با افرادی روبرو می‌شوند که از این روش بازاریابی به صورت ناشیانه استفاده می‌کنند. تصور کنید که شما در حال استراحت هستید در این زمان فردی با شما تماس می‌گیرد و با مطرح کردن نام شرکتی به اجبار می‌خواهد که محصولات خود را به شما بفروشد. ممکن است دیده باشید که در بخش حساس سریالی که بسیار پربیننده است ناگهان سریال قطع می‌شود و آگهی برندی خاص پخش می‌شود.
احتمالاً دیده باشید که در شبکه‌های اجتماعی با تیترهای جالبی روبرو می‌شوید هنگامی که ویدئو را باز می‌کنید با تبلیغات مختلفی مواجه می‌شوید. کلیه این مواردی که مطرح شد موجب می‌شود تا ذهنیت افراد نسبت به بازاریابی برون‌گرا منفی شود و بیشتر افراد از این روش به عنوان بازاریابی مزاجم می‌شناسند.

مهم‌ترین کاربرد بازاریابی برون ‌گرا

اولین گام بازاریابی برون ‌گرا آغازکننده ارتباط با مشتری است که مهم‌ترین و اساسی‌ترین کاربرد آن نیز می‌تواند برای برندهای نوپا مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که قصد دارید با فردی ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنید و اگر برای این رابطه شما دست روی دست بگذارید و هیچ اقدامی نکنید و توقع داشته باشید که او به سمت شما جذب شود سخت در اشتباه هستید؛ زیرا ممکن است که این فرصت را برای همیشه از دست بدهید به همین علت لازم است که تمامی تلاش خود را انجام دهید و شروع‌کننده یک گفتگو با او باشید. به عنوان مثال اگر شما مدیر یک کسب و کاری هستید که فلان محصول بهداشتی را تولید می‌کنید باید در ابتدای امر بازار هدف خود را به خوبی بشناسید سپس به معرفی آن بپردازید و در مرحله‌ی بعدی سفارش ساخت یک آگهی تلویزیونی یا تبلیغات محیطی بدهید و از این شیوه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید سپس برندتان را در ذهن او ماندگار کنید.

مهم‌ترین کاربرد بازاریابی برون‌گرا

بازاریابی برون‌گرا با چه فرمت‌هایی انجام می‌شود؟

این نوع از بازاریابی از طریق روش‌های زیر انجام می‌گردد ازجمله:

  1. چاپ و پخش تراکت
  2. رسانه‌های اجتماعی
  3. ایمیل مارکتینگ
  4. اینفلوئنسر مارکتینگ
  5. بازاریابی تلفنی
  6. تبلیغات محیطی
  7. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. چاپ و پخش‎ تراکت

از ابتدایی‌ترین و عین حال ساده‌ترین روش‌های بازاریابی برون‌گرا چاپ و پخش تراکت می‌باشد.

2. رسانه‌های اجتماعی

تهیه بنرهای اینستاگرام یا تیزرهای تبلیغاتی توسط شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

3. ایمیل مارکتینگ

بعضی از ایمیل‌های مارکتینگ مانند ایمیل‌های تبلیغاتی که به منظور بازاریابی برون‌گرا انجام می‌شود.

4. اینفلوئنسر مارکتینگ

هنگامی که یکی از افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی یک کالای خاصی را معرفی می‌کند به آن اینفلوئنسر مارکتینگ می‌گویند.

5. بازاریابی تلفنی

به این صورت که بازاریاب یک شرکت با شماره شما تماس می‌گیرد و به معرفی محصولات و خدمات خود می‌پردازد و به شما یک سری آگاهی‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

6. تبلیغات محیطی

احتمالاً شما هم زیاد در سطح شهر بیلبوردها و تبلیغات محیطی را دیده‌اید.

7. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

تبلیغاتی که شما پیش از شروع برنامه تلویزیونی یا رادیویی یا در وسط برنامه همچنین در پایان برنامه مشاهده می‌کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.