مفهوم نیچ مارکتینگ بیشتر بشناسید

مفهوم نیچ مارکتینگ بیشتر بشناسید

نیچ مارکتینگ کوچک‌ترین بخش بازار است که بر روی محصولات و خدماتی متمرکز است و نیازهای مشتریان آن بخش را تامین می‌کند. این نوع بازاریابی به عنوان یک استراتژی موثر و اثربخش است که تنها با بودجه اندک، محصول و خدمات خود را به بخش خاصی از بازار معرفی می‌کنند تا شانس خود را برای زنده ماندن در رقابت با سایر شرکت‌های بزرگ افزایش دهند. اغلب استارتاپ‌ها به نیچ مارکتینگ صرفاً به عنوان استراتژی برای ورود به بازار، معرفی محصول به مشتری همچنین دریافت بازخورد نگاه می‌کنند؛ در صورتی که این رویکرد در ارگان‌های بزرگ با سودآوری بیشتر به دفعات و برای بالا بردن حاشیه سود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیج مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای یا جا ویژه، به منظور متمرکز شدن بر روی فعالیت‌های بازاریابی بر روی بخشی کوچک، قابل تشخیص و تعریف شده از بازار. به طور کلی چیزی به عنوان نیچ در بازار وجود ندارد. بازاریابان نیچ را با شناسایی نیازها و خواسته‌هایی که از جانب سایر شرکت‌ها به خوبی و یا به هیچ عنوان برآورده نشده است خلق می‌کنند. به صورت کلی هدف نیچ مارکتینگ تبدیل‌شدن به شرکتی بزرگ در بازاری کوچک است.

نیچ مارکتینگ را می‌توان طراحی بازاریابی هدفمند دانست که بر روی بخش‌های ویژه‌تری از بازار متمرکز می‌شود. این بخش از بازار دارای پتانسیل بالایی است که در استفاده از محصولات یا خدمات ما دارد. در نتیجه نیز نیچ مارکت ویژگی‌های مورد نیاز و چگونگی توسعه محصول را مشخص می‌کند. در ضمن نیز نوع قیمت‌گذاری بیشتر از آنکه به کیفیت محصول بستگی داشته باشد با نوع تقاضا و شدت نیاز که محصول برآورده می‌کند مربوط است.

استراتژی‌های نیچ مارکتینگ

با وجود کمپین‌های بازاریابی دهان‌به‌دهان بیشتر از آنکه بر فعالیت‌های عمومی بازاریابی و تبلیغات ثابت‌قدم باشد. سعی می‌کند تا بین مخاطبان، پیرامون محصولات بحث و دیالوگ ایجاد کند به صورت نامحسوس مشتریان شما را با نام برند شما آشنا می‌کنند. نکاتی مانند تامین مالی برنامه‌ها یا اهدای جوایز در پدیده‌های مرتبط با نیچ مارکت شامل این تکنیک‌ها است.

استراتژی‌های نیچ مارکتینگ

با توجه به اینکه طراحی و توسعه این کمپین‌ها بسیار وقت‌گیر است به همین دلیل موجب می‌شود تا دیرتر نتیجه دلخواه حاصل شود؛ لذا در صورتی که نتیجه مطلوب حاصل شود خروجی آن‌ها موثرتر و قابل‌ملاحظه‌تر خواهد بود به همین علت معرفی شفاهی افراد نیز به یکدیگر افزایش خواهد یافت.

کمپین کسب اعتماد

در واقع این استراتژی چیزی نیست به جز درخواست از افراد صاحب نفوذ در نیچ مارکت که مبتنی بر تایید یا طرفداری از محصول و سازمان. در ضمن نیز با فهرست کردن آن‌ها و معرفی نام‌های آن‌ها به عنوان افرادی که از محصولات شما استفاده می‌کنند ایده بسیار مطلوب و رضایت بخشی است. با راه‌اندازی کمپین اعتماد در بازاریابی آنلاین به ویژه شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار است. نکته‌ای که اغلب تحت عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می‌شود. به صورت معمول در این کمپین‌ها به جای اینکه از افراد صاحب نفوذ در مارکت یا از افراد پرطرفدار و در حقیقت پیشنهاددهنده‌ها استفاده می‌کنند.

به عنوان نمونه می‌توان از یک وبلاگ نویس یا نویسنده معروف تقاضا کنید که در مورد پلتفرم آنلاین نویسندگی شما پیشنهاد بدهد یا آن را تبلیغ کند. تاثیراتی که این نوع کمپین‌ها به مقدار زیادی به اعتبار افرادی که به عنوان گوینده انتخاب می‌شوند بستگی به میزان صداقت در انتقال پیام آن‌ها دارد.

کمپین‌های تأییدی موازی

این نوع استراتژی بازاریابی بر روی در معرض دید قرار دادن برند شما برای مخاطبان نیچ مارکت تاکید می‌کند. به عنوان مثال تبلیغات در ویدئوهای آموزشی نویسندگی باعث می‌شود تا راهکارهای موثر و مطلوبی برای برندینگ پلتفرم آنلاین نویسندگی شما باشد.

به صورت کلی با استراتژی بازاریابی نیچ مارکتینگ که طبق نیازها و خواسته‌های استوار مشتریان طراحی و پیاده‌سازی شده است و از مواردی همچون کانال‌های توزیع تاثیر می‌گیرد. در این نوع استراتژی که بر اساس تفاوت‌ها یا مختصات فرهنگی مشتریان توسعه و پیشرفت حاصل کرده است.

از استراتژی‌های مناسب نیچ مارکتینگ می‌توان به ساخت برندی جدید به عنوان زیر مجموعه‌ای از یک برند اصلی اشاره کرد. این راهکار در صورتی که برند مادر در بازار به خوبی شناخته شده باشد اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارد.

مناسب‌ترین مشتریان برای نیچ مارکتینگ

مشتریان را می‌توان بر اساس ویژگی‌های محسوس تقسیم‌بندی کرد. این ویژگی‌های شامل موقعیت جغرافیایی، میزان درآمد، سن و سال و ویژگی‌هایی از این دست می‌باشد.

مناسب‌ترین مشتریان برای نیچ مارکتینگ

  • برنامه‌ریزی برای زوج‌های جوانی که قصد برگزاری مراسم ازدواج دارند و در مناطق غربی شهر سکونت دارند.
  • افرادی که علاقه زیادی به حیوانات خانگی دارند اما همیشه در سفر به سر می‌برند.
  • اشخاصی که منزل جدید خریداری کرده‌اند و به مدرن و لوکس بودن فضا و طراحی داخلی آن علاقه زیادی دارند.
  • فعالان زیست‌محیطی که بیشترین تمرکزشان بر روی آلودگی آب‌های زیرزمینی است.

نحوه‌ی برنامه‌ریزی برای بازاریابی گوشه‌ای

طراحی پلن و برنامه برای اجرای بازاریابی نیچ مارکتینگ معمولا با سوالاتی که منجر به بهبود فعالیت‌هایی که در حال اجرا است شروع می‌شود. با کسب اطلاعات و شناخت کافی از بازار هدف، اقدامات تازه‌ای در جهت توسعه و پیشرفت طرح بازاریابی می‌کنیم. کلیه جوانب طرح با توجه به تاثیری که روش‌های مورد استفاده بر تصویر برند می‌گذارند شروع می‌شود و طبق آن چیزی که در مراحل تحقیقات اولیه آموخته‌ایم ارتقا می‌یابد. تکنیک‌ها و روش‌های نیچ مارکتینگ برحسب ارزش‌های خاص بازار هدف می‌توانند به صورت نامحسوس یا کاملا شفاف اجرایی شوند؛ این مسئله درباره بازاریابی دهان‌به‌دهان اهمیت و تاثیر بسزایی دارد.

7 گام در نیچ مارکتینگ عبارتند از:

  1. جستجو و انتخاب بخشی از بازار که نیاز ویژه و برآورده نشده‌ای دارد.
  2. شناسایی کانال‌های توزیع
  3. مطمئن شدن از امکان‌پذیری برندینگ در نیچ مارکت
  4. اجرا نمودن برنامه‌ها
  5. برنامه‌ریزی برای افزایش دسترسی به بازار
  6. اجرای تحقیقات بازار برای تعیین نمودن اندازه بازار و امکان‌سنجی ایده
  7. بررسی و ارزیابی مداوم بازار تا از ادامه استراتژی‌های اطمینان یابید و بتوانید فرصت‌ها و تهدیدها را تشخیص دهید.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.