بازاریابی پیام‌ رسانی و کاربردهای آن

بازاریابی پیام‌ رسانی

احتمالا این روزها زیاد واژه پیام‌ رسان را شنیده‌اید و یا پیام‌رسان‌های مختلفی را می‌شناسید. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که پیام‌رسان‌ها چه تاثیری در کسب و کار ما دارند؟ نقش بازاریابی پیام‌ رسانی چیست؟
در سال‌های گذشته نزدیک به 85 درصد از روابط کسب و کارها با مشتریان از طریق اینترنت انجام می‌شد. بخش عظیمی از این روابط به وسیله برنامه‌های پیام‌رسان به وجود آمدند. پیام‌رسان‌ها وسیله‌ای هستند برای برقراری سریع ارتباط برندها با مشتریان، ارائه خدمات و راهکاری برای بالا بردن فروش است.

بازاریابی پیام‌رسانی چیست؟

بازاریابی پیام‌ رسانی از طریق پیام‌رسان‌های فوری از جمله واتساپ، فیسبوک، اسنپ چت با ایجاد برقرار ارتباط میان افراد با یکدیگر و سایر شرکت‌ها با کاربران، برندها با مشتریان بالفعل و بالقوه در زمان تعیین شده است. هدف اصلی مشتریان از پیام‌رسان‌های یک شرکت برای ایجاد آگاهی از آخرین پیشنهادات، محصولات جدید و فعلی همچنین اخبار برند می‌باشد. از طرفی نیز مشتریان می‌خواهند توسط پیام‌رسان‌ها، در مورد خدمات و محصولات برند مستقیماً در زمان مشخص پاسخ خود را دریافت کنند.

بازاریابی پیام‌رسانی چیست؟

برقراری ارتباط پیام‌رسان‌ها باعث ایجاد فرصتی جدید برای گفتگو میان مشتریان و برندها را فراهم می‌کند. در حال حاضر با توسعه و گسترش فناوری و ارتباطات فرایند استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان روز به روز در حال افزایش است. پیام‌رسان‌هایی همچون واتساپ و فیسبوک و غیره جز بخش جدایی‌ناپذیر از عادت‌های ارتباطی کاربران گوشی‌های همراه تبدیل شده‌اند. این رویداد در بسیاری از کشورهای دنیا مشهود است و در حال گسترش می‌باشد. طبق تحقیقات بازاریابان اینترنتی بیشتر از 1.82 میلیارد نفر در کل جهان در حال استفاده از این ابزارها هستند.
با توسعه و پیشرفت‌هایی که در استفاده از پیام‌رسان‌ها، فرصت‌های جدید همراه با خطراتی را برای مدیران بازاریابی ایجاد کرده است. مدیران بازاریابی برای دستیابی به مشتریان هدف خود لازم است که از بازاریابی پیام‌رسانی در یک کانال ارتباطی صحیح بدون اینکه برای کاربران خود مزاحمتی ایجاد کند از آن استفاده می‌کند.

از مزیت‌های استفاده از برنامه‌های پیام‌رسانی با استفاده از کانال‌های ارتباطی و ویژگی‌های مختص به خود می‌توانند امکان برقراری ارتباط برندها با مشتریان یا مشتریان با برندها را بدون محدودیت زمانی و مکانی ایجاد کنند. به عبارت دیگر برنامه‌های پیام‌رسان مهم‌ترین عامل برای گسترش روابط بیزینس با مشتریان است.

علت استفاده از بازاریابی پیام‌رسانی

امروزه برنامه‌های پیام‌رسان و کانال‌های ارتباطی در درجه اول برای ایجاد ارتباطات شخصی و خصوصی به کار می‌روند. پیام‌رسان‌ها بخشی از مجموعه بازاریابی شرکت‌ها محسوب می‌شوند این دست از برنامه‌های پیام‌رسان می‌توانند مزیت‌های دیگری را در مقایسه با سایر شبکه‌های بازاریابی برای برند داشته باشند.

6 نکته مهم در مورد استفاده از برنامه‌های بازاریابی پیام‌رسان از طریق برندها

  1. دسترسی به مخاطبین هدف گسترده
  2. شبکه‌های ارتباطی مستقیم به شرکت
  3. نرخ کلیک و افزایش آن
  4. محتوای منتشر شده
  5. مشتریان وفادار
  6. فراهم نمودن پشتیبانی چت بات

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. شبکه‌های ارتباطی مستقیم به شرکت

مشتریان مستقیماً با استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان می‌توانند با شرکت شما ارتباط برقرار کنند. مذاکرات عمومی‌ از این قاعده مستثنا هستند از این رو این شبکه‌ها، گفتگوهای شخصی میان مشتریان و سایر نمونه‌های دیگر آن را در بر نمی‌گیرند.

2. دسترسی به مخاطبین هدف گسترده

امروزه برنامه‌های پیام‌رسانی در تمامی گروه‌های سنی و جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی از برنامه‌های پیام‌رسان افزایش دسترسی جهانی در تمامی سطوح است.

3. نرخ کلیک و افزایش آن

کاربران به سهولت می‌توانند به این شبکه‌ها دسترسی پیدا کنند. با نرخ بازدهی 90 درصد و میزان نظرسنجی 20 تا 30 درصد، اطلاعات و ارتباطی که کاربران از طریق پیام‌رسان‌ها برقرار می‌کنند، نسبت به دیگر شبکه‌های پیام‌رسانی بیشتر در دسترس کاربران است.

نکات مهم درباره برنامه بازاریابی پیام رسان

4. محتوای منتشر شده

با استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان شرکت به راحتی می‌توانند محتوای دلخواه خود را با مخاطبین به اشتراک بگذارند. اشتراک‌گذاری محتوا، معرفی محصول و خدمات توسط پیام‌رسان‌ها راهکاری برای انتشار و شناخت هر چه بیشتر برند در مکالمات خصوصی مشتریان با یکدیگر است.
از این سو برندها توسط برنامه‌های پیام‌رسان خدماتشان را به گروه مخاطبان هدف معرفی می‌کنند؛ مشتریان نیز با استفاده از بازاریابی دهان به دهان در مکالمات خود با یکدیگر به تبلیغات و معرفی محصولات برند می‌پردازند. از همین رو بازاریابی پیام‌رسان یک روش موثر برای شناخت برند در بازار، جذب مشتری و افزایش فروش و غیره است.

5. مشتریان وفادار

نسبتاً کمتر از یک درصد کاربران از شبکه‌های پیام‌رسان استفاده نمی‌کنند. چت کردن با استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان باعث ایجاد ارتباط مستقیم با هر یک از کاربران می‌شود که در نتیجه موجب وفاداری مشتریان در طولانی مدت خواهد شد.

6. فراهم نمودن پشتیبانی چت بات

یکی از اقدامات هوشمند در حوزه مکانیزه کردن ارتباطات پیام‌رسان‌ها و یک شیوه جدید فراهم کردن پشتیبانی چت بات است که یک روش جدید برای تبادل با مشتریان و آینده‌نگری است. در نتیجه یکی از بهترین برنامه‌های پیام‌رسان که می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزاری برای بازاریابی پیام‌رسانی استفاده کرد مانند واتساپ و فیسبوک.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.