موفقیت بازاریابی ویروسی و رازهای آن

موفقیت بازاریابی ویروسی

آگاهی و دانش از روش‌ها و شیوه‌های موفقیت در بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد. با توجه به شهرت و معرفی تجارت و کسب ‌و کار اینترنتی خود به تمامی افراد، بدون اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری زمانی و مالی داشته باشید همچنین بدون در نظر گرفتن زمان و هزینه آن هدفی که مدنظرتان است در نهایت کمال و سود برایتان اتفاق خواهد افتاد.
بازاریابی ویروسی برای کسب‌ و کارهای اینترنتی بسیار مفید و موثر است و به عبارتی نیز تضمین‌کننده موفقیت هر نوع کسب ‌و کار آنلاینی می‌باشد. با وجود اهمیت داشتن این مسئله تصمیم داریم در این گفتار از رازهای موفقیت بازاریابی ویروسی پرده برداریم همچنین روش‌های تحقق یافتن به آن را بازگو کنیم.

بازاریابی ویروسی چیست؟

پیش از هر چیزی باید با مفهوم بازاریابی ویروسی به خوبی آشنا باشید. هنگامی که صحبت از ویروس می‌شود. به صورت ناخودآگاه به فکر ویروسی آنفلوانزا، ویروس کامپیوتر و یا ویروس کرونا می‌افتید. بازاریابی ویروسی به روشی گفته می‌شود که به یک خاطره خوب یا تصویری به یادماندنی از آن محتوا در ذهن شما باقی می‌گذارد.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ تکنیکی است که از رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های متنی، ویدیویی و سایر روش‌های ارتباطی دیگر برای منتشر کردن اطلاعات در مورد یک مقاله، محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که فردی ویروسی می‌شود خیلی سریع و با سرعت ویروس را به دیگران انتقال می‌دهد این مسئله در مورد محتوا نیز رخ می‌دهد.

در حال حاضر رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و غیره امکان برقراری ارتباط یک نفر با هزاران و میلیون‌ها نفر دیگر را فراهم کرده‌اند. زمانی که یک نفر پیامی را بین چندین نفر منتشر می‌کند این پیام را به سایرین نیز منتقل می‌کنند. در حقیقت به بازاریابی ویروسی کمک کرده‌اند. بازاریابی ویروسی یک ابزار تبلیغاتی برای کسب‌وکار است و بدون اینکه خودشان بدانند به نشر آن کمک می‌کنند.

روش‌های موفقیت بازاریابی ویروسی

سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که روش‌های موفقیت در بازاریابی ویروسی چیست؟ چه راهکارهایی آن را تضمین می‌کند و یا میزان اثربخشی آن را بالا می‌برد؟ آگاهی از این مسئله می‌تواند رازهای کسب‌وکار آنلاین در استفاده صحیح از این مزیت باشد. برخی از این روش‌ها شامل:

  1. پیدا کردن شبکه‌های ارتباطی مخاطبان هدف
  2. تولید ویدیوهای جذاب و کاربر پسند
  3. تولید محصولات و خدمات رایگان
  4. تحریک کردن احساسات و عواطف کاربران
  5. ارائه‌دهنده کارهای فوق‌العاده
  6. تقویت مشارکت اجتماعی
  7. تولید پیام‌های ویروسی مکرر
  8. عدم توجه و تمرکز بر بازاریابی سنتی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. پیدا کردن شبکه‌های ارتباطی مخاطبان هدف

نخستین اقدام برای گسترش و رشد بازاریابی ویروسی، شناسایی مخاطبان هدف و اینکه در کدام شبکه‌های ارتباطی حضور و فعالیت دارند. با آشنایی و شناخت کافی از این شبکه‌ها و برای اقدام ویروسی کردن مخاطبان، بایستی پیام صحیح را به دست افراد مناسب بدهید تا آن‌ها بتوانند ادامه کار را به خوبی بر عهده بگیرند.

محتوایی که تولید می‌شود بایستی به قدری برای مخاطب جذاب و کاربردی و خاص باشد که آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. از این به بعد نیز دوستان او هم برای سایر دوستانشان ارسال می‌کنند و این چرخه همواره ادامه پیدا می‌کند. پیدا کردن این راه‌های ارتباطی بسیار اهمیت دارد و اگر مسیر یا کانال را نادرست انتخاب کنید نمی‌توانید به مخاطبان مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

تولید ویدیوهای جذاب و کاربر پسند

2. تولید ویدیوهای جذاب و کاربر پسند

تولید و ساخت فیلم‌های جذاب و کاربر پسند باعث می‌شود تا مخاطب درگیر کسب‌ و کار شود و محصولات و خدمات شما را تبلیغ نماید. فیلم باید به شکلی جذاب و دیدنی باشد که منجر به تحریک مخاطب گردد تا آن را در بین دوستان و آشنایان به اشتراک بگذارد زمانی که این اشتراک‌گذاری افزایش پیدا کند باعث می‌شود تا در کل فضای مجازی و اینترنت منتشر شود.
در صورتی که کار اصولی و با برنامه باشد علاوه بر رسانه‌های اجتماعی، در سایت‌ها وبلاگ‌ها نیز انتشار می‌یابد. صرفاً چیزی که این انتشار را تضمین خواهد کرد ساخت ویدیوهای جذاب و به یادماندنی است که بتواند مخاطب را از نظر محتوا درگیر کند تا درصد بالایی از افراد اشتراک‌گذاری کنند.

3. تولید محصولات و خدمات رایگان

به صورت کلی انسان‌ها نسبت به محصولات و خدمات با ارزش رایگانی که ارائه می‌کنند عکس‌العمل مثبتی نشان می‌دهند. واژه رایگان بسیار تأثیرگذار است و در بازاریابی ویروسی نیز بسیار منحصربه‌فرد و ویژه است. در واقع برخی از صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی برای جلب توجه مخاطبان تلاش می‌کنند تا برخی از محصولات ارزشمند و مهم خود را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دهند.
البته هر محصول یا خدمتی تنها به صرف ارزشمند بودن نمی‌تواند برای کسب ‌و کار شما سودآور باشد مسئله مهمی که وجود دارد این است که باید چیزی ارائه شود که موردپسند کاربران باشد و توجه خاص آن‌ها را برانگیزد. در واقع کاربران در بیشتر حوزه‌ها از کلمه رایگان را جستجو می‌کنند. صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی با سرمایه‌گذاری ناچیز و به اشتراک‌گذاری رایگان می‌توانند سود بسیاری را در آینده نزدیک به دست آورند. گاهی اوقات لازم است که از سودهای کم صرف‌نظر کنید تا به سودهای کلان در آینده دست‌یابید. این گذشتن از سود اولیه، تبلیغ کسب ‌و کار شما است که توسط کاربران به همراه داشته که در پایان نیز به برند شما کمک خواهد کرد.

4. تحریک کردن احساسات و عواطف کاربران

یکی از فن‌های بسیار مهم در بازاریابی ویروسی دست گذاشتن بر روی احساسات مخاطب و تحریک آن به سمت بهره‌برداری لازم است. زمانی که احساسات کاربر تحریک نشود و تاثیری که مدنظر است ایجاد نمی‌شود. ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که بازاریابی ویروسی چگونه می‌تواند بر روی احساسات کاربر تاثیر بگذارد؟
برای یافتن پاسخ این سوال باید محتوایی تولید کنید که در مخاطب شما علاقه یا تنفر ایجاد کند و بتوانید احساسات آن را برانگیزید و آن را در کل فضاهای مجازی پخش کنید و به اشتراک بگذارید. هنگامی که احساسات مخاطب درگیر شد مسلماً موفقیت برای بازاریابی شما نیز تضمین خواهد شد.

تقویت مشارکت اجتماعی

5. ارائه‌دهنده کارهای فوق‌العاده

یکی از فن‌های موفقیت در بازاریابی ویروسی انجام امور و یا کارهای غیرقابل‌پیش‌بینی و منحصربه‌فرد است. محتوایی که تولید می‌کنید باید بتواند نگاه کاربران را به سمت شما جلب کند. روش‌های مختلفی برای جذب کرد کاربران وجود دارد یکی از آن‌ها ارائه محتواهای کاملا جدید و بکر است به عنوان مثال یک محصول کاملا جدید و کاربردی تولید کنید.
ممکن است که در ابتدای شروع کار نتوانید خاص و ویژه عمل کنید اما به زمان و فیدبک‌هایی که از مخاطبان خود می‌گیرید می‌توانید کیفیت محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

6. تقویت مشارکت اجتماعی

از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی ویروسی استفاده از مشارکت اجتماعی است که با قرار دادن محتوا و معرفی خدمات و محصولات در معرض کاربران اینترنتی هدف خود، ساده‌ترین و آسان‌تر می‌توانند به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنند. همچنین می‌توانند از اینفلوئنسر مارکتینگ برای کار تبلیغ محصولات خود استفاده کنند.
رمز موفقیت در این مسئله تولید محتوای جذاب، جالب و مخاطب پسند است به نحوی که مخاطبان خودشان آن را برای سایرین به اشتراک می‌گذارند. در واقع اگر اینفلوانسرها محتوا و مطلبی را به اشتراک بگذارند و یا محصولات و خدمات شما را توصیه کنند، کاربران عادی از این کار پیروی می‌کنند و آن را انتشار خواهند داد. در این صورت بازاریابی ویروسی در نهایت نتیجه ایجاد خواهد شد.

7. تولید پیام‌های ویروسی مکرر

ارسال یک پیام و محتوای جذاب و منحصربه‌فرد زمانی که تنها یک بار تولید شود بعد از مدت زمانی کاملا از یاد می‌رود. شما می‌توانید تنها با یک پیام ویروسی برای مدتی توجه مخاطبان را به سمت خود جلب کنید. لذا توصیه می‌شود که برای جلب توجه مخاطبان به صورت متوالی و منظم پیام‌های ویروسی تولید و انتشار دهید. هر چه قدر میزان تولید محتواهایی جذاب و ویروسی افزایش یابد. مخاطبان بیشتری را تحت تاثیر قرار خواهید داد با اشتراک‌گذاری پیام‌های ویروسی به صورت مداوم و مکرر باعث موفقیت کمپین‌های بازاریابی خواهید شد.

8. عدم توجه و تمرکز بر بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی با پارامترهای قدیمی و دست و پاگیر تنها بر روی محصولات و خدمات تمرکز دارد. چنانچه که بخواهد خلاقیت صرف کند از افراد مشهور و معروف در تبلیغات خود استفاده می‌کند. کاربران فضای مجازی همیشه منتظر یک اتفاق جدید و نویی هستند از همین رو توجه و تمرکز خود را بر روی تولید داستان‌های هیجان‌انگیز و محتواهای جذاب می‌کنند. علاوه بر اهمیت دادن به محصولات و خدمات خود به دنبال جلب توجه مخاطبان و هدایت آن‌ها به سمت خودشان هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.