اهمیت و جایگاه بلاک چین در دیجیتال مارکتینگ

بلاک چین در دیجیتال مارکتینگ

احتمالا این سوال به ذهن شما هم خطور کرده باشد که بلاک چین در دیجیتال مارکتینگ چه جایگاه و اهمیتی دارد. در آینده مالی نه چندان دور به تدریج به سمت این نوع بستر مالی خواهیم رفت در صورتی که در حال حاضر نیز شاهد پیشرفت و توسعه آن هستیم.
در سال‌های اخیر بلاک چین جایگاه مالی مناسب و خوبی را برای خود باز کرده است. این ارز دیجیتالی رشد فزاینده‌ای یافته است به خصوص در ایران بلاک چین را همان بیت کوین می‌دانند در صورتی که در معاملات مالی این دو با یکدیگر متفاوت هستند؛ زیرا بلاک چین بستر فناوری محور برای کد گذاری بیت کوین می‌باشد.

منظور از بلاک چین که حدوداً همزمان با پیدایش بیت کوین بر روی زبان‌ها افتاد. حقیقت امر این است که بیت کوین به‌عنوان پادشاه و معیار تمام رمز ارزهای دیجیتال در دنیا از این روش برای ذخیره اطلاعات مرتبط با دارایی ون مال کاربرانش استفاده نمود تکنیک‌هایی که واقعاً موثر و مفید بوده‌اند.

بلاک چین چیست؟

کلمه بلاک چین از دو جز تشکیل شده است که جزء اول آن بلاک و جزء دوم چین یا زنجیره نام دارد. این تکنولوژی زنجیره‌ای از بلوک‌ها می‌باشد که در هر بلوک می‌توان هر نوع اطلاعاتی را از جزییات تراکنش‌های و پولی ریز و درشت تا جرم و جنایت‌های یک فرد و گروه را ثبت کرد. اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و این بلاک‌ها به شکل زنجیره‌ای به یکدیگر مربوط می‌شوند این زنجیره، بلاک چین نام دارد. به عبارت دیگر بلاک چین به نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارشات گفته می‌شود که تفاوت آن با دیگر سیستم‌ها این خواهد بود که اطلاعات ثبت شده روی آن سیستم برای تمامی اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. از این رو رمزنگاری و توزیع داده‌ها، درستکاری و هک اطلاعات ثبت شده، امکان حذف را نسبتاً از بین خواهد رفت.

نقش بلاک چین در دیجیتال مارکتینگ

نقش بلاک چین در دیجیتال مارکتینگ

  • ایجاد اعتماد با حذف کلاه‌برداری تبلیغاتی
  • امکان مشاهده برای تمامی افراد
  • حفظ و محافظت از حریم کاربران

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

ایجاد اعتماد با حذف کلاهبرداری تبلیغاتی

با پیشرفت‌های فناوری در عرصه اینترنت کلاهبرداری در آن نیز زیاد شده و به شکل‌های مختلفی در آمده است. با انجام دادن تبلیغات صحیح و منطقی در اعتماد افراد به برندهای تجاری موثر و سودمند است؛ اما به دلیل عوامل مختلف ما باز شاهد کلاهبرداری‌های تبلیغاتی هستیم. در واقع این کلاهبرداری‌ها دیدگاه ما را نسبت به بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ کاهش داده است همچنین موجب بدبین شدن افراد نسبت به این روش کسب و کار شده است اما با ورود و ظهور بلاک چین این اعتماد روزافزون‌تر شده است.

با ظهور بلاک چین‌ها، موجب شده است که به افراد کمک کنند چنانچه که فرد گیرنده تأییدیه پول به حساب فرد فرستنده ارسال شود. با این اقدام به طور کلی بساط کلاه‌برداری تبلیغاتی که مشکل بسیار بزرگی است از بین خواهد رفت. در حقیقت این دقت و سختگیری هشداری جدی به تبلیغ‌کنندگان است تا تبلیغات صادقانه‌تری داشته باشند. در ضمن این شفافیت و همگانی بودن بلاک چین‌ها باعث نگرانی برندهای بزرگ و قوی تجاری هم گردیده است زیرا این احتمال وجود دارد که امنیت اطلاعات تجارت خود از دست بدهند.

2. امکان مشاهده برای تمامی افراد

از دیگر مزیت‌های بلاک چین‌ها امکان مشاهده برای عموم است. البته برخی از افراد معتقد هستند که امکان نظارت همگانی از تقلب بدتر است. به‌ عنوان نمونه گوگل قسمت بزرگی از سرمایه خودش را با استفاده از تبلیغات به دست آورده است. با توجه به اینکه موتور جستجوی بزرگ برای تبلیغاتی که افراد لینک آن را می‌بندند از طرف مقابل پول می‌گیرد در حال حاضر برخی از افراد نیز هستند که برای مشاهده تبلیغات خود دستمزد دریافت می‌کنند.
با این حال ممکن است این سوال ایجاد شود که افراد واقعاً نیاز مطالعه تبلیغات دارند و یا تنها بر روی لینک تبلیغات کلیک می‌کنند؟ برای از بین بردن این چنین مشکلات، مرورگرهایی طراحی شده‌اند تا گردش کاربران در آن را بتوان به راحتی مشاهده کرد و با رصد کردن آن از درستی کار اطمینان کسب شود. با توجه به اینکه مشخص شود که کاربران تا چه مدت زمانی را برای دیدن هر صفحه تبلیغات زمان گذاشته‌اند. با توجه به اینکه هدف اصلی بلاک چین ایجاد و برقراری یک تعامل دو طرفه برد برد است از یک سو تبلیغ‌کننده به هدفش که اطمینان یافتن از درستی کار کاربران است و از سوی دیگر کاربران حریم خصوصی‌شان حفظ خواهد شد.

تاثیر بلاک چین در دیجیتال مارکتینگ

3. حفظ و محافظت از حریم کاربران

از دیگر مزیت‌های بلاک چین در دیجیتال مارکتینگ حفظ و ماندگاری حریم کاربران است. در واقع این یک واقعیت غیرقابل‌انکار در دنیای بازاریابی اینترنتی است که داده‌های کاربران صرفاً به آن‌ها تعلق ندارد بلکه شرکت‌های بزرگ از این راه درآمدهای بالایی کسب می‌کنند. به‌عنوان مثال بزرگ‌ترین غول‌های اینترنتی جهان مانند فیسبوک، توییتر و گوگل بخش گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری خود را از فروش داده‌های کاربران به بخش تبلیغات به دست می‌آورند.
بلاک چین دیگر به دلیل وجود هر نوع واسطه‌ای به فرض وجود گوگل در میان خریدار و فروشنده را از بین برده است و یک رابطه مستقیم به وجود آورده است. با این روش به کاربران کمک می‌کند تا حریم خصوصی را حفظ کنند و از سوءاستفاده آن از طریق دیگران جلوگیری کنند.

سخن پایانی

بیشتر تکنولوژی‌ها، بلاک چین یک فناوری نوین است با قابلیت امکان ثبت اطلاعات به صورت دائمی و مستمر بدون امکان تغییر را ایجاد می‌کند. در صورتی که تحت عنوان دیتابیس یا پایگاه عمل می‌کند اما روی یک یا چند سرور منحصر به فرد قرار ندارد و بر روی تمامی سیستم‌های عاملی که به شبکه وصل هستند توزیع شده‌اند و به علت رمزنگاری و ثبت در تمامی سیستم‌عامل‌های شبکه، سوابق ثبت شده قابلیت تقلب، حذف یا هک وجود ندارد. بلاک چین تنها در مورد ارزهای دیجیتال نیست بلکه کاربردهای بسیاری دارد و هر زمانی که نیاز باشد می‌توان داده‌ها و اطلاعات را ذخیره کرد و یا اعتماد کاربران را جلب نمود به خصوص در بازاریابی دیجیتالی می‌توان از آن استفاده کرد.
برای از بین بردن تقلب و پایین آوردن نیروهای انسانی در انتخابات الکترونیکی می‌تواند کاربرد داشته باشد در ضمن نیز شرکت‌ها و برندهای بزرگ تجاری از طریق بلاک چین می‌توانند اطلاعات محصولات و حمل و نقل خود را از ابتدای امر تا دریافت مشتری روی پایگاه داده حفظ کند. این کار نشان‌دهنده اصل و اورجینال بودن کالا و صداقت برند و کیفیت بالای مواد اولیه را برای مشتری ضمانت می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.