انواع تجارت الکترونیک

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک یکی از روش‌های بازاریابی به صورت آنلاین است در این نوع از کسب و کار که امروزه نیز به دلیل فناوری‌‌ها و تکلونوژی‌های روز دنیا بسیار متداول شده است همانطور که مشاهده می‌کنید تجارت الکترونیک با سرعت هرچه تمام‌تر در حال فراگیر شده است و این امکان را برای کاربران خود به وجود آورده است که بتوانند بیشتر کارهای خود را از خرید لوازم مورد نیاز تا ثبت نام کلاس‌های مختلف و همچنین موارد دیگر را از طریق اینترنت انجام دهد.

ظهور و پیدایش تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک برای اولین بار در دهه‌ی 1960 به وسیله‌ی مبادله الکترونیکی داده‌‌ها بر روی شبکه‌های ارزش افزوده شناخته شد و همچنین با رشد روز افزون و دسترسی به اینترنت و پیدایش فروشندگان آنلاین مجرب در سال‌های 1990 و ابتدای سال‌های 2000 افزایش پیدا کرد.
به عنوان مثال می‌توان به وب سایت‌های آمازون اشاره کرد که فعالیت خود را در سال 1995 و در گاراژ جف بزوس تحت عنوان یک کسب و کار حمل و نقل کتاب آغاز کرد. وب سایت EBay برای کاربران امکان خرید و فروش به صورت مجازی را فراهم نمود. در سال‌های 1995 تحت عنوان مزایده‌های آنلاین به سراسر دنیا معرفی شد. در سال 1997 نیز این وب سایت با استقبال بسیار زیاد از عروسک‌های Beanie babies شهرت زیادی پیدا کرد. با افزایش تعداد کاربران آنلاین، باور بیشتر افراد این مسئله است که بزودی تجارت الکترونیک به روش اصلی معاملات تجاری تبدیل می‌شود.
تجارت الکترونیک همانند هر تکنولوژی الکترونیکی دیگر یا بازار خرید دیگری که متکی بر مصرف کننده است، در طی سالیان رشد و نمو پیدا کرده است. با رونق و پیشرفت دستگاه‌های الکترونیک مانند تلفن همراه موجب گردید که تجارت گوشی همراه نیز بازار مخصوص خود را پیدا کند. با روی کار آمدن سایت‌هایی از قبیل فیسبوک و پینترست، همچنین شبکه‌های اجتماعی توانسته ‌اند به محرک مهمی برای تجارت الکترونیک تبدیل شده است.
به عنوان نمونه برمبنای paymill، از سال 2014 طبق فروش‌هایی که انجام بر روی پلتفرم تجارت الکترونیک shopify، به علت وجود تبلیغاتی که بر روی شبکه‌های اجتماعی شده است در 85 درصد موارد خریداران با استفاده از تبلیغات موجودی که بر روی فیس بوک به پلتفرم منتقل می‌شوند.
اهمیت تجارت الکترونیک در دنیای امروزی بسیار زیاد است، با وجود تغییر و تحولاتی که در بازار ایجاد شده است توانسته است که ارتباط خود با مشتری را محکم‌تر و بادوام‌تر نماید و بازار خود را در شبکه گسترده آنلاین توسعه و گسترش دهد. طبق statista تا سال 2013 تعداد فروش تجارت الکترونیک جهانی رشد چشمگیری داشته است. به کار بردن گوشی همراه و اینترنت در ایالات متحده و همچنین در بازارهای در حال توسعه در کل دنیا، در حال گسترش است.

انواع تجارت الکترونیک

همانطور که می‌دانید تجارت الکترونیک نیز همانند تجارت سنتی، به چهار دسته کلی تقسیم بندی می‌شود که شامل:

  1. تجارت به تجارت (B2B)
  2. تجارت به مصرف کننده (B2C)
  3. مصرف کننده به تجارت (C2B)
  4. مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

تجارت الکترونیک و انواع آن

1. (B2B) تجارت به تجارت

این نمونه از تجارت به شرکت‌هایی گفته می‌شود که کار آن‌‌ها تجارت است مانند تولید کنندگانی که محصولات و کالاهای خود را به توزیع کنندگان می‌فروشند و عمده فروشانی نیز کالاهایی را به خرده فروشان می‌فروشند.

2. تجارت به مصرف کننده (B2C)

یکی از نمونه‌های تجارت الکترونیک تجارت به مصرف کننده است که به وسیله‌ی فروشگاه‌های اینترنتی و عاری از هر گونه رابطه و ارتباطی با مشتریان کالا‌ها و محصولات را به عموم افراد می‌فروشند. اغلب افراد چنین تصویری از تجارت الکترونیک دارند به عنوان مثال می‌توان فروشگاه اینترنتی آمازون را نام برد.

3. مصرف کننده به تجارت (C2B)

یکی از نمونه تجارت‌هایی که در تبلیغات به صورت آنلاین، انجمن‌‌ها و یا بازارهایی انجام می‌شود که در آن افراد با یکدیگر ارتباط دارند و از این طریق کالا‌ها و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. از نمونه‌های تجارت الکترونیک می‌توان به Ebay،Craigslist و ETSY اشاره کرد.

4. مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

در این نوع تجارت تبلیغات به صورت آنلاین انجام می‌شود و انجمن‌‌ها یا بازاریابان با یکدیگر کالا و خرید و فروش انجام می‌دهد. Ebay، craigslist، Etsy از نمونه‌های این نوع تجارت الکترونیک محسوب می‌شوند.

انواع مختلف تکنولوژی تجارت الکترونیک

انواع مختلف تکنولوژی تجارت الکترونیک

تکنولوژی تجارت الکترونیک خود انواع مختلفی دارد اعم از:

  • تجارت الکترونیکی تاجر با تاجر
  • مدیریت ارتباطات با مشتری
  • روش‌های مدیریت منابع اطلاعات
  • آموزش از راه دور برای سازمان‌هایی اقتصادی جدید
  • پست الکترونیک
  • روش‌های طراحی منابع سازمان‌ها
  • اتوماتیک کار کردن اهرم فروش
  • توسعه و گسترش مراکز تماس
  • خدمات شبکه‌ای مدیریت شده

از آنجایی که با تجارت الکترونیک منجر به تحول موثر و اساسی و همچنین عملکرد تجارت و مبادلات بین تاجر، معروف به تاجر با تاجر است. در تجارت تاجر با تاجر در تجارت الکترونیک اعم از انواع تکنولوژی‌های کاربردی و شبکه‌ای که برای خودکار کردن و بهینه سازی نمودن مبادلات بین بخش‌های مختلف تجارت انجام می‌شود.
یکی از روش‌های برای ایجاد تجارت الکترونیک برای هر صنف و ماهیت کاری، بنیانگذاری یک فروشگاه اینترنتی است. فروشگاه‌های اینترنتی یا به اصطلاح امروزی فروشگاه‌های مجازی که نوعی وبگاه می‌باشند از این طریق محصولات و کالاهای خود را توسط شبکه‌های اینترنتی به فروش می‌رسانند. تفاوت اساسی که میان فروشگاه‌های آنلاین و فروشگاه‌های حقیقی وجود دارد این است که این فروشگاه‌ها به صورت مجازی ویژگی‌هایی دارند که به دلیل عدم محدودیت داشتن شرایط جغرافیایی و زمان همچنین کاهش هزینه‌های جانبی و هش ترافیک و آلودگی را در پی خواهد داشت.
نخستین مرورگرهای جهان در سال 1990 توسط تیمبرزلی کشف شد و از سال 1991 از این نوع مرورگر‌ها برای مصارف تجاری استفاده می‌گردید. در سال 1994 با توسعه و پیشرفت‌هایی که صورت گرفته شد از جمله افتتاح بانکداری الکترونیک در همان سال‌ها، نت اسکیپ رمزنگاری ssl را برای فرستادن داده‌ها در اینترنت معرفی نمود که امروزه در خریدهای اینترنتی این نوع رمزنگاری بسیار مطمئن و الزامی است. در ضمن نیز در بین سال‌های 1994 شخصی به نام اینترشاپ که در یک شرکت آلمانی موفق شد که نخستین سیستم فروشگاهی اینترنتی خود را به دنیا معرفی کند. سایت آمازون نیز به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی در سال 1995 کار خود را شروع کرد و یک سال بعد از آن‌ ای بی احداث شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.