اهمیت تجارت الکترونیک در دنیای امروزی

اهمیت تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک، یک الگوی تجاری است که به واسطه آن بسیاری از معاملات در اینترنت قابل اجرا هستند. فروشگاه‌هایی که هم اکنون محصولات خود را به صورت آنلاین می‌فروشند، مشاغل تجارت الکترونیک هستند. به عنوان مثال هم اکنون وبسایت آمازون یکی از محبوب‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در صنعت تجارت الکترونیک است.

پیشینه تجارت الکترونیک

می‌توان گفت که مایکل آلدریچ اولین کسی بود که پایه این مفهوم را در سال 1979 بنا کرد.
ایده او این بود که بدون مراجعه به یک فروشگاه فیزیکی، بتوان کالای مورد نظر را خریداری کرد.در همین زمان که در آن دوره بسیاری از افراد با رایانه آشنا نبودند، بیل گیتس و استیو جابز ایده ساخت رایانه‌های رومیزی را پیاده کردند.
در سال 1994، جف بزوس فروشگاه اینترنتی آمازون را با هدف فروش کتاب بیش از یک میلیون راه اندازی کرد، اما به مرور این ایده به محبوب‌ترین فروشگاه آنلاین در جهان تبدیل شد، به واسطه آن فروشندگان توانستند هر نوع محصولی که به آن نیاز داشتند را خریداری کنند.
اوایل دهه 1990 و 2000، مردم به صورت روزافزون از رایانه‌های رومیزی استفاده می‌کردند، این مسئله موجب رشد تجارت الکترونیک می‌شد.
بسیاری از شرکت‌ها در ابتدا از روش‌های متفاوتی برای دریافت وجه خود استفاده می‌کردند، زیرا درگاه‌های پرداخت آنلاین برای پرداخت وجه از سمت مشتری به شرکت‌ها وجود نداشت.
تاسیس پی پال در دسامبر 1998 باعث شد که تجربه خرید برای مشتریان ساده‌تر شود.

آینده تجارت الکترونیک

پیش بینی می‌شود که تا سال 2020، فروش جهانی تجارت الکترونیک به 4.135 تریلیون دلار برسد، این آمار باعث می‌شود تا این پدیده به یک صنعت رو به رشد و سودآور تبدیل شود.
چشم انداز ایالات متحده در سال 2019، رشد 224 میلیون خرید آنلاین بوده است، با توجه به این اهداف می‌توان گفت که این کشور یک قطب مقتدر در بازاریابی اینترنتی به شمار می‌آید.
از طرفی آمار روزافزون فروش موبایل نشان می‌دهد که در آینده این رقم بیشتر خواهد شد.
اگر به اهمیت تجارت الکترونیک در دنیای امروزی پی برده‌اید، اطمینان حاصل کنید که ابزار شما مانند سایت‌ها بهینه سازی شده‌اند و یا اینکه از بیشترین ظرفیت شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنید.

تجارت درونگرا

انواع متداول وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک

مدل‌های مختلفی از وبسایت‌ها در این زمینه وجود دارد که می‌توانید با توجه به اهدافی که برای کسب و کار خود در نظر دارید، هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید.
1) وبسایت کالاهای فیزیکی: خرده فروشانی که محصولات خاصی را می‌فروشند، می‌توانند فروشگاه‌های خود را به صورت آنلاین راه اندازی کنند تا مخاطبان بیشتری در این زمینه با آن‌ها آشنا شوند.
این گزینه برای کسانی که می‌خواهند در زمینه فروش رشد کند اما فروشگاه‌های فیزیکی در اختیار ندارند، مناسب خواهد بود. با رعایت ۶ روش برای بهبود فروش تجارت الکترونیک می‌توانید به موفقیت چشمگیری دست یابید.
2) وبسایت مبتنی بر خدمات: شرکت‌هایی نیز وجود دارند که ارائه دهنده خدمات خاصی هستند. آن‌ها می‌توانند به عنوان یک شرکت مستقل و یا در ارتباط با دیگر شرکت‌ها، روند خود را گسترش دهند.
3) وبسایت فروش محصولات دیجیتال: شرکت‌هایی نیز وجود دارند که محصولات دیجیتالی می‌فروشند، نرم افزارها و بازی‌های ویدیویی نمونه از آن می‌باشد. چنین کسب و کارهایی لزوما نیاز به یک فروشگاه فیزیکی ندارند، زیرا برای دریافت محصولات آن‌ها تنها لازم است که دانلود شوند. این نوع از تجارت الکترونیک باعث آسان‌تر شدن سودآوری خواهد شد.
اهمیت تجارت الکترونیک در دنیای امروزی در این روش فروشندگان، کالای خود را از تامین کنندگان خاصی تهیه کرده و پس از سفارش مشتری، مستقیما از انبار آن‌ها را ارسال می‌کنند.

بستر تجارت الکترونیک

پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی، یک راه حل نرم افزاری است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا با ایجاد یک فروشگاه آنلاین، محصولات و یا خدمات خود را ارائه دهند.
در این فروشگاه‌ها، صاحبان کسب و کار می‌توانند با انتخاب هر کدام از روش‌های تحویل، محصولات خود را به دست مشتریان در سراسر جهان برسانند.
این مسئله در کشورهای پیشرفته جدی‌تر و پر قدرت‌تر از سایر کشورها در حال رشد و توسعه است.
وبسایت‌هایی مانند آمازون،‌ای بی، تی مال و بسیاری از نمونه‌های دیگر نشان دهنده این حقیقت است.

تجارت الکترونیک در دنیای امروز

نکاتی برای موفقیت فروشگاه تجارت الکترونیک

اجرای تمام ایده‌ها برای یک فروشگاه تجارت الکترونیکی کار ساده‌ای نیست.
تنها طراحی سایت به این معنی نیست که مردم به سمت شما جذب خواهند شد و یا حتی از شما خرید خواهند کرد.
روش‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به موفقیت شما کمک کند.

تمرکز بر روی کاربر

شاید با توجه به این دیدگاه که بیان می‌کند به کمک تجارت الکترونیک می‌توان هر چیزی را به هر کسی فروخت، عده‌ای به گمان خود موفق شده باشند، اما این مسئله دوام زیادی نخواهد داشت.
لازم است به فکر راه‌هایی باشید که به کمک آن بازدیدکنندگان به شما اعتماد کنند و در نهایت محصولات شما را خریداری کنند.
هر چه قدر که ارتباط و تعامل شما با مخاطب بیشتر باشد و تمرکز خود را بر روی افراد مشخصی قرار دهید، توانایی بیشتری برای جلب اعتماد او خواهید داشت.
از طرفی با توجه به استفاده روزافزون از تلفن همراه، بهتر است طراحی سایت ریسپانسیو داشته باشید تا با موبایل سازگار باشند، به این معنی که با کیفیت مناسبی در آن‌ها نمایش داده شوند. به روز نگه داشتن این روند، به موفقیت شما کمک خواهد کرد.
سرمایه گذاری بر روی سئو سایت باعث می‌شود تا در رتبه بندی موتورهای جستجو در صدر باشید.
بنابراین نیازی نیست نگران باشید، کاربران حتما به سراغ شما خواهند آمد. هر چقدر که از روش‌های خلاقانه‌تری استفاده کنید، می‌توانید شاهد رشد فروشگاه اینترنتی خود باشید.

بازاریابی تجارت الکترونیک چیست؟

این مفهوم فرایندی است که به کمک سیستم عامل‌های آنلاین امکان پذیر است.
به عبارتی آن‌ها می‌توانند به رونق گرفتن فروشگاه‌های آنلاین شما کمک کنند. بازاریابی می‌تواند شامل کمپین‌های اطلاع رسانی، تخفیفات و مواردی از این دست باشد.
زیبایی بازاریابی تجارت الکترونیک در این است که می‌توانید به کمک دنیای اینترنت مفاهیم زیادی را بیاموزید و حتی آن‌ها را اجرا کنید.
به معنی بهتر هر فرد بدون توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد قادر خواهد بود تا به کمک این نوع بازاریابی موفق شود، با این حال لازم است در این مسیر با چالش‌های تجارت الکترونیک آشنایی داشته باشید.

آینده تجارت الکترونیک

این پدیده همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.
شواهد نشان می‌دهد که به زودی بسیاری از کسب و کارها به سمت آن روی خواهند آورد. هر چند بدون شک در سال‌های آینده با پیشرفت‌ها و مفاهیم بیشتری همراه خواهد بود، اما از بین نخواهد رفت و مقتدر باقی خواهد ماند.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.