8 ویژگی تجارت الکترونیکی فوق‌العاده 

ویژگی تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیک توسط اینترنت و وب برای فرایند تجارت است. به صورت کلی می‌توان گفت که تجارت الکترونیک یعنی مبادله تجاری به صورت دیجیتالی بین افراد و سازمان‌ها است که از طریق اینترنت و وب بتوانند کار خود را انجام دهند. در این گفتار قصد داریم که به بررسی ویژگی‌ها و خصوصیات تجارت الکترونیکی که باعث رشد و توسعه کسب و کارتان گردد بپردازیم.

قدمت تجارت الکترونیکی

تاریخچه تجارت الکترونیکی از سال 1995 شروع شد که یکی از نخستین پورتال‌های اینترنتی یعنی Netscape.com بود که نخستین آگهی‌های تبلیغاتی را از سوی شرکت‌های بزرگ قبول کرد و این ایده را تا جایی توسعه داد که می‌توان توسط وب وسیله‌ای جدید برای تبلیغات و فروش استفاده کرد. هیچ کس در آن زمان نمی‌توانست حتی تصور کند که منحنی رشد تخمینی برای فروش خرده‌فروشی‌ها به وسیله تجارت الکترونیکی در سال‌های بعدی دو یا سه برابر رشد نشان خواهد داد. موضوع رشد سریع تجارت الکترونیکی که بررسی آن می‌تواند فواید بسیاری در برداشته باشد.

ویژگی تجارت الکترونیکی

دلایل رشد سریع تجارت الکترونیکی چیست؟
پاسخ این سوال در بستر اینترنت و وب نهفته است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که اینترنت و تکنولوژی‌های تجارت الکترونیکی سرشار و قدرتمندتر سایر فناوری‌های دیگر است.
ویژگی تجارت الکترونیکی از قرار زیر می‌باشد:

  1. دسترسی جهانی
  2. استاندارد جهانی
  3. غنای محتویات
  4. ارتباط متقابل
  5. چگالی اطلاعات
  6. شخصی‌سازی
  7. فناوری اجتماعی
  8. حضور همه جا و همه وقت

با توجه به این که هر کدام از ویژگی‌های تجارت الکترونیک فوق‌العاده و خاص هستند، اما ویژگی‌های آن را می‌توان با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار داد. د رادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. دسترسی جهانی

تکنولوژی تجارت الکترونیکی این امکان را برای مبادلات تجاری فراهم کرده است تا از مرزهای فرهنگی و ملی به راحتی عبور کند و نسبت به تجارت سنتی هزینه‌های کمتری بپردازد. در نهایت نیز اندازه حقیقی بازار برای تجار تجارت الکترونیکی نسبتاً برابر با تمامی کسانی است که در دنیا آنلاین هستند. در واقع بیش از یک میلیارد نفر همواره در حال افزایش هستند.
در حالی که تجارت سنتی عمدتا به صورت محلی یا منطقه‌ای کار می‌کنند. برای نمونه می‌توان به ایستگاه‌های رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها اشاره کرد که عمدتا موسسات محلی و منطقه‌ای هستند که در شبکه‌های ملی محدود، اما قدرتمند عمل می‌کنند و می‌توانند نظر کاربران داخل منطقه را به خود جذب کنند، لذا به دلیل اینکه در محدوده مرزهای کشور قرار ندارند نمی‌توانند مخاطبین جهانی داشته باشند. این در حالی است که با توجه به وجود محدودیت‌های فرهنگی و ملی این امکان وجود دارد که نیازی به اصلاح آن نیست.

ویژگی‌های تجارت الکترونیکی

2. استاندارد جهانی

از خصوصیات غیرمعمول فناوری‌های تجارت الکترونیکی، می‌توان به استانداردهای فنی اینترنت اشاره کرد که استانداردهای سراسری و جهانی به شمار می‌رود. این نمونه استانداردها در میان کلیه ملل در دنیا یکسان است و برای تمامی سیستم عامل‌ها این امکان را به وجود می‌آورد تا بدون در نظر گرفتن پلت فرم نرم‌افزاری به یکدیگر وصل شوند.
به این صورت کامپیوترها به صورت جداگانه می‌توانند به راحتی به یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به جای آن بیشتر فناوری‌های تجارت سنتی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. با توجه به استانداردهای فنی جهانی که با اینترنت و تجارت الکترونیکی عمدتا هزینه‌ای ورودی به بازار را کاهش می‌دهد. طبق استانداردهای جهانی برای مصرف‌کنندگان هزینه‌های جستجو را کاهش می‌دهند.

3. غنای محتویات

معنا و مفهوم غنای بازاریابی و تولید محتوا اطلاعات است. بازارهای سنتی، نیروهای فروش داخلی و فروشگاه‌هایی که به صورت خرده‌فروشی غنای بسیاری دارند. می‌توانند در حین فروش، خدمات شخصی و متقابل را با استفاده از روش‌های صوتی و بصری ارائه دهند. غنای بازارهای سنتی، باعث قدرتمندی مکان‌های تجاری و یا فروش می‌شود. پیش از ظهور وب، رابطه نزدیکی بین غنا و دسترسی وجود داشت.
هر چه میزان ارتباط و تعداد مخاطبین بیشتر باشد غنای پیام کمتر می‌شود در این صورت از طریق وب می‌توان متن، ویدئو و صوت را به صورت همزمان پیغام‌های زیادی را به افراد بسیاری ارائه دهند. به این صورت که ویدئو، صدا و پیغام‌های بازاریابی متنی در یک پیغام بازاریابی واحد دور هم جمع می‌شوند.

4. ارتباط متقابل

تکنولوژی تجاری قرن بیستم بدون توجه به تلفن، فناوری‌های تجارت الکترونیکی امکان برقراری ارتباط متقابل را دارند. این به این معنا و مفهوم است که قابلیت برقراری ارتباط دوطرفه بین تاجر و مصرف‌کننده را فراهم می‌کند. به عنوان مثال تلویزیون سنتی از مهم‌ترین ابزارهای تجارت سنتی است که نمی‌توان از بینندگان خود سوالی بپرسد یا با آن‌ها وارد گفتگو شود یا نمی‌تواند از مصرف‌کنندگان بخواهد که اطلاعاتی را در فرم‌های خود وارد کنند.
در واقع کلیه این امکانات در وبسایت تجارت الکترونیکی وجود دارد. ویدئو کنفرانس‌ها برای تاجر این امکان را فراهم می‌کند تا از طریق روش‌های مختلف مصرف‌کننده را وارد محیطی همانند فضای رودررو کند و این کار را در وسعت گسترده و جهانی انجام دهد.

5. چگالی اطلاعات

با استفاده از اینترنت و وب می‌توان به صورت وسیع چگالی اطلاعات را افزایش داد. تکنولوژی‌های تجارت الکترونیکی هزینه‌هایی که مربوط به گردآوری، کاهش دادن پردازش اطلاعات و برقراری ارتباطات که برای این منظور تبدیل واحد پول، دقت و زمان‌بندی صحیح اطلاعات را بالا می‌برد. چگالی اطلاعات در بازارهای تجارت الکترونیکی سبب شفافیت هر چه بیشتر قیمت‌ها و هزینه می‌گردد. در حقیقت منظور از شفافیت قیمت این است که مصرف‌کنندگان بتوانند به راحتی از قیمت‌های مختلفی که در بازار وجود دارد استفاده کنند. شفافیت به این معنا است که مصرف‌کنندگان بتوانند از هزینه‌های واقعی که تجار برای محصولات خود پرداخت کرده‌اند، اطلاع یابند. این موضوع برای تجار نیز مزیت‌های دارد.
تجار تجارت الکترونیکی می‌توانند بیشتر از قبل، اطلاعات در مورد مصرف‌کنندگان به دست آورند. چگالی اطلاعات به تجار کمک می‌کند تا بتوانند بین محصولات خود از نظر هزینه، مارک و کیفیت تمایز قائل شوند. همچنین با تقسیم‌بندی بازار به گروه‌هایی که تمایل دارند قیمت‌های متفاوتی پرداخت کنند. به این نحو تجار می‌توانند از تبعیض قیمت استفاده کنند. به عنوان نمونه تاجر می‌تواند بعد از آگاهی از علاقه مشتری به مسافرت‌های منحصر به فرد و گران قیمت، با برنامه‌ریزی سفرهای باشکوهی را با قیمت مناسب برای مشتریان خود فراهم کند و اطمینان یابد که آن مشتری نیز حاضر است هزینه‌ی بیشتری بابت آن پرداخت نماید.

چگالی اطلاعات در مورد تجارت الکترونیک

6. شخصی‌سازی

تجارت الکترونیک قابلیت شخصی‌سازی را فراهم می‌کند. تجار می‌توانند پیام‌های بازاریابی خود را برای افراد خاصی از قبل طراحی کنند که با در نظر گرفتن نام، علایق و خریدهای قبل باشد. با توجه به بستر متقابل تجارت الکترونیکی، اغلب اطلاعات مربوط به مشتریان است که می‌توان در همان لحظه خرید از بازار جمع‌آوری کرد. با بالا رفتن چگالی اطلاعات، حجم گسترده‌ای از اطلاعات در خصوص خریدهای گذشته مشتری و رفتار وی را می‌توان ذخیره کرد. در نهایت به سطحی از شخصی‌سازی و اختصاصی سازی دست خواهیم یافت که این امکان را فراهم می‌کند که از طریق تکنولوژی‌های تجارت سنتی هرگز امکان‌پذیر نیست.

7. فناوری اجتماعی

فناوری‌های اجتماعی نسبت به فناوری‌های سنتی، اینترنت و تجارت الکترونیکی به صورتی طراحی شده است تا اجتماعی‌تر شوند. چون به کاربران این اجازه را می‌دهد تا محتویات ایجاد شده را به صورت متن، ویدئو، موسیقی و یا عکس به جهان به اشتراک بگذارند. کاربران از طریق این روش‌ها به برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی جدید می‌پردازند و باعث رشد و گسترش شبکه‌های موجود می‌شوند.

8. حضور همه جا و همه وقت

بازار همانند مکانی فیزیکی مانند فروشگاه است که برای تبادلات کسب و کار باید به آن مراجعه کرد. با توجه به تجارت الکترونیک همه جا و همه وقت می‌توان به آن دسترسی داشت. به این صورت که می‌توانید پشت میز کار خود در منزل یا محل کار نشسته یا حتی در داخل اتومبیل خود از تجارت الکترونیک استفاده کنید. از دیدگاه مصرف‌کنندگان حضور در همه جا و همه وقت منجر به کاهش هزینه‌های تبادلات و بالا رفتن رفاه می‌شود که برای انجام کسب و کار دیگری نیاز نیست که برای رفتن به بازار زمان یا هزینه‌ای صرف کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.