هر آنچه در مورد آمیخته بازاریابی 4P و 7P باید بدانید

آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی (marketing mix) خدمات تحت عنوان آمیخته بازاریابی مبسوط می‌باشد که بخش لاینفک طراحی اولیه یک خدمت است. آمیخته بازاریابی خدمات نسبت به آمیخته بازاریابی محصول، به ازای چهار عنصر دارای 7 عنصر می‌باشد. به بیان ساده‌تر آمیخته بازاریابی خدمات، خدمت را مانند یک محصول تصور می‌کند. با توجه به این 3 عنصر دیگر به آن افزوده می‌شود که تا خدمات به شکل بهینه ارائه شود.

آمیخته بازاریابی دارای 4 عنصر است از جمله محصول، ترویج، مکان و قیمت‌گذاری می‌باشد. آمیخته بازاریابی خدمات نیز شامل 3 بخش افراد، شواهد فیزیکی و فرآیند می‌باشد. تمامی این عناصر برای بهینه‌سازی خدمات الزامی و اهمیت بسیاری دارد. در ادامه به بررسی و شرح عناصر می‌پردازیم.

محصول

ماهیت محصول در آمیخته بازاریابی خدمات نامحسوس است. در مقایسه با محصولات فیزیکی مانند مواد شوینده، محصولات خدماتی را نمی‌توان اندازه گرفت. صنایع گردشگری یا آموزش و پرورش از جمله مثال‌هایی برای این چنین محصولاتی هستند. محصولات خدماتی فناناپذیر هستند اما فاقد مالکیت به شخصی هستند؛ به همین دلیل کالای خدماتی باید با دقت طراحی شود. طرح‌های اولیه خدمات برای تعریف محصول خدماتی انجام می‌شود.

بازاریابی آمیخته p7

ترویج

یکی از عوامل موثر و ضروری در بازاریابی خدمات ترویج است. خدمات به سهولت می‌توان کپی کرد؛ بنابراین معمولا برند، یک خدمت از نسخ کپی شده‌ی آن متمایز است. شما تعداد بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی را مشاهده می‌کنید که در حال تبلیغات و ترویج گسترده‌ی خود هستند علت آن این است که بخش‌های خدماتی معمولا شدید همچنین ترویج آن برای نجات یافتن ضرورت دارد؛ بر همین اساس بانک‌ها، شرکت‌های فناوری اطلاعات و دات کام‌ها بیشتر از سایرین از ترویج و ترفیع استفاده می‌کنند.

مکان

مکان در خصوص خدمات مشخص می‌کند که محصول خدماتی کجا قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال مناسب‌ترین مکان برای بازگشایی یک پمپ بنزین در اتوبان است یا در داخل شهر و مکانی که دارای حداقل ترافیک است، مکان خوبی برای بازگشایی یک پمپ بنزین نیست. به صورت مشابه یک شرکت نرم‌افزاری خوب است که در یک نقطه تجاری در کنار سایر شرکت‌های دیگر مستقر شود به جای اینکه در حومه شهر یا یک منطقه روستایی قرار بگیرد.

قیمت‌گذاری

تعیین قیمت برای خدمات نسبت به محصولات دشوارتر است. چنانچه که صاحب یک رستوران باشید می‌توانید تنها هزینه غذایی را از افراد بگیرید که ارائه می‌دهید، اما هیچ کدام از مشتریان هزینه محیط زیبایی را که فراهم کرده‌اید را پرداخت نمی‌کند. در حقیقت قیمت‌گذاری خدمات نظیر نیروی انسانی، هزینه مواد اولیه و سایر هزینه‌های غیرمستقیم است. با در نظر گرفتن سود شما به قیمت نهایی خدمات دست پیدا خواهید کرد.

بازاریابی آمیخته 4P

افراد

افراد نیز از دیگر عناصر آمیخته بازاریابی خدمات هستند. در صورتی که شما مالک یک شرکت فناوری اطلاعات باشید، مهندسان نرم‌افزارتان شما را تعریف می‌کنند یا اگر صاحب رستوران باشید آشپز و پرسنلی که ارائه خدمات انجام می‌دهند معرف شما هستند. از ویژگی‌های بازاریابی خدمات این است که افراد رکن اصلی را دارند به این صورت که آنان می‌توانند یک شرکت را ترقی دهند یا آن را نابود کنند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها هستند که به آموزش پرسنل و مهارت‌های ارتباطی میان افراد و خدمات مشتری با تمرکز بر رضایت مشتری مشغول هستند.

در حقیقت سازمان‌های بسیاری هستند که باید اعتبار گذاری را تحمل نمایند تا نشان دهند که کارمندانشان بهتر از سایر سازمان‌های دیگر خدمات ارائه می‌کنند. روند خدمات مسیری را طی می‌کند تا یک خدمت به مشتری ارائه شود. مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل در سرعت ارائه خدمات این است که باید به صورت بهینه و با کیفیت به مشتریان عرضه شود؛ بر همین اساس عملکرد یک شرکت خدماتی در ارائه محصولاتش در بالاترین درجه کیفیت اهمیت زیادی دارد. این نکته یک عنصر حیاتی و ضروری در طرح اولیه خدمت است که در آن پیش از ایجاد خدمات، شرکت دقیقاً تعریف می‌کند که فرایند دریافت محصول به مشتری نهایی چطور باید باشد.

فرآیند

فرآیند خدمات، مسیری است که در مسیر آن یک خدمت به مشتری نهایی ارائه داده می‌شود. می‌تواند پیشرفت یک شرکت ناشی از سرعت در ارائه خدمات باشد که به دلیل مطمئن شدن از فرآیندهایی که دارد ایجاد می‌شود.
مهم‌ترین نکته در سرعت ارائه خدمات این است که باید به صورت بهینه و با بالاترین کیفیت به مشتری ارائه می‌شود. بر همین اساس فرآیند یک شرکت خدماتی در ارائه محصولاتش از اهمیت بسیاری برخوردار است. این نکته یک عنصر اصلی و بسیار مهمی است که در طرح اولیه خدمت است که در آن بیش از ایجاد خدمت شرکت دقیقاً مشخص می‌کند که روند رسیدن محصول به مشتری به چه صورتی است.

مزایای آمیخته بازاریابی

شواهد فیزیکی

عنصر حیاتی و مهم در آمیخته بازاریابی، شواهد فیزیکی است. با توجه به نامحسوس بودن خدمات برای آنکه تجربه‌ی خوبی برای مشتریان ایجاد شود عناصر نامحسوس با خدمات تحویل داده می‌شود.
در برخی از مواقع شواهد فیزیکی به عنوان یک عنصر متمایزکننده در بازاریابی خدمات استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که شواهد فیزیکی عنصری است که باعث تفاوت در بازاریابی خدمات می‌شود.

مزایای آمیخته بازاریابی

  1. اطمینان حاصل کردن از تمامی جوانب بازاریابی در تجارت خود
  2. آشنا شدن با بازاریابی آمیخته می‌توان الگوریتم‌های بازاریابی موفقی را برای تجارت خود تعریف کرد.
  3. با استفاده از بازاریابی آمیخته می‌توانید بینش جامع و یکپارچه‌ای از بازاریابی شرکت یا استارتاپ داشته باشید.
  4. مدیریت کردن موثر با کمک گرفتن از بخش‌های مختلف استراتژی بازاریابی
  5. هماهنگی و یکپارچگی بیشتر بخش‌های مختلف برنامه بازاریابی
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.