با روش بازاریابی ویروسی بیشتر آشنا شوید

روش بازاریابی ویروسی

با استفاده از بازاریابی ویروسی می‌توان تک تک افراد را اقدام به انتقال پیام تبلیغاتی شرکت به سایرین خواهند شد. با این روش می‌توان شناخت کافی از برند یافت که منجر به اثربخشی بیشتر تبلیغات انجام خواهد گرفت. این بازاریابی همانند یک ویروس عمل می‌کند به صورتی که تکثیر و رشد آن سریع‌تر انجام می‌شود به صورتی که پیام مورد نظر به هزاران نفر برسد. بیرون از شبکه‌های فضایی و محیط آنلاین، بازاریابی ویروسی شبیه به بازاریابی دهان به دهان است اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که این روش را موثر خوانده است. راهکارهایی مهم و موثر برای بازاریابی ویروسی وجود دارد که استفاده کردن از آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سرویس ‌هات میل یک سرویس ایمیل است که یکی از نخستین ارائه‌دهندگان خدمات ایمیل است که به صورت کلی بر پایه نحوه معرفی شبکه‌ای است. در این روش آدرس ایمیل از طریق کاربر به جمعی از دوستان و اعضای خانواده داده می‌شود این افراد با استفاده از سرویس ثبت‌نام در ‌هات میل با توجه به افزایش دامنه‌های فردی، ایمیل مورد نظر را دریافت می‌کردند.

عوامل مهم در روش بازاریابی ویروسی

مهم‌ترین عوامل در روش بازاریابی ویروسی عبارت است از:

  1. ارائه محصولات و خدمات با ارزش
  2. ارسال آسان پیام و تکثیر تبلیغات
  3. ایجاد شرایط برای ترقی
  4. استفاده از شبکه‌های ارتباطی موجود

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

عوامل مهم بازاریابی ویروسی

1. ارائه محصولات و خدمات با ارزش

رایگان احتمالا زیاد این واژه را شنیده‌اید این یک کلمه‌ای بسیار قدرتمند و با ارزش است که در دامنه واژه‌نامه بازاریابان یک عبارت منحصر به فرد محسوب می‌شود. بسیاری از برنامه‌هایی که برای بازاریابی ویروسی در نظر گرفته می‌شود باید برای جذب مخاطبان صورت بگیرد و یک سری از خدمات ارزشمند ارائه می‌دهد. مشتریان تمایل زیادی دارند که محصولات و خدمات را با قیمت ارزان خریداری کنند.

مهم‌ترین اقدام بازاریابی ویروسی ارائه محصولات و خدمات رایگان و با بالاترین کیفیت به مشتریان خواهد بود.

2. ارسال آسان پیام و تکثیر تبلیغات

همانطور که می‌دانید ویروس‌ها هنگامی تکثیر و رشد می‌کنند که امکان انتقال آن به سهولت انجام شود و مسیری هموار ایجاد نماید. امکان تکثیر و ارسال به خوبی فراهم شود.

3. ایجاد شرایط برای ترقی

در بازاریابی ویروسی بایستی تمامی شرایط برای رشد ایجاد شود. روش‌های انتقال ویروس باید با سرعت هر چه بیشتر مقیاس‌پذیری انجام شود و شرایط قابل‌اندازه‌گیری ایجاد شود. پیش از شروع بازاریابی ویروسی بایستی به صورت دقیق به جزئیات توجه ویژه شود و به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

4. استفاده از شبکه‌های ارتباطی موجود

بیشتر افراد از شرایط اجتماعی خوبی برخوردار می‌باشند. به این صورت که روانشناسان مطرح می‌کنند که هر شخصی در پیرامون خود شبکه‌ای متشکل از 8 الی 12 نفر دارد. بازاریابی ویروسی به شبکه‌ای گفته می‌شود که از قدرت شبکه ارتباطی انسانی استفاده می‌کند به شکلی که گروه‌های قوی و منسجم با گروه‌های ضعیف‌تر وارد ارتباط می‌شوند.

انواع روش‌های بازاریابی ویروسی

ویروس‌های انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارند. در بازاریابی ویروسی شرایط دقیق پروژه بسیار اهمیت دارد. در این قسمت قرار است که با انواع روش‌های بازاریابی ویروسی بیشتر بپردازیم.

انواع روش‌های بازاریابی ویروسی

1. بازاریابی ویروسی ارزشی

بعضی از ویروس‌ها ارزشمند هستند. به نحوی که شرکت محصولی را ارائه می‌کند که با کیفیت است و باعث جذب مشتری می‌شود که این محصول را به سایرین نیز معرفی کند. در واقع بازاریابی دهان به دهان نیز به همین شکل عمل می‌کند. در این نوع بازاریابی کیفیت محصول حرف اول را می‌زند و بایستی از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا در مشتریان انگیزه ایجاد شود و به تبلیغ محصول به صورت دقیق انجام شود و شرایط دقیق‌تری به وجود آورد.

2. بازاریابی ویروسی ناخوشایند

در این نوع بازاریابی فرد تجربیات خود را با دیگران به در میان می‌گذارد، به نحوی که جنبه هشداردهنده دارد و برای افراد این امکان را فراهم می‌کند تا مرتکب انتخاب‌های اشتباه نشود.

3. بازاریابی ویروسی مارپیچی

در بازاریابی ویروسی افراد برحسب تجربیاتی که از محصول و خدمات دارند می‌توانند به تکثیر آن بپردازند.

4. بازاریابی ویروسی حیله‌ای

از دیگر روش‌های بازاریابی ویروسی حیله‌ای است که فرد محصولی را به فرد دیگر معرفی می‌کند و در مقابل این کار از او پاداش انتظار دارد. در حقیقت آنچه این روش را مطلوب و خوب نشان می‌دهد کیفیت محصول و شیوه معرفی است. این نوع روش ریسکی است که بیشتر سرمایه شخصی است. این نوع شیوه بازاریابی باعث می‌شود که موقعیت ریسک کاملا مشخص باشد.

ترفندهای انتقال بازاریابی ویروسی

ترفندهای انتقال بازاریابی ویروسی

  • نخستین ترفند برای انتقال بازاریابی ویروسی تولید محتوا در وب سایت‌هایی است که داده‌ها را به ایمیل دریافت‌کنندگان ارسال می‌کنند. این روش به نام وب یا (wow) است.
  • یکی روش دیگر برای بازاریابی ویروسی، بازاریابی دهان به دهان است. در این نوع شیوه بازاریابی بهترین گزینه دهان به دهان است. اهمیت بازاریابی دهان به دهان در دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است.
  • روش دیگر بررسی و ارزیابی پیام‌هایی که در میان مخاطبان اینترنت بیشترین گسترش را دارد. این روش به صورت کلی می‌تواند سطح مشخصی از شرایط بازاریابی را در بربگیرد. در حقیقت این روش در بهترین شرایط می‌تواند اثربخشی بسیاری داشته باشد.
  • نوع دیگر بازاریابی ویروسی بر پایه بازگشت است. به این شکل عمل می‌کند که با در نظر گرفتن افرادی که از وبسایت بازدید می‌کنند برای آن‌ها پاداشی در نظر می‌گیرد.
  • از دیگر روش‌های بازاریابی ویروسی بحث و گفتگوهای مردمی است که نظیر بسیاری از انجمن‌های فرم آنلاین می‌باشد. این شیوه به صورت کلی تحت عناوین مختلفی است که بار مثبت دارد همچنین طبق فرهنگ انجمن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  • در پایان نیز شبکه‌های اجتماعی است که طبق انواع محتوا، تصاویر و متن همچنین فیلم و صدا موقعیت مشخصی دارند.

6 مزیت‌ بازاریابی ویروسی

  1. بالا رفتن تعداد مشتریان علاقمند به برند
  2. فرصت محدود و افزایش رشد
  3. کسب اعتبار قابل قبول
  4. عملکرد بهتر
  5. مقرون به صرفه بودن
  6. کاهش هزینه‌های تبلیغات

مزیت‌ بازاریابی ویروسی

در الگوریتم بازاریابی ویروسی، عملکرد آن همانند ویروس است به نحوی که انتشار در زمان محدود رخ می‌دهد و افراد زیادی را جذب می‌کند و در نهایت سطح ترافیک وبسایت افزایش می‌یابد. از طرف دیگر نیز هنگامی که تبلیغات بیشتر شود افراد بیشتری در مورد محصولات نظر می‌دهند که این موضوع می‌تواند منجر به بیشتر و ارتقای اعتبار برند گردد. زمانی که تبلیغاتی با دامنه‌ی گسترده‌تری دنبال می‌شود. مردم در آن دخالت دارند و در نتیجه هزینه تبلیغات نیز کمتر خواهد شد. این روش بسیار ارزان قیمت است به شکلی که می‌تواند با یک متن مناسب و ارسال آن به نتیجه دلخواه رسید.

معایب بازاریابی ویروسی

  • دشوار بودن مدیریت نام و آدرس تجاری کسب و کار شرکت یا سازمان
  • فاقد پیش‌بینی مسیر رشد و ترقی در بازاریابی ویروسی
  • دشوار بودن سنجش و اندازه‌گیری، شرکت‌ها نمی‌توانند رفتار کاربران را به شکل دقیق دریافت نمایند. این روش رابطه‌ی مستقیمی با نحوه برخورد کاربران دارد.
  • متأسفانه در این نوع شیوه بازاریابی به وفور می‌توان شاهد کپی‌برداری بود؛ که با توجه به تلاش‌های پیگیرانه شاهد یک سری از تاثیرات مخرب هستیم که در نهایت پیام مورد نظر به شکل نادرستی ترویج و انتشار داده خواهد شد.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.