از سئو تا ایمیل مارکتینگ

زیر شاخه بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین در تعریف ساده، برقراری ارتباط با مشتریان از طریق ابزارهای آنلاین می‌باشد. بازاریابی آنلاین همان هدف‌های شکل سنتی بازاریابی معمولی را دنبال می‌کند؛ افزایش آگاهی نسبت به برند، تولید لید و پیدا کردن مشتری‌های جدید.

برخلاف تصور عموم مردم، دیجیتال مارکتینگ مفهومی متفاوت و گسترده‌تر از بازاریابی اینترنتی است؛ کمپین‌های گسترده بازاریابی دیجیتال در حوزه آنلاین قرار نمی‌گیرند. دیجیتال مارکتینگ می‌تواند هم به صورت آنلاین انجام شود و هم به صورت آفلاین.
در حقیقت تنها آن دسته از فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال که در بستر اینترنت اتفاق می‌افتد در حوزه بازاریابی اینترنتی آنلاین قرار می‌گیرند.

آنلاین مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی یا تبلیغات آنلاین همگی بیانگر یک مفهوم کلی هستند. کاهش هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری، قابلیت اندازه‌گیری و تحلیل داده‌های دقیق، کنترل بیشتر و توانایی برقراری ارتباطات موثر از سری مزایای بسیار خوب بازاریابی آنلاین است.

زیر شاخه بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین هفت زیرشاخه مهم و اساسی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. سئو (seo) یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو
  2. بازاریابی موتورهای جستجو یا sem
  3. بازاریابی محتوایی
  4. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  5. بازاریابی کلیکی یا ppm
  6. بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش
  7. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

برای اینکه بدانیم بازاریابی آنلاین چیست ابتدا باید زیرشاخه‌های آن‌ها را بشناسیم. از بین مواردی که در بالا گفته شد احتمالاً سئو سایت شناخته ‌شده‌ترین نام در بین تمامی کانال‌های بازاریابی اینترنتی است. سئو به معنای بهینه‌سازی محتوا به منظور بهبود رنگ آن در نتایج جستجو برای کلیدواژه خاص است.

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

1. سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

سئو قدرتمندترین کانال بازاریابی آنلاین است. فکرش را بکنید قرار گرفتن در صفحه اول نتایج گوگل و فراتر رفتن از آن یعنی قرار گرفتن در رتبه اول برای کلیدواژه مرتبط با کسب‌وکار چقدر می‌تواند برای ما اطمینان‌بخش و پرفایده باشد.
تحقیقات اخیری که در این باره انجام شده است نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از تجربیات آنلاین از موتورهای جستجو شروع می‌شوند. همانطور که می‌توانید حدس بزنید گوگل یکی از پرکاربردترین موتورهای جستجو است که ۷۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. غالب افراد یعنی چیزی حدود ۸۵ درصد به اینکه نتایج‌هایی که به دست می‌آورند درست است باور دارند.

کافی است این موارد را به حقیقت اینکه ۵ درصد نخست در گوگل ۶۷ درصد کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهد اضافه کنید تا اهمیت موضوع سئو را در بازاریابی آنلاین کاملا متوجه شوید.

موتورهای جستجو الگوریتم‌های بسیار پیچیده‌ای دارند که برای رتبه‌بندی صفحات وب در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. هر چند حداقل ۲۰۰ فاکتور بسیار مهم وجود دارد برای بهبود رنک گوگل اما بک لینک‌ها، چگالی‌ها و تناوب تکرار کلمات کلیدی، بهینه‌سازی تایتل‌ها و توضیحات و سرعت بارگذاری مناسب در کنار تولید محتوای ارزشمند نسبت به سایر موارد اولویت بسیار زیادی دارد و می‌تواند در بالا بردن سئو سایت شما تاثیر گذار باشد.

به طور کلی سئو به دو بخش درون صفحه‌ای (On-Page Optimization) و برون صفحه‌ای (Off-Page Optimization) تقسیم می‌شود.
فراموش نکنید که هدف اصلی موتورهای جستجو نمایش صحیح‌ترین محتوا به کاربران است که پاسخ سوالاتش آن را در اینترنت جستجو می‌کنند یا می‌خواهند درباره محصول خاص تحقیق کنند؛ بنابراین هنگام بازاریابی و تولید محتوا بهتر از همیشه مخاطبان خودتان را در اولویت قرار دهید و ارزش و خوانایی آن را فدای تکنیک سئو نکنید.

بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو

2. بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو یک نسخه پولی از سوئد که در آن بازاریاب‌ها با خرید جایگاه‌های نخست نتایج جستجو را برای کلمه کلیدی خاص و تبلیغ در آن سعی در این دارند که بتوانند افزایش ترافیک ورودی را به وجود بیاورند و همچنین پروژه پروژه‌های تولید را سرعت ببخشند.
هنگام تحقیق درباره بازاریابی موتورهای جستجو حتماً به نام گوگل ادوردز برخورده‌اید. گوگل ادوردز سرویس تبلیغاتی گوگل است که ما تبلیغات گوگل آن را می‌شناسیم. در این شکل از تبلیغات، گوگل به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید پولی را پرداخت کنید و به ازای آن پول هرکه کلیک با وبسایت شما در نتیجه جستجو برای کلیدواژه خاص به کاربر نمایش داده می‌شود.

البته استفاده از این ابزار آنقدرها هم ساده و سریع نیست و نیاز به این دارد که سازوکارهای خودش را طی کند. حتی ممکن است تبلیغ شما با بودجه کمتر نمایش بیشتر و بازدهی بسیار بالاتری از تبلیغ رقیب به توان برای همان کلیدواژه داشته باشد. تعریف صحیح کمپینی که در نظر دارید، اختصاص بودجه مناسب، طراحی صفحه مناسب برای نوع تبلیغات که در نظر دارید و…. مواردی هستند که برای کارایی و اثربخشی تبلیغات شما نیاز است.
به‌ هرحال تبلیغات گوگل تبلیغات هستند که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و به صورت درست مانند نتایج ارگانیک عنوان و محتوای آن باید کلیدواژه‌ها و عبارات مربوط به آن جستجو شود.

رتبه‌های اول و دوم نتایج جستجو در گوگل حدود ۵۰ درصد از تمام کلید‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، پس اگر شما به دنبال این هستید که با مدیریت درست در این جایگاه قرار بگیرید حتماً باید هزینه پرداخت کنید؛ بنابراین باید در هنگام قرار گرفتن در جایگاه نخست حتماً مدیریت صحیح برای ترافیک ورودی وبسایت خودتان قرار دهید.
هزینه‌ای که برای هر کلید شما پرداخت می‌کنید در طول زمان و با توجه به فعالیت‌های رقبا تغییر می‌کند. همچنین کلیدواژه‌های مختلف از هزینه‌های متفاوت دارد. در برخی از موارد قیمت هر کیلو به ۵۰۰ دلار نیز می‌رسد. بنابراین از این استراتژی بهتر است در مواردی استفاده کنید که درآمدی که شما دارید بتواند هزینه تبلیغات شما را پوشش دهد. اگر هنوز بیشتر عمده فعالیت شما در بازاریابی اینترنتی به مراحل ابتدایی فروش و تولید محتوا برای ایجاد Awareness مربوط می‌شود بهتر است بی‌خیال استفاده از ادوردز شوید زیرا بودجه شما بسیار سریع تمام می‌شود و شما نمی‌توانید موارد لازم را انجام دهد.
در هر صورت اگر شما می‌خواهید از گوگل ادوردز استفاده کنید بهتر است اهداف خودتان را تعیین کنید تا بتوانید در گوگل آنالیتیکس یا دیگر ابزار‌های اندازه‌گیری به صورت بهتر و هدفمندتر عمل کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.