انواع روش بازاریابی آنلاین چیست؟

انواع روش بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین چیست؟ بازاریابی آنلاین در حقیقت مجموعه‌ای از ابزارها و متد‌هایی است که با استفاده از ابزارهای بازاریابی آنلاین می‌توانید محصول خود را در بستر اینترنت ترفیع دهید. برای اینکه می‌توانند این کار را انجام بدهند باید از ابزارهای استفاده کنند که بهتر از قبل از استفاده از آن برنامه‌ها میزان اثربخشی و کارایی کمپین خودشان را بدانند و کار خودشان را شروع کنند.

انواع روش بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین چندین روش اساسی دارد که آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  1. بازاریابی محتوایی و کانتنت مارکتینگ
  2. بازاریابی اجتماعی یا Social Media Marketing
  3. تبلیغات کلیکی یا ppc

در ادامه هر یک از موارد زیر را توضیح خواهیم داد.

1. بازاریابی محتوایی و کانتنت مارکتینگ

کانتنت مارکتینگ است که در آن بازاریاب‌ها بر روی تولید محتوای بسیار خوب و همچنین انتشار آن در بین مشتریان بالقوه تمرکز می‌کنند. دقت کنید که بازاریابی و تولید محتوا متفاوت است با کپی رایتینگ. بازاریابی محتوایی با تولید محتوا و انتشار محتوا سعی می‌کنند که لیدی را تولید کنند و همچنین با استفاده از آن مشتری را قانع می‌کنند که خریدی را انجام بدهند. در حالی که کپی رایتینگ بیشتربه پکیجینگ شبیه است و نقش این را دارد که بتواند مشتری را ترغیب کند.

 بازاریابی محتوایی و کانتنت مارکتینگبنابراین تعریف Content Marketing Institute، بازاریابی محتوایی یک رویداد استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و انتشار محتوای با ارزش، مرتب یکپارچه به مخاطبان مشخص و همچنین نگهداری آن‌ها انجام می‌شود.
برخلاف تبلیغات مقطعی بازاریابی محتوایی یک استراتژی بلندمدت است که با استفاده از آن به مخاطبان نشان می‌دهید که برای آن‌ها ارزش و اهمیت قائل هستید و آن‌ها را درک می‌کنید. بهتر است که شما مشتریان احزاب و جنبه‌های مختلف کسب‌وکار خودتان را به درستی بشناسید. در کانتنت مارکتینگ به مخاطبانمان محتوای مختص به خودشان را ارائه می‌دهیم و با تداوم آن‌ها یک رابطه قوی بین مشتری و خودمان ایجاد می‌کنیم. از بهترین استراتژی ‌های تولید محتوا در بازاریابی آنلاین استفاده کنید.

به کیفیت محتوا اهمیت دهید. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که تولید محتوا صرفاً به معنای نوشتن مطلب در وبلاگ نیست. شما می‌توانید فایل‌های ویدیویی تولید کنید یا اینکه پادکست‌ها و کتاب‌های الکترونیکی همچنین عکس‌ها و اینفوگرافیک‌ها همگی در جعبه ابزار بازاریابی محتوایی قرار می‌گیرند.

2. بازاریابی اجتماعی یا Social Media Marketing

قطعاً شما با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آشنا هستید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یک ابزار قدرتمند است برای اینکه ارتباط بین مشتری و کارفرما برقرار شود و همچنین آن‌ها با نام برند شما درگیر شوند و با استفاده از این کارها به سمت خدمات و محصولات شما پیش بروند.

اما واقعاً بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟

مانند همیشه زمانی که درباره یک کلمه و یا موضوعی جستجو می‌کنیم ویکی‌پدیا اولین نتایجی که درباره تعریف بازاریابی شبکه اجتماعی به ما ارائه می‌دهد را به نمایش می‌گذارد و باید بدانیم که این تعریف یک تعریف قابل توجهی نیست: بازاریابی اجتماعی یکی از فعالیت‌های بازاریابی آنلاین و فرایند افزایش ترافیک یا ورودی وبسایت یا کسب توجه به یک موضوع با استفاده از رسانه‌های اجتماعی است.

به اشتراک گذاشتن محتوای وب سایت یا وبلاگ بدون شک یکی از کارهایی است که در شبکه اجتماعی انجام می‌دهید. باید بدانید که این موضوع علاوه بر اینکه باعث می‌شود محصول شما برای کاربران شناخته شود همچنین بر روی سئو و بهبود رتبه شما در گوگل هم تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

اما فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فراتر از این حرف‌ها است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پروسه تولید محتوا و همچنین متناسب با فضا و نحوه کارکرد رسانه‌های اجتماعی مختلف به منظور ایجاد علاقه و همرسانی ارگانیک و هدایت چشم بیننده به سمت محصول و خدمات است.

هنگامی که برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنید بهتر است دو موضوع خیلی مهم را در نظر داشته باشید و حتما به آن دقت کنید: یکی محتوا یا Content و دیگری زمینه یا Context.

بازاریابی شبکه اجتماعیمحتوا یا Content هر چیزی است که رسانه‌های اجتماعی با کاربران خودشان به اشتراک می‌گذارند. از یک استاتوس ساده در فیس‌بوک تا عکس و ویدیو در اینستاگرام و حتی اخبار مربوط به صنعت فعالیتتان در لینکدین و از تمامی موارد دیگر.
اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که محتوای شما باید Context یا زمینه و فضای شبکه‌های اجتماعی همخوان داشته باشد در غیر این صورت فعالیت شما در شبکه اجتماعی برای سایت شما اثربخشی خاصی نخواهد داشت.
برای مثال شاید استفاده از مطالب طنز در توییتر یک کار کاملاً طبیعی و کاربرپسند باشد اما در لینکدین ارائه دلیل محکم و لحن عملی بیشتر مورد قبول کاربران قرار می‌گیرد.
البته بدون شک نحوه فعالیت‌های شما در این پلتفرم‌ها از اولویت‌های شما در برندینگ و موقعیتی که نام تجاری شما دارد نشات می‌گیرد. بهتر است به شبکه‌های اجتماعی صرفاً به عنوان محلی برای بازنشر محتوای وبسایت خودتان نگاه نکنید. در هر رسانه اجتماعی موضوعات متناسب با همان رسانه را با دیگران به اشتراک بگذارید.

3. تبلیغات کلیکی یا ppc

تبلیغات کلیکی یا ppc کارکردی مشابه با بازاریابی موتورهای جستجو دارد. ممکن است شما بارها و بارها از این نوع تبلیغات را در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید. در قالب شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با تعریف تبلیغ مورد نظر خودتان و همچنین انتخاب جامعه آماری هدف محصول خودتان را به کاربران نشان دهید و در ازای هر کلیک روی تبلیغات انجام می‌شود هزینه متناسب و مشخصی را پرداخت کنید.
فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام می‌توانند چنین امکاناتی را در اختیار شما قرار دهد؛ اما با توجه به شرایط خاص سیاسی و اقتصادی ایران به بیان ساده‌تر به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از این پلتفرم‌ها در ایران بسیار محدود است.

چیزی که در ایران به عنوان تبلیغات کلیکی می‌شناسیم عملاً محدود است به تبلیغات متنی یا بنر در دیگر وبسایت‌ها.

برای استفاده از این نوع کانال بازاریابی دو راه وجود دارد:

یکی مذاکره مستقیم با وبسایت‌ها و راه دیگر استفاده از خدمات آژانس‌های تبلیغاتی و همچنین کلیک یاب یا اعداد برای تبلیغات موبایلی.
در روش اول هر چند زمان و انرژی بیشتری برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی نیاز خواهید داشت؛ اما شما می‌توانید بر روی فرآیند‌ها کنترل بهتری داشته باشید.
در روش دوم هر چند تبلیغ شما در شبکه گسترده از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد اما کنترل این کشت بدیل شما دقیقاً چه زمانی و در چه وب سایتی به کاربر نشان داده شود تقریباً خارج از دسترس خود شما خواهد بود.

صرف‌نظر از اینکه شما چه روشی را استفاده می‌کنید بهتر است اندازه‌گیری را فراموش نکنید. کلیک بنرهای مختلف با مانیتور کنید برای صفحات خودتان تعریف کنید و متریک‌ها و عملکرد هر کمپینی را با تعریف صحیحی از اهداف در گوگل اندازه‌گیری کنید تا بتوانید با مشخص کردن نرخ بازگشت سرمایه برآورد صحیح از نحوه کارکرد تبلیغات کلیکی خودتان داشته باشید و به صورت دائم بتوانید فرآیندهای خودتان را بهبود ببخشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.