اهمیت بازاریابی خدمات و بررسی نقش آن

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی خدمات بیشتر از سایر انواع بازاریابی به روابط مربوط می‌شود. اجرای این روش به صورت موثر اهمیت زیادی دارد، زیرا بدون آن ارائه دهندگان خدمات نمی‌توانند توجه مشتریان خود را جلب کرده و آن‌ها را حفظ کنند. بازاریابی خدمات به دو دسته تجارت به تجارت (B2B) و تجارت به مصرف کننده (B2C) تقسیم می‌شود.

بازاریابی خدمات چیست؟

به عبارت ساده می‌توان گفت که این نوع از بازاریابی بر مبنای ارائه ارزش و ارتباطات موثر با مشتریان است. شرکت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند معمولا محصولات خاصی ارائه نمی‌دهند. به این دلیل که بر مبنای ارائه خدمات به افراد یا سایر شرکت‌ها بنا شده‌اند. بازاریابی خدمات موارد بسیار زیادی را شامل می‌شود. از حمل و نقل گرفته تا روش‌های درمان همه در این دسته قرار می‌گیرند. به عنوان مثال یک شرکت حسابداری می‌تواند خدمات خود را به شرکت‌های بزرگ و کوچک ارائه دهد. در این حالت بازاریابی خدمات در بخش B2B انجام شده است.

در اقتصاد امروز خدمات بخش قابل توجهی از بازار مصرف را تشکیل می‌دهند. مصرف کنندگان در صنایع مختلف از جمله صنعت درمان، مراقبت‌های بهداشتی و نرم‌افزاری می‌توانند خدمات زیادی را دریافت کنند.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که خدمات مانند محصولات مصرفی ملموس نیستند. به همین دلیل پس از استفاده نمی‌توان آن‌ها را ذخیره کرد و یا بازگرداند. به همین دلیل بازاریابی خدمات به شرکت‌هایی نیاز دارد که با استفاده از روش‌هایی فراتر از بازاریابی محصولات بتوانند برای مصرف‌کنندگان ارزش آفرینی کنند.

گاهی بازاریابی خدمات به مراتب سخت‌تر از بازاریابی محصولات می‌شود. به این دلیل که آن‌ها فیزیکی و قابل مشاهده نیستند. با این وجود بازاریابی اینترنتی توانسته تا حد بسیار زیادی به شرکت‌هایی که بازاریابی خدمات ارائه می‌دهند کمک کنند.

در گذشته مردم به راحتی نمی‌توانستند نسبت به این شرکت‌ها اعتماد داشته باشند و از خدمات آن‌ها استفاده کنند. با این حال با ظهور بازاریابی اینترنتی و ابزارهای آن مشاغل دریافتند که می‌توانند خدمات خود را در بخش گسترده‌ای ارائه دهند و مشتریان با ارسال نظرات کمک می‌کنند تا اعتماد سایر مشتریان بالقوه به سمت این کسب و کارها جذب شود.

به همین دلیل است که امروزه حتی مشاغلی که خدمات خاصی ارائه می‌دهند، با حضور در فضای اینترنت و کمک گرفتن از بازاریابی آنلاین توانستند بهتر از گذشته برند خود را به مخاطبان هدف معرفی کنند.

بازاریابی

گاهی ترغیب کردن مشتریان به خرید خدماتی که شکل فیزیکی ندارند و ارزش آن‌ها مشخص نیست، کار دشواری است. به این دلیل که اکثر مصرف کنندگان نمی‌خواهند سرمایه خود را بر روی سرویس و یا خدماتی متمرکز کنند که حفظ و ذخیره آن برای ایشان امکان ندارد. به همین دلیل در ابتدا شرکت‌هایی مانند سازمان‌های بیمه با چالش‌های متعددی مواجه بودند، اما به مرور و به کمک بازاریابی اینترنتی مردم توانستند اطلاعات بیشماری در رابطه با آن‌ها به دست آورند و به مرور یاد گرفتند سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند به نفع ایشان تمام شود.

خدمات موارد ارزشمندی هستند که بخشی از زندگی مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل اگر به واقع ارزش کافی برای آن‌ها داشته باشد، موجب صرفه جویی در زمان، پول و تلاش مشتری می‌شود. بدون اینکه او بابت هزینه کردن در دریافت این خدمات احساس پشیمانی داشته باشد.

خدمات با کیفیت می‌توانند زندگی افراد را بهبود بخشند و تغییر قابل توجهی در آن به وجود بیاورند. به عنوان مثال افراد برای شخصی‌سازی خانه‌های خود و ایجاد تنوع طراحان داخلی را استخدام می‌کنند تا از خدمات آن‌ها برای یک زندگی بهتر استفاده کنند.

درک بازاریابی خدمات موثر

به‌ عنوان یک شرکت فعال در ارائه خدمات به مشتریان می‌خواهید کسب و کار خود را ارتقا دهید. اول از همه مهم است اطمینان حاصل کنید که چگونه باید این خدمات را استاندارد‌سازی کرده و این اصول و استانداردها را به مشتریان نشان دهید. طبیعی است که ارائه خدمات به مراتب از تبلیغات محصولات ملموس دشوارتر خواهد بود. با این حال بازاریابی اینترنتی توانسته است به کمک شرکت‌ها و سازمان‌ها بیاید چرا که روش‌های سنتی پاسخگوی این سازمان‌ها برای دستیابی به اهدافی که در نظر دارند نمی‌باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که نباید تمام خدمات استاندارد شود. به این دلیل که بسیاری از مشتریان به دنبال خدمات شخصی‌سازی شده می‌باشند. همچنین بهتر است بر روی ایجاد روابط پایدار با مشتریان خود تمرکز کنید تا آن‌ها به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند و برای دریافت خدمات مجدد از شما اقدام کنند. در این شرایط شخصی‌سازی می‌تواند یک برنامه ایده آل به سمت کسب وفاداری مشتری باشد.

بهتر است از برقراری ارتباط موثر در تمام بخش‌های ارائه خدمات به مشتری اطمینان حاصل کنید. هر چقدر که نقطه تعامل بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و مصرف کنندگان بیشتر باشد، اعتماد مشتریان نسبت به این شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که بازاریابی اینترنتی می‌تواند یک ابزار موثر در این بخش باشد، چرا که ایجاد تعامل ارتباط و بازخوردهای بهتر را از سمت مشتریان فراهم می‌کند. برای این کار می‌توانید از بازاریابی ایمیل نیز به منظور پیگیری مخاطبان خود استفاده نمایید.

سعی کنید سرویس خود را نسبت به خدماتی که رقبا برای همان بازار هدف ارائه می‌دهند متمایز کنید. اگر گزاره فروش شما منحصر به فرد و با ارزش بیشتری ارائه شود، به احتمال زیاد کسی که در این رقابت پیروز می‌شود شما خواهید بود. از طرفی بهتر است با آخرین ترندهای صنعت خود همراه باشید تا بتوانید راه حل‌های خلاقانه‌ای در ارائه خدمات عرضه کنید. این به شما کمک می‌کند تا چند گام جلوتر از رقبا حرکت کنید و به مشتریان دلیل دیگری برای انتخاب برند خود بدهید.

بازاریابی دیجیتال

همچنین زمانی که اهداف مشخصی را برای تجارت خود تعیین کنید، انجام استراتژی‌های بازاریابی آسان‌تر خواهد بود. برخی از این اهداف می‌تواند شامل این موارد باشد:

– جذب مشتریان جدید

– حفظ مشتریان موجود و ارائه بهتر خدمات به ایشان

– افزایش آگاهی نسبت به برند

استراتژی‌های موثر در بازاریابی خدمات

شیوه‌های متفاوتی برای بازاریابی خدمات وجود دارد. ممکن است شامل تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی اینترنتی، ارائه پیشنهاد، تخفیفات ویژه و مواردی از این دست باشد. به عنوان مثال ممکن است در یکی از این استراتژی‌ها به مشتریانی که شرکت شما را به فرد جدیدی معرفی می‌کنند و از خدمات شما استفاده می‌کنند، تخفیف‌های ویژه‌ای ارائه دهید. این یکی از روش‌هایی است که معمولا نتایج قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

همچنین رسانه‌های اجتماعی جز لاینفک زندگی بسیاری از مصرف کنندگان شده است. اگر استفاده از آن را مورد توجه قرار دهید، می‌توانید با استفاده از تولید محتوای تصویری و ویدیویی پاسخ به سوالات مصرف‌کنندگان و آگاه‌سازی بیشتر آن‌ها درباره کاری که انجام می‌دهید به افزایش اعتبار برند خود کمک کنید.

در نهایت بهتر است بدانید که خدمات بازاریابی متفاوت از بازاریابی محصولات می‌باشد. اگرچه هر دو هدف یکسانی دارند، اما ویژگی‌های متمایزی از خود نشان داده و به همین دلیل به رویکردهای متفاوتی نیاز دارند. با این حال نکته‌ای که لازم است به خاطر داشته باشید این است که تعامل شما با مشتریان در هر مرحله از روند ضروری است. به همین دلیل می‌توانید از بازاریابی اینترنتی برای تنظیم این مورد استفاده کنید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.