بازاریابی تعاملی چیست و چگونه کار می‌کند؟

بازاریابی آنلاین

روش‌های سنتی تبلیغات در یک جهت جریان پیدا می‌کند. بازاریابان یک آگهی را طراحی می‌کنند، سپس فضای تبلیغ را تهیه کرده و آن را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند، منتظر می‌مانند تا نتایج آن را به دست آورند و از طریق آن فروش خود را افزایش دهند. این روش یک طرفه گفتگو و تعامل در رابطه با یک محصول ایجاد نمی‌کند و تنها پیام تجارت را به مشتریان انتقال می‌دهد.

امروزه و با ظهور بازاریابی اینترنتی، تبلیغات سنتی برای بسیاری از شرکت‌ها مناسب نیست. به این دلیل که امروزه بسیاری از مشتریان انتظار دارند برندهای تجاری را دنبال کنند که برای آن‌ها ارزش آفرینی می‌کنند، در مقابل مشتریان نیز مایل هستند تا به بهتر دیده شدن این کسب و کارها کمک کنند. مطالعات نشان داده‌اند که ۸۹ درصد از مصرف‌کنندگان در صورتی که بتوانند نظرات خود را برای یک شرکت ارسال کنند، احساس وفاداری بیشتری نسبت به آن خواهند داشت.

در گذشته درگیر کردن مصرف‌کنندگان برای حفظ یک مکالمه برای بازاریابان دشوار بود و نیاز به وقت و انرژی زیادی برای جستجو و بررسی مخاطبان بالقوه داشت، اما ظهور اینترنت و بازاریابی آنلاین بسیاری از این سناریوها را تغییر داد. امروزه ابزارهایی که در این رابطه وجود دارد کمک می‌کند که شرکت‌ها بازخورد رفتارهای مشتری و میزان رضایت آن‌ها را پیگیری و اندازه‌گیری کنند و محصولات و خدمات متناسب با انتظارات ایشان را ارائه دهند. این ارتباط منجر به رضایت بیشتر مشتری و وفادار ماندن او نسبت به برند خواهد شد. همچنین به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا نظر خود را درباره محصولات و خدمات یک برند ارائه دهند.

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی متکی بر مشتریانی است که نظرات خود را ارائه می‌دهند تا بازاریابان بتوانند محصولات و خدمات مرتبط‌‌تری تولید کنند و یا حتی استراتژی‌های معرفی و فروش خود را به شکل مناسب‌تری ارائه دهند. بر خلاف روش‌های سنتی بازاریابی تعاملی به کمک بازاریابی اینترنتی رشد چشمگیری داشته است، زیرا باعث ایجاد یک گفتگوی دو طرفه بین تجارت و مشتریان شده است. با این کار تبلیغات به یک فرایند پویا تبدیل شده که مطابق با انتظارات و نیاز مشتریان به قوه در معرض نمایش قرار می‌گیرد. هر زمان که مخاطبان اقدام به ارسال نظر ترجیحات شخصی، ارائه اطلاعات درباره یک محصول و یا خدمات دریافت شده از یک شرکت می‌کنند اطلاعات مناسبی را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهند تا بتوانند به کمک این بازخوردها تلاش‌های تبلیغاتی و بازاریابی اینترنتی خود را بهبود دهند.

جذب مخاطب

بازاریابی تعاملی ممکن است اشکال مختلفی به خود بگیرد، اما بازاریابی موتورهای جستجو از متداول‌ترین شیوه‌های آن است. هنگامی که مشتریان شروع به وارد کردن یک اصطلاح یا کلمات کلیدی مورد نظر خود در موتور جستجو می‌کنند، بر اساس اصطلاحات جستجو، تبلیغات و وبسایت‌های اینترنتی به آن‌ها نشان داده می‌شود. این وبسایت‌ها متعلق به مشاغلی هستند که از بازاریابی اینترنتی به عنوان یک فرصت مناسب برای برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان خود استفاده می‌کنند. از مزایای بازاریابی آنلاین این است که برخلاف سایر روش‌های سنتی یا تبلیغات تلویزیونی که مدت زمان محدودی دارد، به صورت بی پایان می‌توانند در معرض دید مشتریان قرار بگیرند تا آن‌ها این امکان را داشته باشند که یک برند تجاری را به خوبی بشناسند و با محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد و مورد علاقه ایشان است آشنا شوند.

 

بازاریابی تعاملی مزایای بسیار زیادی نسبت به روش سنتی دارد. اولین و مهم‌ترین آن هزینه است. تبلیغات آنلاین هزینه کمتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی چاپ یا رادیویی دارد و نرخ بازده بیشتر ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر به سمت بازاریابی اینترنتی و استفاده از ابزار آن در حرکت هستند.

بازاریابی آنلاین همچنین حجم عظیمی از اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و اطلاعات مربوط به آن‌ها در رابطه با ترجیحات شخصی، محصولات و خدماتی که پیگیر آن هستند و مواردی از این دست را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. در نتیجه با شخصی‌سازی روش‌های بازاریابی محصولات و خدماتی را به آن‌ها نشان می‌دهد که بیشتر نسبت به آن علاقه‌مند هستند.

بازاریابی تعاملی این فرصت را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا به تکامل و رشد محصولات و برندهای تجاری مورد علاقه خود کمک کنند و این به کمک ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهاداتی است که توسط آن‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل مشاغل در حوزه بازاریابی آنلاین می‌توانند از این اطلاعات ارزشمند برای توسعه محصولات خود استفاده کنند تا به افزایش حس احترام مشتری و فروش بالقوه خود کمک نمایند.

چه کسانی از بازاریابی تعاملی استفاده می‌کنند؟

بازاریابی تعاملی به سرعت یکی از ابزارهای رایج و مهم در بازاریابی آنلاین شد. به همین دلیل حتی کوچک‌ترین و قوی‌ترین شرکت‌ها در وبسایت‌ها و وبلاگ خود از آن استفاده می‌کنند. به لطف ساده‌ترین ابزارهای طراحی وب، توسعه و حضور آنلاین خود را تقویت کرده تا به جلب توجه مشتریان کمک کنند.

آنچه مشخص است این است که شرکت‌های بزرگ به ویژه کسب و کارهایی که در زمینه تجارت الکترونیک سرمایه‌گذاری کرده‌اند بیش از سایرین به بازاریابی تعاملی علاقه‌مند هستند. هر چند شرکت‌های کوچک با جاه‌ طلبی‌های بزرگ نیز می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، اگرچه نیاز به زمان هزینه و تخصص نیز خواهند داشت.

بازاریابی آنلاین

توسعه برنامه‌های بازاریابی تعامل

بسیار مهم است که هر طرح بازاریابی تعاملی مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیقی از داده‌ها و اطلاعاتی باشد که به واسطه مشتریان به دست می‌آید. دانستن اینکه مشتری‌های بالقوه چه کسانی هستند، چه چیزی می‌خواهند و سیستم عامل‌هایی که اکثر آن‌ها به صورت آنلاین در آن حضور دارند چیست، نه تنها برای بازاریابی آنلاین و تبلیغات، بلکه برای پیشبرد اهداف بازاریابی تعاملی بسیار مهم است. به عنوان مثال زمانی که شرکت آدیداس تصمیم گرفت تا یک طرح تعاملی اجرا کند اقدام به فروش ۲۵۰ جفت کفش کرد. این کفش‌ها بلافاصله از پرطرفدارترین محصولات آدیداس شناخته شد. این کمپانی در ازای کسب اطلاعات درباره ترجیحات و تجربیات مشتریان با برند، این امکان را در اختیار آن‌ها قرار داد که هرچه سریع‌تر کفش‌های مورد نظر خود را خریداری کنند، بنابراین به کمک این تعامل توانست هماهنگی‌های لازم را برای بهبود طرح بعدی خود پیاده کنند.

با توجه به این موارد بسیار مهم است که شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های بازاریابی تعاملی خود بتوانند از ابزارهای متعدد در بازاریابی آنلاین استفاده کنند و نه تنها اطلاعات بیشتری از مشتریان به دست آورند، بلکه اطلاعات لازم را درباره محصول خود در اختیار ایشان قرار دهند. بدون شک به کمک این روش سازمان‌ها و کسب و کارها به مخاطبان هدف خود دست پیدا می‌کنند.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.