نقش بازاریابی دیجیتال در کسب مزیت رقابتی پایدار

بازاریابی آنلاین

یکی از مهم‌ترین موارد برای بسیاری از کسب و کارها و تجارت‌ها در دنیای امروز داشتن مزایای رقابتی نسبت به سایر رقبا است. در بسیاری از موارد این تنها راهی است که به کمک آن در محیط رقابتی امروز به موفقیت می‌رسید.

ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار باعث می‌شود که مشتریان نسبت به برند شما وفادار بمانند و در عین حال می‌توانید مشتریان بالقوه بیشتری را به سمت خدمات و محصولات خود جذب کنید.

یکی از مواردی که به شما کمک خواهد کرد، بازاریابی دیجیتال است که به شکل موثری باعث پیشی گرفتن شرکت شما از سایر شرکت‌هایی می‌شود که در این صنعت مشغول به کار هستند.

حرکت به سمت مزیت رقابتی پایدار

یک مزیت رقابتی پایدار مربوط به هر عنصر از کسب و کار شماست که کمک می‌کند جلوتر از رقبا حرکت کنید؛ نتایج آن نه تنها در یک بازه زمانی مشخص، بلکه می‌تواند در در بلندمدت به شما کمک کند. به عبارت دیگر این یک روش بازاریابی است که ویژگی محصولات را با ارزش افزوده و هر آن چیزی که برای مصرف‌کننده قابل توجه است ارائه می‌دهد. به شکلی که به او می‌گوید مشابه محصولات شما را در هیچ کجای دیگری نمی‌تواند پیدا کند.

برای درک بهتر این مسئله می‌توانید به این مثال توجه کنید:

فرض کنید که شما صاحب یک کارخانه بیسکویت‌سازی هستید. حال برای اینکه وفاداری مشتریان را نسبت به نام تجاری خود افزایش دهید و با توجه به بازار رقابتی تلاش بیشتری برای حفظ جایگاه خود کنید، مقدار شکلات بیسکویت‌ها را دو برابر می‌کنید. شاید در نتایج اولیه به نظر برسد که مصرف‌کنندگان محصولات شما را به دیگر رقبا ترجیح می‌دهند و شروع به خرید آن می‌کنند، با این حال نمی‌توان لزوم نگفت که این روش به شکل پایدار و موثر باقی خواهد ماند. به این دلیل که ممکن است سایر رقبا تصمیم مشابه شما بگیرند و همین کار را تکرار کنند.

حال اگر با یک سناریو متفاوت عمل کنید، به این معنی که مقدار شکلات‌های موجود در بیسکویت‌ها را افزایش دهید، اما به مصرف‌کنندگان قول دهید که با خوردن آن‌ها طعم جدید و متفاوتی را امتحان خواهند کرد، از آنجایی که طعم و مزه متفاوتی را در بازار ارائه کرده‌اید که در حال حاضر رقبای شما قادر به تقلید آن نیستند، برای مدت زمان طولانی می‌توانید از این مزیت رقابتی خود استفاده کنید.

به طور خاص مزیت رقابتی باعث افزایش فروش، حفظ مشتری جذب، مصرف‌کنندگان جدید، حفظ بهتر کارکنان، بهبود برند تجاری و مواردی از این قبیل خواهد شد.

از آنجایی که بازاریابی دیجیتال نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف بازی می‌کند، می‌توانید به کمک استراتژی‌های آن به یک مزیت رقابتی پایدار برسید.

بازاریابی آنلاین

دستیابی به مزیت رقابتی به کمک بازاریابی دیجیتال

در روش‌های سنتی کسب و کارها پیام خود را از طریق تبلیغات در قالب روزنامه، تلویزیون، رادیو، بیلبورد و مواردی مانند آن ارائه می‌کردند. با ظهور بازاریابی اینترنتی و ابزارهای موثر آن روش‌های سنتی کمرنگ‌تر شد. با اینکه هنوز هم بسیاری از کسب و کارها می‌توانند از این شیوه‌ها به نفع برند خود استفاده کنند، با این حال بازاریابی دیجیتال می‌تواند سکوی پرتاب شما به سمت موفقیت باشد.

به کمک این نکات می‌توانید به اهداف خود برای دستیابی به مزایای رقابتی برسید:

۱. ایجاد یک تصویر تجاری عالی

طراحی برند و تقویت آن کاری نیست که بتوانید در یک هفته، یک ماه و یا حتی یک سال به شکل‌ ایده آل انجام دهید. این فرایندی است که نیاز به زمان دارد و لازم است که در طول زمان حفظ شود.

در نتیجه به کمک تکنیک‌های مختلف می‌توانید تصویر خوبی از برند خود ایجاد کنید تا مزایای آن را به مخاطبان نمایش دهید.

۲. انتخاب بستر‌های دیجیتال به شکل عاقلانه

مطالعات نشان داده است که در حال حاضر بخش زیادی از جامعه وقت خود را به صورت آنلاین و در سیستم عامل‌های رسانه اجتماعی سپری می‌کنند. به همین دلیل به کمک انتخاب شبکه‌هایی که مناسب کسب و کار شما هستند و مخاطبان هدف به صورت متمرکز در آن قرار دارند، می‌توانید از روش‌های بازاریابی اینترنتی برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که نحوه استفاده از استراتژی‌هایی که پیاده‌سازی می‌کنید و روش‌های ارسال پست می‌تواند موفقیت شما را تعیین کند. بازاریابی دیجیتال از این طریق به شکل فوق العاده‌ای عمل می‌کند از این رو می‌توانید یک جامعه آنلاین برای به دست آوردن مزایای رقابتی خود بسازید.

۳. تمرکز روی تجربه کاربری

تجربه‌ای که کاربر در ارتباط با نام تجاری شما به دست می‌آورد، در نوع ارتباط او در آینده نیز نقش اساسی خواهد داشت.

به عنوان مثال فکر کنید که یک جفت کفش را به مشتری می‌فروشید، اما از کیفیت آن راضی نیست، بنابراین مشتری سعی می‌کند با شما ارتباط برقرار کند و این کار را از طریق چندین سیستم عامل مختلف که در آن حضور دارید انجام می‌دهد. به عنوان مثال به وبسایت شما می‌آید یا از طریق رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و ایمیل یا تلفن سعی در اعلام این نارضایتی می‌کند. حال اگر سعی کنید به مشکل او پاسخ دهید و رضایت او را جلب کنید، به بهبود تجربه او کمک کرده‌اید.

بازاریابی آنلاین

در استفاده از بازاریابی دیجیتال این موارد اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. اولین جایی که مشتری می‌تواند از طریق آن به شما دسترسی پیدا کند وبسایت است. به همین دلیل طراحی و کاربرد سایت شما اهمیت بسیار زیادی دارد. ارائه اطلاعات مفید و سریع، طراحی جدید، جذاب و کاهش زمان پاسخگویی به مشتریان همه مواردی است که باعث تقویت تجربه آن‌ها خواهد شد.

۴. تولید محتوای جذاب برای تمام کانال‌های ارتباطی

یکی دیگر از مواردی که بازاریابی دیجیتال می‌تواند از طریق آن به کسب مزیت رقابتی کمک کند این است که یک تصویر قدرتمند و با کیفیت از برند خود به مخاطبان هدف ارائه دهید. برای این کار می‌توانید از محتوای ارزشمند استفاده کنید. قدرت محتوای خوب بسیار زیاد است تا جایی که امکان تصویر‌سازی و جذب مخاطب را در طولانی مدت به شما می‌دهد.

به یاد داشته باشید اگر در این زمینه صاحب سبک شوید، به راحتی می‌توانید با استفاده از محتوا کاری کنید که مخاطبان و مشتریان با خواندن مطالب اطمینان حاصل کنند که با سازمان شما مواجه هستند، به این معنی که امضای شما در هر کدام از مطالب به چشم می‌آید. به عنوان مثال به روز رسانی کانال‌های اجتماعی، استفاده از مقالات معتبر و مناسب در وبلاگ، لینک‌های با کیفیت و به‌ طور کلی شخصی‌سازی محتوا می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.