اهمیت بازاریابی دهان به دهان در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دهان به دهان

احتمالا تاکنون اصطلاح بازاریابی دهان به دهان را شنیده‌اید. به خصوص اگر بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشد.

ترکیب بازاریابی دهان به دهان با دیجیتال مارکتینگ، به کمک فناوری‌های جدید استراتژی‌های بازاریابی کلاسیک، توانسته توجه بخش گسترده‌ای از مخاطبان را به سمت خود جلب کند. بازاریابی دهان به دهان در دنیای دیجیتال مخاطبان گسترده‌تری را فراتر از روش‌های سنتی و یا حتی شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌های شخصی، انجمن‌های گفتگوی آنلاین و مواردی مانند آن به دست می‌آورد.

اهمیت بازاریابی دهان به دهان در دنیای دیجیتال

این نوع از بازاریابی برای سال‌های بسیار طولانی وجود داشته است و حتی می‌توان گفت قبل از درک مفهوم و به وجود آمدن کلمه بازاریابی، این روش بوده است. امروزه نیز انتخاب یک شرکت تجاری و ارائه دهنده خدمات بر اساس اطلاعاتی است که سایر افراد عادی و مشتریان درباره آن در فضای اینترنت ارائه می‌دهند.

به همین دلیل هنوز هم بازاریابی دهان به دهان از جمله روش‌هایی است که باعث جلب اعتماد مشتریان جدیدتر نسبت به یک برند می‌شود. فقط شکل آن تغییر کرده و در قالب ارسال نظرات مشتریان و خریداران درباره یک محصول و خدمات در آمده است.

به همین دلیل می‌توان گفت که این روش همچنان درباره بحث و توصیف موارد مهم در بسیاری از مشاغل به کار گرفته می‌شود. از آنجایی که قدرت بازاریابی دهان به دهان بدون تغییر باقی مانده است و ابزاری است که همچنان از آن استفاده می‌شود، بسیاری از کسب و کارها در فضای اینترنت می‌توانند از این مفهوم به نفع برند خود استفاده کنند. به این دلیل که اینترنت توانسته است نحوه استفاده از انتقال این پیام را در بازاریابی اینترنتی تغییر دهد.

بازاریابی دهان به دهان دیجیتال

زمانی که صحبت درباره ی تصمیم‌گیری هنگام خرید می‌شود، مردم بیش از هر نوع اطلاعات و تبلیغات دیگر به اطلاعات خانواده، دوستان و سایر مصرف‌کنندگان اعتماد می‌کنند. آن‌ها قبل از خرید کالا و یا خدمات به دنبال توصیه‌ها و پیشنهادات دیگر افراد در جامعه مصرف‌کننده می‌گردند. بیش از آنچه فکرش را کنید، مصرف‌کنندگان به طور پیش فرض به نظرات دوستان، خانواده، همکاران و همسالان اجتماعی خود توجه می‌کنند و نظرات آن‌ها برایشان بسیار قانع‌کننده و قابل اعتماد است.

بازاریابی دهان به دهان

به کمک بازاریابی اینترنتی و بخشی که بسیاری از وبسایت‌ها برای ارسال نظرات مشتریان در رابطه با محصولات یا خدمات خود در نظر گرفته‌اند، سایر مشتریان بالقوه با بررسی و تحقیق درباره این نظرات تصمیم به خرید یک محصول می‌گیرند. گاهی نظراتی که در شبکه‌های اجتماعی توسط مخاطبان ارسال می‌شود، می‌تواند فیدبک مشخصی را برای ر خریداران بالقوه فراهم کند. هنگام خرید بسیاری از کالاها و خدمات، مصرف‌کنندگان برای تصمیم‌گیری به بررسی‌های آنلاین روی می‌آورند. این نظرات حتی از غریبه‌ترین افراد، برای آن‌ها قابل اعتماد بوده و بخش فوق‌العاده مهمی از قیف فروش هر شرکت را مشخص می‌کند.

مطالعات نشان داده است که ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان نظرات آنلاین را در رابطه با محصولات و خدمات مورد نظر خود می‌خوانند و معمولا این کار را قبل از اعتماد کامل به یک تجارت انجام می‌دهند. به طور متوسط مصرف‌کنندگان چیزی حدود ۱۳ دقیقه برای خواندن بررسی‌ها وقت صرف می‌کنند.

این آمار حاکی از آن است که بازاریابی دهان به دهان در دنیای دیجیتال تا چه اندازه مهم و تاثیرگذار است و شما به عنوان یک کسب و کار که از بازاریابی اینترنتی برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنید، لازم است به این بخش توجه ویژه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که این موارد به معنی ارسال نظرات تقلبی از طرف شما در پست‌های رسانه‌های اجتماعی یا بخش نظرات مصرف‌کننده در وبسایت نمی‌باشد. به این دلیل که بسیاری از مخاطبان می‌توانند صداقت آن را درک کنند و در صورتی که به تقلبی بودن آن پی ببرند، اعتماد خود را نسبت به برند شما از دست می‌دهند. بنابراین حتی اگر نظرات منفی از سمت مشتریان خود دریافت می‌کنید از آن‌ها بابت ارسال نظراتشان تشکر کنید و همواره در جهت رفع اشتباهات خود تلاش کنید.

نقش اینفلوئنسرها در بازاریابی دهان به دهان

شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند دنیای ما و دنیای بازاریابی را تغییر دهند. آن‌ها امروزه بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده‌اند و راهی مهم برای ارتباط برندها با مشتریان موجود و بالقوه خود هستند.

رسانه‌های اجتماعی همچنین روشی به نام بازاریابی اینفلوئنسرها را ایجاد کرده‌اند. آن‌ها افرادی هستند که در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، اینستاگرام و مواردی مانند آن نقش مهم و پر اهمیتی دارند؛ بخش مهم از جامعه تحت تاثیر آن‌ها هستند و این افراد را دنبال می‌کنند.

به همین دلیل در بسیاری از موارد معرفی برند محصولات و خدمات شما توسط این افراد می‌تواند باعث جلب توجه سایر کاربران و مخاطبان هدف شده تا آگاهی از برند شما افزایش پیدا کرده و در نتیجه مشتریان بیشتری را جذب کنید. این خود یک استراتژی در بازاریابی دهان به دهان دیجیتال است که اگر درست انجام شود اعتبار و اصالت برند شما را به گوش مخاطبان می‌رساند.

مردم به مردم اعتماد دارند

بدون شک شما نیز مفهوم این جمله را زمانی که برای خرید یک محصول به وبسایت مورد نظر مراجعه کرده و نظرات سایر افراد را خوانده‌اید به خوبی درک کرده‌اید.

حضور در فضای اینترنت و استفاده از روش‌های بازاریابی آنلاین در دنیای امروز بسیار موثر است، اما عدم نظارت و مدیریت دقیق می‌تواند سقوط یک برند را رقم بزند. به همین دلیل است که در بسیاری از این استراتژی‌ها بازاریابی دهان به دهان بسیار قدرتمندتر و گاهی خطرناک‌تر از روش‌های سنتی و رو‌ در رو عمل می‌کند.

بازاریابی دهان به دهان

هرچقدر ابزارها و روش‌های اندازه‌گیری رضایت مخاطبان و استراتژی‌های بازاریابی به شکل مناسب‌تری جلو برود، می‌توانید به تقویت رویکردهای خود کمک کنید.

بهینه‌سازی بازاریابی دهان به دهان

اکنون که به اهمیت این روش در بازاریابی دیجیتال پی برده‌اید، لازم است در مرحله اول یک پایگاه داده از مشتریان خود ایجاد کنید بخش بزرگی از دیجیتال مارکتینگ از طریق انتقال پیام دهان به دهان توسط مشتریان و تجربیاتی که با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، انجام‌ می‌شود. بنابراین ایجاد بستری که خریداران قبلی بتوانند به مشتریان بالقوه فعلی بگویند چرا محصولات و یا خدمات شما را دوست دارند، می‌تواند به افزایش فروش کمک کند.

اگر نقاط قوت کسب و کار خود را به خوبی بدانید، می‌توانید آن‌ها را به طور مرتب به مشتریان خود یادآوری کنید و به همین دلیل آن‌ها احساس وفاداری بیشتری نسبت به برند شما خواهند داشت و سعی می‌کنند تجربه خوبی را که در ارتباط با نام تجاری شما به دست آورده‌اند با دیگران نیز به اشتراک بگذارند. به همین دلیل سعی کنید از این این شیوه در راستای تحقق اهداف خود استفاده نمایید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.